Ga naar inhoud

Fluffy wil niet eten


mammafelina

Aanbevolen berichten

Net toen ik de konijnen eten ging geven kwam Fluffy wel kijken, maar wilde niet eten en ging in een hoekje liggen.

Ik heb geprobeerd een paar brokjes care + te geven, maar ook die raakt hij niet aan.

Vervolgens geprobeerd om witlof en peterselie, waar hij normaal dol op is te geven, maar dat wil hij ook niet.

Als ik blijf aandringen loopt hij weg en gaat achter de wc bak liggen.

Ik heb hem nu net 0,5 ml metacam ( 1,5 mg per ml) gegeven in de hoop dat hij straks wat wil eten.

Hoelang kan ik dit aankijken voordat ik naar de dierenarts moet?

Morgenochtend heb ik ochtenddienst dus dan kan ik niet eerder dan 12 uur actie ondernemen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wanneer hij voor het laatst gegeten heeft? Zelf probeer ik tot 12u na het laatste eten nog zelf te proberen om ze aan het eten te krijgen, met andere brokken, een papje van brokken, groente, kruiden, etc. Van alles uit de kast halen. Als ze dan nog niets gegeten hebben, bel ik naar de dierenarts, dan heb je nog genoeg tijd om actie te ondernemen voor je in de buurt van de 24u komt waarna de darmen stil komen te liggen.

 

Maar het is ook een beetje afhankelijk van het gedrag van het konijn. Omdat je aangeeft dat hij nu al stil in een hoekje zit, dan zou ik niet te lang meer wachten, dan kan er beter een dierenarts naar kijken om te bepalen wat er mis is, dan zal er meer aan de hand zijn dan alleen haken bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft net een stuk of 3 brokjes rosewood gegeten en zit nu wat hooi sprietjes te eten.

Loopt ook weer rond. 
Hij wil alleen nog geen witlof of zo.

Zou ik het nu aan kunnen kijken denken jullie? Of toch nog de dierenarts bellen?

Hij heeft aan het begin van de middag sowieso nog hooi gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zonder darmstimulerende middelen in huis wel bellen. Gijs was ook twijfelachtig laatst, laat op de avond. At wel wat dingen die hij heel lekker vond, maar gedroeg zich wel erg vreemd. Die heb ik wel medicatie gegeven en toch was hij de volgende ochtend in kritieke toestand. Het kan twee kanten op vallen, de goede en de slechte. Dat is niet te voorspellen. Als je hem morgen slecht aantreft is wachten tot twaalf uur smiddags wel erg lang. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft net 5 gram lijnzaad brokjes uit mijn hand gegeten en zit nu weer hooi te knabbelen.

Mijn gevoel zegt nu dat ik het aan kan kijken tot morgen.

Ik zag net dat ik morgen een korte dienst heb van 8 tot half 11, dus uiterlijk 10:45 uur weer thuis.

Als hij morgen niet beter eet bel ik de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

Fluffy zat net wederom lekker hooi te knabbelen. Als test een paar brokjes gepakt om uit de hand te voeren en gelukkig at hij ze zonder problemen op.

In de wc bak zie ik wel een aantal kleine keutels en ook enkele ketting keutels liggen.

Voor nu ga ik in elk geval met een gerust gevoel werken. Straks kijk ik of hij ook weer groenten wil.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluffy lijkt weer helemaal de oude gelukkig.

Hij zit nu samen met Pip lekker groenten te eten.

 

Natuurlijk hou ik hem goed in de gaten en sowieso neem ik maandag contact op met mijn eigen dierenarts om door te geven dat dit gebeurt is en te vragen of ik darm stimulerende medicatie in huis mag hebben voor het geval dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen nog even de dierenarts gebeld om door te geven dat Fluffy vrijdagavond niet wilde eten en dat ik uiteindelijk wat metacam gegeven heb in de hoop dat hij zou gaan eten.

Zoals jullie weten is dat allemaal goed afgelopen.

 

Nu zei de assistente echter dat ik niet zomaar metacam mag geven omdat dit gevaarlijk kan zijn, maar dat ik beter kan gaan dwangvoeren.

Ik had er echter bewust voor gekozen om dat niet te doen omdat ik niet precies wist wat er was en ik het niet erger wilde maken. 1x een beetje metacam kan toch niet zoveel kwaad? Of zouden jullie wel zijn gaan dwang voeren?

Ik mag ook geen darmstimulerend middel in huis hebben om zelf te geven bij dit soort klachten. Dat snap ik opzicht nog wel omdat ik helemaal geen ervaring heb met buik problemen bij de konijnen en medicatie daarvoor.

 

Ze gaf aan dat ik alsnog een afspraak kon maken voor controle, maar Fluffy eet nu weer als een dijkgraver en gedraagt zich ook normaal, dus ik denk niet dat ze wat gaan vinden.

Dan bespaar ik ze liever de stress van een dierenarts bezoek en hou ik hem zelf in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook denken dat metacam gewoon kan. Ik heb laatst de spoeddienst gebeld voor een konijn dat niet at, en toen kreeg ik ook het advies om er een lading medicatie in te stoppen en te kijken of dat hielp, en anders alsnog langskomen. Een paar dagen later had ik een andere die niet at, daar heb ik op eigen houtje hetzelfde mee gedaan.

Zegt ze dat misschien omdat ze denkt dat je niet de juiste dosering kunt bepalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik zou ook denken dat metacam gewoon kan. Ik heb laatst de spoeddienst gebeld voor een konijn dat niet at, en toen kreeg ik ook het advies om er een lading medicatie in te stoppen en te kijken of dat hielp, en anders alsnog langskomen. Een paar dagen later had ik een andere die niet at, daar heb ik op eigen houtje hetzelfde mee gedaan.

Zegt ze dat misschien omdat ze denkt dat je niet de juiste dosering kunt bepalen?

Zou kunnen. Als ik weer bij de dierenarts zelf ben zal ik het nog wel aankaarten.

Ik ga in elk geval niet zomaar dwang voeren zonder dat ik weet wat er is.

Metacam heb ik gewoon nog thuis en ik denk niet dat ik daar met de dosering die ik heb gegeven veel kwaad mee doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze het afraden omdat ze niet willen dat mensen zomaar wat gaan experimenteren met medicijnen en doseringen. Heel begrijpelijk natuurlijk. Mijn dierenarts kent mij inmiddels wel goed genoeg om te weten dat ik niet zomaar wat doe en gaat er vaak al vanuit dat ik wel het een en ander in huis heb. Zo niet, dan kan ik het komen ophalen. Buikpijn komt hier in ruiperiodes geregeld voor en is met een dosis metacam (en eventueel darmstimulerende middelen) ook snel weer verholpen. Is het binnen een paar uur niet over, dan bel ik natuurlijk alsnog de dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap ook wel dat ze het afraden dat je zelf gaat dokteren. Maar voor de situaties dat een dierenartsbezoek niet direct lukt is metacam is nou ook niet zo een spannende pijnstiller, een beetje vergelijkbaar met ibuprofen voor mensen. Ik geloof toch niet dat je daar heel snel kwaad mee doet, als je je tenminste wel aan de goede dosering houd en als je geen gekke combinaties gaat maken met andere medicijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Evee:

Ik snap ook wel dat ze het afraden dat je zelf gaat dokteren

Dit snap ik ook, had ook een tijd geleden een dierenarts van de spoeddienst die zei dat ik vooral niets moest geven, ook al duurde het nog 4 uur voordat ik daar terecht kon. Lonneke van de konijnenherberg (waar m'n koppel vandaan komt) zei juist dat ik al wel vast een dosis metacam en ciseral moest toedienen. 

 

Maar sowieso gek dat een assistente wel adviseert te dwangvoeden terwijl dat wel verkeerd kan uitpakken als er sprake is van een verstopping 🤔 Dat zou ik wel aankaarten bij de dierenarts als je er weer een keer bent. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor beide is wel wat te zeggen, soms kan een dosis metacam een onderzoek belemmeren en wil je juist even wachten. Darmstimulerende middelen geven is ook niet helemaal zonder risico, dus ik snap wel dat ze dat niet zomaar meegeven. Het is beter dat een konijn eerst door een dierenarts wordt gezien, om te kijken wat er nou precies aan de hand is. Meestal wordt ondanks de risico's toch gekozen voor darmstimulerende middelen icm met een pijnstiller.

Dwangvoeren kan een onderdeel zijn van de behandeling, maar hoeft niet altijd.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Miekmoek:

 

 

Maar sowieso gek dat een assistente wel adviseert te dwangvoeden terwijl dat wel verkeerd kan uitpakken als er sprake is van een verstopping 🤔 Dat zou ik wel aankaarten bij de dierenarts als je er weer een keer bent. 

Vooral dat inderdaad. Ik snap ook wel dat ze willen voorkomen dat je zelf gaat dokteren. Zat ook echt niet lekker op de bank vrijdagavond. Dacht als ik een klein beetje Metacam geef (0,5 ml) dan gaat hij misschien weer eten en kan ik in elk geval enigszins rustig de nacht in. Als hij daar niets op zou doen had ik sowieso de spoeddienst gebeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat ik verschillende keren lapzwanzen van dierenartsen aan de telefoon heb gehad in het weekend vertrouw ik mezelf een heel stuk meer met medicatie dan een dierenarts die ik niet ken. Mijn ene dierenarts geeft me ook gerust receptmedicatie mee voor mijn ehbo kitje. De dierenarts waar Gijs laatst in opname zat vroeg ons zelfs onze eigen medicatie mee te nemen, zodat ze daarmee verder konden behandelen en geen nieuwe flesjes in rekening hoefden te brengen als dat niet nodig was, scheelde flink in de kosten. Ik snap ergens wel dat ze er voorzichtig mee zijn, niet elke idioot moet zelf gaan dokteren. Maar goede, betrokken konijnenbaasjes die al een boel hebben meegemaakt met de beestjes moeten vind ik zonder al te veel gedoe medicatie kunnen krijgen. In geval van niet eten doet niets doen, of lang moeten wachten tot de dierenarts plek heeft meer kwaad dan een spuit darmstimulerend middel of pijnstilling kan aanrichten. 

 

Overigens kun je cisaral volgens mij nog steeds gewoon zelf online bestellen, als je het toch graag in huis wilt hebben.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .