Ga naar inhoud

Extra konijnennet rond bestaande ren nuttig/leuk of beter niet doen?

Aanbevolen berichten

Hoi, onze 2 konijntjes zitten in een hok + ren met een oppervlakte van 4,2 m2. In het hok zelf hebben ze geen gras. Hun ren staat naast een grote grasvlakte. (onze tuin). We geven ze regelmatig geplukt gras en dit vinden ze heel erg lekker. We zijn nu aan het bedenken of het een goed idee is om af en toe hun ren uit te breiden door middel van een afrasteringsnet. We zouden dit plaatsen vanaf hun deurtje rondom en aansluitend aan hun ren zodat ze zelf de keuze hebben om naar het gras te huppelen of in hun ren te blijven. Ik vraag mij af of dit een goed idee is? Dacht ergens gelezen te hebben dat verandering bij konijnen soms best wel nadelen kan hebben? Dat er een soort van gedragsverandering kan optreden ofzo... Voor ons is het volledig nieuw allemaal dus kan best wel wat tips gebruiken 😉 We zouden er sowieso bij in de buurt blijven zitten op de momenten dat ze op het gras zitten of anders dekken we de bovenkant goed af moest er even geen toezicht zijn. We zouden ze ook maar af en toe op het gras laten om het een beetje leuk te houden voor hen. Ik vraag me eigenlijk ook wel af of een konijn persé de behoefte heeft om uit zijn 'veilige' omgeving te komen en we geld moeten investeren in een bijkomende afrastering...? Alvast bedankt, Frouke

aangepast door Frouke
Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn inderdaad konijnen die niet zo goed kunnen omgaan met wisselend territorium. Mijn ram is er daar 1 van, als ik hen los laat lopen in de tuin gaat hij daarna tralieknagen en zijn maatje achterna jagen. Ik kies er dus voor om hen alleen in hun vertrouwde verblijf te laten, dat is groot genoeg dus voor de ruimte is het geen probleem. Er zijn echter ook konijnen die er geen problemen mee hebben en zich hartstikke uitleven als ze in de tuin kunnen lopen, zoals bijvoorbeeld de konijnen van @Pablo&Lola. De enige manier om daar achter te komen, is door het te proberen. Ik snap dat je liever geen hele investering wil maken voordat je weet of het lukt, dus misschien zou je het kunnen proberen met een losse panelenren? Die zijn niet erg duur, en die zou je dan aan hun ren kunnen zetten zodat ze zelf naar het extra stukje kunnen lopen. Dan kun je zien hoe ze reageren als ze daarna weer terug in hun eigen ren zitten.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met een afrasteringsnet, is dat vergelijkbaar met een los stuk gaas zonder frame? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ps: gaan ze de extra ruimte dan niet als een uitbreiding van hun eigen territorium beschouwen als ze vrije keuze hebben of ze uit hun ren gaan of niet...? Want we zouden ze niet oppakken om ze in een andere ruimte te zetten, maar het zou aan hun ren aangebreid worden en na een tijdje zouden we ze terug naar hun 'vaste ren' lokken...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is het echt een net? Want heel eerlijk, ik denk dat ze dat zo doorgeknaagd of omver geworpen hebben. Let ook even goed op de maaswijdte. Konijnen kunnen zich zó klein maken, daar verbaas je je echt over. Is een inklapbare ren oid geen optie? Oja, nog een dingetje: konijnen moet ook even aan gras wennen als ze het nog niet gewend zijn ivm mogelijke gasbuikjes. 🙂

Link naar bericht
Delen op andere sites
40 minuten geleden zei Frouke:

Ps: gaan ze de extra ruimte dan niet als een uitbreiding van hun eigen territorium beschouwen als ze vrije keuze hebben of ze uit hun ren gaan of niet...? Want we zouden ze niet oppakken om ze in een andere ruimte te zetten, maar het zou aan hun ren aangebreid worden en na een tijdje zouden we ze terug naar hun 'vaste ren' lokken...

Dit is meestal het probleem als je het hebt over gedragsproblemen door wisselende ruimte. Deze konijnen zien het als een deel van hun territorium, en dan worden ze gefrustreerd als ze er niet in kunnen wanneer zij dat willen (omdat het afgesloten is als je ze niet in de gaten kunt houden bijvoorbeeld).

Niet alle konijnen hebben dit, er zijn ook konijnen die hier prima mee om kunnen gaan. Ik weet ook niet echt of daar een verklaring voor is waarom het ene konijn hier zo anders op reageert dan het andere. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Frouke Ik heb ook even jouw bericht aangepast, omdat er op het forum geen links geplaatst mogen worden naar concurrerende websites. Een screenshot zoals ik nu heb gedaan kan wel als je een voorbeeld wil geven van een product. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 minuten geleden zei happy211:

@Frouke Ik heb ook even jouw bericht aangepast, omdat er op het forum geen links geplaatst mogen worden naar concurrerende websites. Een screenshot zoals ik nu heb gedaan kan wel als je een voorbeeld wil geven van een product. 

Aha, ok wist ik niet... Net nieuw hier 😉 Alvast bedankt 👍

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga ze maar gewoon in hun vertrouwde omgeving laten denk, want ze zijn écht wel supergelukkig en tevreden op de moment en ben bang dat ik het anders ga verpesten. Ivm frustratie van het niet mogen betreden van hun uitgebreide territorium wanneer ze willen had ik inderdaad nog niet bij nagedacht maar vind ik wel een goeie tip. Alvast bedankt om mee te denken! 👍

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago zei happy211:

Hoe je het nu hebt, een ren van 4 m2 en vaak vers geplukt gras, is inderdaad helemaal prima, ze komen niets tekort 🙂

Ze zijn rotverwend als ik het eerlijk mag zeggen 😅😉 We hebben trouwens ook als experiment enkele bakjes met gras ingezaaid zodat we die in hun ren kunnen plaatsen. (weet niet of dát een goed idee is?) 🤔

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 13-6-2021 at 17:11 zei Punky punk:

Er bestaan ook potjes kattengras, daar zijn de mijne ook helemaal dol op.

Klinkt goed! Ga ik ook eens proberen 😉👍

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .