Ga naar inhoud

Wollie gebroken achterpoot kreeg geen hulp


Ceel

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, 

 

Mijn lieve konijn wollie heeft haar achterpoot gebroken, nu waren we gelijk naar dierenarts gegaan en die zei  ik 3 opties had. Optie 1 rusten 4 weken, 2 operatie hij zei dat 15% maar zou slagen, 3 inslapen. Ik had weinig keus ik ging voor de 4 weken rust. Nu zijn we 4 dagen verder maar krijg toch zorgen, waarom kon er geen gipsje worden gelegd? Ik heb nog nooit gehoord dat konijn heelt uit zichzelf zonder hulpmiddelen. Nu is mijn vraag aan jullie of jullie hier misschien meer van weten? 

 

Ik wil mijn lieve wollie helpen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gebroken poot bij een konijn is een heel lastig iets. De opties die een dierenarts heeft zijn van een aantal dingen afhankelijk, zoals de plaats van de breuk, maar ook bijvoorbeeld het gewicht van het konijn (bij een groot konijn zoals een Vlaamse Reus is amputatie bijvoorbeeld meestal geen optie).

Heb je wel pijnstilling meegekregen voor tijdens de hokrust?

 

Er zijn al meerdere topics over een gebroken pootje, misschien dat je daar nog tips uit kan halen?

Bijvoorbeeld deze, en anderen kun je vinden met de zoekfunctie.

 

Als je nog een second opinion wil, hebben we hier een lijst met dierenartsen waar leden goede ervaringen mee hebben: https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Wat vervelend dat je konijn haar achterpoot gebroken heeft. Weet je hoe het gebeurd is?

Ik ben wel benieuwd of je een idee hebt in hoeverre jouw dierenarts konijnkundig is. Veel dierenartsen weten niet zo veel van konijnen, waardoor er niet altijd de juiste behandeling gestart wordt. Het hangt ontzettend al van de plek waar de breuk zit wat de beste optie is in dit geval. Het komt regelmatig voor dat achterpoten geamputeerd worden, dat is best een ingrijpende operatie. Het kan ook niet altijd, soms zit de breuk op een te lastige plek daarvoor. Hokrust wordt niet zo vaak voor gekozen, maar het zou kans van slagen kunnen hebben. Ik ben vrijwilliger bij een opvang en daar heb ik onlangs meegemaakt dat er een spalkje om een voorpootje ging. Dat is toen goed geheeld, maar ging wel om een voorpoot. Dat is anders dan een achterpoot. Ook één konijn met een heupbreuk dat met hokrust aardig goed genezen is, dat konijn kon in ieder geval weer goed rennen. Of een spalkje een optie is, is dus ook weer helemaal afhankelijk van de plek van de breuk en ook hoe de breuk eruit ziet. 

Ik kan me best voorstellen dat je twijfelt wat de beste keuze is. Je kan altijd naar een andere dierenarts voor een second opinion, dat lijkt me in jouw situatie niet zo verkeerd. In welke regio woon je? 

Ik hoop trouwens wel dat je een flinke dosis pijnstiller voor Wollie meegekregen hebt? Eet en drinkt ze goed en keutelt ze goed? Dat is heel belangrijk voor de spijsvertering van een konijn, soms stoppen ze door de pijn met eten.

 

Veel sterkte en succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, fijn dat je reageert

 

Wollie heeft een flinke val gehad waardoor haar bot boven haar knie gebroken is, het was daarom lastig voor operatie. Ze heeft wel pijnstillers meegekregen en ze drinkt en eet gelukkig goed. Ik zie haar ook opknappen alleen snel moe en veel liggen maar dan heelt ze goed! 

 

Ik heb net andere topics gelezen en wel gezien dat er ook dus kans is op genezing in hokrust. Ik wacht deze weekjes nog even af. 

 

Zelf woon ik in flevoland. 

 

Nogmaals bedankt 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .