Ga naar inhoud

Wat is dit? Schilfers


Iriss93

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

Bij ons konijn hebben we vorige zomer schilfers op zijn oortjes ontdekt. Naar de da, die dacht aan mijt (was niet onder de microscoop te zien) en 3x stronghold gehad. Stronghold leek wel iets te doen, maar schilfers zijn nooit weg geweest. Geen verdere behandeling gehad, omdat ec om de hoek kwam kijken. 

Na de EC nog steeds schilfers, dus uiteindelijk in februari nog een kuur 3x stronghold, weer niet helemaal weg de schilfers. 

Toen 6x een injectie met ivermectine gehad, schilfers zijn toen flink afgenomen maar nog steeds niet helemaal weg.

Da meent dat na 6x de mijt wel echt weg moet zijn en stelde vitamine b injectie voor om de huid te herstellen, maandag is deze gegeven en vandaag zag ik weer flink meer schilfers..zo lastig dit!

Zijn er mensen die dit herkennen? Zie ik iets over het hoofd? Is het nog steeds de mijt, of kunnen konijnen ook gewoon een droge huid hebben?

Belangrijk om te weten;

-de schilfers zijn in het jaar dat ze nu aanwezig zijn soms erger maar zorgen niet voor kale plekken, wondjes oid

- tijdens de behandelingen hebben we ondersteund met speciale oormijtkruiden en elke week/halve week alle spullen in de omgeving gestoomd

- Hij komt van de fokker en we vermoeden dat de schilfers er altijd al gezeten hebben

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door Iriss93
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kunnen proberen even te smeren met betadinezalf. Dat kan geen kwaad en ondersteunt het herstel. 

Mijn ram had schimmel op zijn oren, dat is behandeld, de schimmel is weg maar hij heeft nog steeds wat schilfers. Betadinezalf helpt daar wel bij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden zei Eefje:

Je zou kunnen proberen even te smeren met betadinezalf. Dat kan geen kwaad en ondersteunt het herstel. 

Mijn ram had schimmel op zijn oren, dat is behandeld, de schimmel is weg maar hij heeft nog steeds wat schilfers. Betadinezalf helpt daar wel bij. 

Ik zal het benoemen als ik maandag overleg heb met de da, dankjewel! 

Eerder de oortjes soms al ingesmeerd met kokosolie, dat schijnen mijten niet fijn te vinden en maakt schilfers los. Als de oortjes ingesmeerd waren zag je vrijwel geen schilfers meer, maar bij het opdrogen van de oortjes kwamen ze weer terug. Vandaar dat je dan toch afvraagt of het niet aan de huid ligt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lulu heeft dit ook al een hele tijd. Nooit iets kunnen vinden (voor de zekerheid behandeld voor mijt, geen effect), ze heeft er ook geen last van. Soms komen er stukjes mee of wat haar als ik haar kamde, maar echt kaal werd het niet. Dus de da heeft dit afgedaan als onschuldig ouderdomskwaaltje 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago zei Iriss93:

Ik zal het benoemen als ik maandag overleg heb met de da, dankjewel! 

Eerder de oortjes soms al ingesmeerd met kokosolie, dat schijnen mijten niet fijn te vinden en maakt schilfers los. Als de oortjes ingesmeerd waren zag je vrijwel geen schilfers meer, maar bij het opdrogen van de oortjes kwamen ze weer terug. Vandaar dat je dan toch afvraagt of het niet aan de huid ligt

Ja dat heb ik hier nu ook. Eerst was er wel degelijk schimmel, maar dat was echt weg na de behandeling met surolan. Het verspreidt zich ook niet verder, alleen nog twee kleine plekjes op beide oren die niet weg willen gaan. Ouderdom kan het niet zijn bij Gijs, hij wordt binnenkort twee 🥳. Wat ik ook doe of laat, het maakt kleine verschillen, het wordt wat minder, gaat niet weg en wordt ook niet erger. Hij heeft er ook geen last van, vandaar dat ik nu denk: laat maar even met rust. Als je alles wat door kan smetten hebt uitgesloten dan is het wat het is denk ik dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te lezen dat er vaker schilfers zijn zonder oorzaak en dat jullie konijnen daar geen last van hebben. Online vind je hier vrijwel niks over. Vanwege de EC in het verleden wil ik niet eindeloos van alles gaan proberen, zeker omdat hij er ook weinig last van lijkt te hebben.

Joep wordt volgende week 2, ook nog een jonkie ☺️

Bedankt voor het delen! 

aangepast door Iriss93
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago zei Iriss93:

Vandaag overleg gehad met da, zij denkt niet meer aan mijt maar we gaan de huid extra ondersteunen met een probiotica protexin. Schijnt bij zulke schilfers goede resultaten te geven. 

Ik ben benieuwd, laat je het even weten als het werkt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .