Ga naar inhoud

Heupdysplasie


Freya Dhooghe

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Heeft er iemand ervaring met heupdysplasie? Er is een foto van ons konijn haar achterpootjes genomen en ze blijkt dat te hebben. Het is wel nog niet in de ergste vorm gelukkig.


De prof zei dat ze sowieso eerst met medicatie gingen proberen te werken omdat zo een operatie bij een konijn niet gemakkelijk is.

 

Nj wou ik eens weten of er iemand ervaring mee heeft?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb een konijn met heupdysplasie. Is jouw konijn toevallig een Franse hangoor? Daar komt het regelmatig bij voor heb ik me laten vertellen. Heb je het idee dat je konijn er veel last van heeft? Die van mij heeft er niet zichtbaar last van namelijk dus ik geef tot nu toe geen pijnstiller. Over wat voor medicatie is er gesproken? Je kan bijvoorbeeld phen-pred in een lage dosis overwegen. Een operatie zou ik niet zo snel doen bij een konijn, dat lijkt me bij een heupdysplasie echt heel ingewikkeld ook qua rust die nodig is. Ik weet niet hoe groot dan de kans van slagen is en of ik dat risico zou nemen. Heb je een konijnkundige dierenarts? Zo te horen wel, veel dierenartsen denken niet aan een heupdysplasie bij konijnen ;). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

 

bedankt voor je reactie!

 

goh lang verhaal:

 

Ons ander konijntje moest binnen in de dierenkliniek in Merelbeke voor een zware ooroperatie. Hierna moest hij een tijd revalideren en moest ik hen dus opnieuw koppelen.

 

Na de koppeling zag ik dat ze wat slechter aan het lopen was als anders (maar hij heeft wat gejaagd achter haar dus het eerste gedacht was een verrekking of een scheurtje) en zijn we meteen naar onze dierenarts gegaan om te onderzoeken.

Daar hebben ze haar eerst voor de zekerheid op panacur gezet voor EC al zeker uit te sluiten.

 

Dit moest ik dan geven tot ons ander konijntje aan zijn ander oor geopereerd werd. Dit was lang genoeg om te kijken of de panacur aan zou slagen maar ook niet te lang indien het iets anders zou zijn.

 

Nu zijn ze dus terug naar Merelbeke geweest vandaag en is ons mannetje aan zijn ander oortje geopereerd. 
Dan hebben ze van haar voor de zekerheid foto’s genomen en bloed en urine afgenomen zodat alles uitgebreid onderzocht kon worden.

 

Daarnet dan telefoon gehad dat alles goed is verlopen maar dat zij dus heup dysplasie heeft. De uitgebreide info ging ik vrijdag dus nog krijgen wanneer we ze ophalen. Maar zit me ondertussen dus al rot te stressen door alles wat ik op het internet zie en dacht daarom: ik vraag het effe op dit forum.

 

 

Maar dus tot voor de koppeling liep ze oké, niet zo heel soepel als hem maar ook niet zoals nu.

 

Wat ik heb gevonden van heup dysplasie is dat het niet plots uit het niets erger is, dat dit wat opbouwend is na jaren. Dus kan is de kans wel groot dat ze nu dus ietsje zwakker loopt door toch een verrekking of een scheurtje?

 

Van medicatie heb ik nog geen info gekregen. Jij geeft dus vooral pijnstilling dan? En dat helpt voldoende?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .