Ga naar inhoud

Mieren

Aanbevolen berichten

Sinds het mooie weer is er een stroom aan mieren ontstaan op mijn dakterras. Ze hebben de weg naar het schuilhok van de konijnen ook gevonden, en als ik de konijnen groente geef zit dat soms binnen een paar minuten vol met mieren. Ik weet dat ze niet echt kwaad kunnen, maar wil er toch graag vanaf. 

Ik heb nog HG lokdoosjes staan die ik buiten het bereik van de konijnen kan zetten, maar ik vroeg me af of dat geen kwaad kan wanneer de mieren daarna nog doorlopen en de stof uit het lokdoosje in het schuilhok of zelfs op de groente terecht komt? Of gaan ze daarna niet meer aan de wandel? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je weet welk paadje/geurspoor ze gebruiken dan kun je dat blokkeren met babypoeder, kaneel, pepermuntolie, citroen, peper, kruidnagel, koper, koffieprut, stoepkrijtstreep, knoflookstreep. Niet allemaal tegelijk natuurlijk. Deze dingen ruiken onaangenaam voor de mieren of ze vinden het vervelend om over te lopen of het maskeert het geurspoor. Effectief en je hoeft er geen beestjes op een akelige manier dood voor te laten gaan, want je houdt de mieren tegen in plaats van ze dood te maken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb al het bovenstaande geprobeerd en ze lopen er bij mij gewoon overheen. En ik heb echt veel en dikke laag neer gelegd. Ook is het onhandig dat bij een zuchtje wint of regen het allemaal weer weg is. Het enige wat bij mij helpt is gif. Iets wat ik niet graag gebruik, maar wanneer mieren overlast veroorzaken is dat echt het enige. Alle huis tuin en keuken middelen al geprobeerd en ook gezocht op natuurlijke vijanden maar die zijn er bijna niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 minuten geleden zei MichelleloveElmo:

Ik heb al het bovenstaande geprobeerd en ze lopen er bij mij gewoon overheen. En ik heb echt veel en dikke laag neer gelegd. Ook is het onhandig dat bij een zuchtje wint of regen het allemaal weer weg is. Het enige wat bij mij helpt is gif. Iets wat ik niet graag gebruik, maar wanneer mieren overlast veroorzaken is dat echt het enige. Alle huis tuin en keuken middelen al geprobeerd en ook gezocht op natuurlijke vijanden maar die zijn er bijna niet.

Daar ben ik het wel mee eens, huis tuin en keukenmiddeltjes heb ik geprobeerd, zonder succes ... Ik ben in eerste instantie ook voorstander van een insect-vriendelijke oplossing. 

Heb je dan ook ervaring in het gebruiken van gif/lokdoosjes in een omgeving waar je konijnen ook zitten?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb rondom de ren afrikaantjes gezet (tagetes) dit vinden mieren zo onaangenaam dat ze dan verdwijnen. 

(Technische achtergrond: tagetes produceert etherische olie, als de mieren van de plant "eten" krijgen ze dit binnen en daar kunnen ze niet tegen. Ook is de geur al zo sterk dat ze dan verhuizen

Werking is vergelijkbaar met uienolie die de wortelvlieg afleidt, daarom werden vroeger uien en wortels in rijen naast elkaar gezet)

aangepast door Kimie
Typo
Link naar bericht
Delen op andere sites
4 minuten geleden zei Kimie:

Ik heb rondom de ren afrikaantjes gezet (tagetes) dit vinden mieren zo onaangenaam dat ze dan verdwijnen. 

(Technische achtergrond: tagetes produceert etherische olie, als de mieren van de plant "eten" krijgen ze dit binnen en daar kunnen ze niet tegen. Ook is de geur al zo sterk dat ze dan verhuizen

Werking is vergelijkbaar met uienolie die de wortelvlieg afleidt, daarom werden vroeger uien en wortels in rijen naast elkaar gezet)

Hm, klinkt als een mogelijke oplossing. Maar m’n konijnen lopen los op het dakterras en ik ben er vrij zeker van dat zij die Afrikaantjes niet kunnen weerstaan ... 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voortuin stond vol afrikaantjes en ook daar liepen ze vrolijk overheen.

Ik heb inderdaad gif gebruikt rond om de konijnenren, maar het nest lag buiten de ren en ik had niet veel mieren in de ren. De mieren liepen hierdoor naar de doosjes en terug naar het nest en dus niet veder de ren in.

Ik zit nu dus met het probleem dat ze, in extreem grote hoeveelheden, in m'n moestuin zitten en ik het niet fijn vind om daar gif te gebruiken. (Überhaupt eigenlijk niet) maar ze lopen ook de keuken in, via de ventilatie roosters of via het raam, ook als hij dicht zit. Heb het al geprobeerd af te plakken maar ze weten er toch langs te komen. Dus zit nu toch te twijfelen om teen keer te gebruiken...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat je wel kan proberen (geleend van het bedrijf Omdenken, een echte aanrader) is om gewoon wat groente voor de mieren neer te leggen. Zo geef je de konijnen en de mieren eten en komen ze misschien niet aan de groente van de konijnen? 

Als dat werkt, kan je ze daarna vergiftigen 🙈🙈🙈😂

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn man werkt in de gewasbeschermingsmiddelen en giet altijd decis in de holletjes (moet je die wel vinden), dan zijn we er meestal wel weer voor een jaar of twee vanaf. Omdat je dat giet en niet strooit of spuit/ nevelt dampt dat niet je hele tuin door en loopt het alleen het holletje in. 

Ben zelf niet zo’n fan van alles platspuiten in de tuin (in de landbouw vind ik toch anders), maar van zo’n plaag mieren afzijn is wel lekker en denk dat hier weinig nevenschade van komt. Lokdoosjes zit dezelfde werkzame stof in, maar dat wordt dan idd door je hele tuin verplaatst en zal zeker niet gezond zijn als dat bij de konijnen beland. Insecticiden werken ook op het zenuwstelsel van de mens en andere zoogdieren.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago zei MichelleloveElmo:

Ook als je het in een nest giet, komt het in de grond, in het grond water en zo bij al je planten. Vandaar dat ik liever helemaal geen gif gebruik,maar behalve een miereneter zou ik geen natuurlijke vijand weten of wen ander onschadelijk middel wat werkt.

Een miereneter dus 👍. Toffe beesten hoor 😊.

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook al gedaan. Dat was toen de onderkant van mijn voordeur zwart was van de mieren. Hiep tegen die mieren maar het nest was zeker niet weg. 

Nadeel van de voortuin is dat merels zich er niet echt veilig voelen. Heb al vuurdoorn en extra plantjes neer gezet maar dan nog. (Niet perse voor merels, al zijn die gek op de bessen van vuurdoorn) slakken heb ik toch ook wel al heb ik het idee dat de mieren eerder de slakken op eten🤔

Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien moeten we dan wel crowdfunding starten om aan de miereneter te komen, want ze zijn niet goedkoop lees ik:

"Zoals de meeste exotische huisdieren, is de kleinere miereneter het meest geschikt voor een liefhebber met een ruim budget. Variërend in kosten tussen $ 3.500 en $ 8.000, is een kleinere miereneter niet voor iedereen."

Volgens mij staat hij overigens niet op de lijst met dieren die verboden zijn te houden in Nederland. Hoewel het misschien wel lastig is om een exemplaar te bemachtigen. Op marktplaats staat alleen deze.

• Haha 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
6 hours ago zei MichelleloveElmo:

Ook als je het in een nest giet, komt het in de grond, in het grond water en zo bij al je planten. 

Maar insecticiden doden geen planten he 😉 in een lokdoosje zit vaak hetzelfde spul, maar dan moeten de mieren het zelf het hol inlopen om zo de kolonie uit te roeien en nu giet je het er direct in en ben je in 1 x klaar.

Ik ben zelf ook bang dat ze het juist met een lokdoosje door je tuin verspreiden en dan komt het wellicht ook bij de konijnen terecht, dus dat zou ik minder snel durven.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .