Ga naar inhoud

Konijn erbij ?

Aanbevolen berichten

We hebben twee voedsters en een ram van 1.5 jaar oud nu (dwergkonijnen). Vanaf begin af aan (10 weken oud) zitten ze bij elkaar. Ze accepteren elkaar, kroelen veel met elkaar en zijn over en weer ook wel echt verliefd op elkaar. Nu is 1 van de twee voedsters erg dominant, sterk en jaloers. Ze tolereert de andere voedster lang niet altijd bij de ram. Ze staat haar soms naar het leven, jaagt achter haar aan, ze knokken ook weleens flink, waarbij de kleinste voedster het vaak af moet leggen. Gelukkig bijt de kleine ook wel van zich af als het moet, maar die andere is gewoon te sterk en dat weet ze en geniet ze van. Dit is misschien gewoon de hiërarchie die ze bepaalt, maar ik heb het idee dat de kleine er best wel ongelukkig onder is. Ze zoekt wel vaak toenadering en als het goed gaat dan mag ze zelfs de grote berijden 😱 tot die het weer zat is en een flinke knauw geeft en haar het hok of kamer doorjaagt. Het mannetje doet er vrij weinig tegen, is een lief mannetje, maar beetje sullig, snel bang en komt niet vaak voor de kleine voedster op. Die ene voedster staat dus het hoogste in rangorde.

Omdat ik ze ook zo vaak samen zie knuffelen en kroelen, dacht ik lange tijd dat het wel goedkwam en dat het gewoon normale hiërarchie tussen konijnen is, maar ik twijfel eraan. De kleine is soms echt bang en alleen volgens mij, komt soms ook bij mij dekking zoeken als die grote weer zo'n bui heeft dat alles en iedereen het moet ontgelden die in haar buurt komt. Ik vraag me af of ik er een konijn bij zal zoeken. En of het dan een ram moet zijn of nog een voedster.

Voor het geval er vragen komen over groot en klein. De grote voedster is 2 kilo en de kleine 1,5 kilo. Het is dus niet een heel groot verschil, maar ze is duidelijk ook steviger gebouwd en heeft meer conditie dan de kleinere.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het komt vaker voor bij een trio dat er eentje buiten de boot valt. Uit je verhaal lijkt dit ook zo te zijn. Het beste is om de voedster die nu buiten de boot valt te laten koppelen in een opvang aan haar eigen maatje en er dan 2 losse koppels te maken met ieder dus een eigen groot verblijf. Is dit een optie bij jullie qua ruimte? 

aangepast door Miekmoek
Link naar bericht
Delen op andere sites

nee ik wil er dan vier van maken. Denk dat ze ook wel met zijn drietjes te koppelen zijn? ze wordt wel geaccepteerd, het is niet zo dat ze er helemaal buiten valt. Ze liggen ook vaak zat met zijn drietjes of zij bij het mannetje of bij de andere voedster, maar vaker alleen dan dat. Dus ik denk als er nog 1 bij is die haar wat meer kan beschermen en/of gezelschap kan houden is het misschien net leuker. apart houden gaat echt niet lukken, ze lopen los in mn woonkamer en tuin 

Link naar bericht
Delen op andere sites

De groep uitbreiden zal geen pleistermiddel zijn voor konijnen die elkaar niet mogen, grote kans dat de problemen alleen maar erger worden. Ik betwijfel of dit als drietal blijft werken, en verwacht niet dat een viertal maken het oplost of beter maakt. twee aparte koppels is dan een beter idee, maar je geeft aan daar geen plek voor te hebben. 

Hier staat veel informatie over konijnengroepen koppelen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnengroep-koppelen

Link naar bericht
Delen op andere sites
21 minuten geleden zei Evee:

De groep uitbreiden zal geen pleistermiddel zijn voor konijnen die elkaar niet mogen, grote kans dat de problemen alleen maar erger worden. Ik betwijfel of dit als drietal blijft werken, en verwacht niet dat een viertal maken het oplost of beter maakt. twee aparte koppels is dan een beter idee, maar je geeft aan daar geen plek voor te hebben. 

Hier staat veel informatie over konijnengroepen koppelen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnengroep-koppelen

Waar maak je uit op dat ze elkaar niet mogen? dat is niet het geval. Ik heb er bij gezet dat ze ook veel kroelen en dan erg verliefd op elkaar zijn. en dat de kleine de dominante dan zelfs mag berijden, wat op zich best vreemd is voor zo'n dominante dame om dat toe te staan, denk ik dan..

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden zei Martine75:

Waar maak je uit op dat ze elkaar niet mogen? dat is niet het geval. Ik heb er bij gezet dat ze ook veel kroelen en dan erg verliefd op elkaar zijn. en dat de kleine de dominante dan zelfs mag berijden, wat op zich best vreemd is voor zo'n dominante dame om dat toe te staan, denk ik dan..

Uit jouw verhaal. Zoals jij deze groep omschrijft vind ik het geen ideale match, maar eerder een tikkend bommetje, zeker gezien de leeftijden. Je hebt het over jaloezie, jagen, rijden, flink knokkende konijnen en angst. Dat klinkt voor mij totaal niet als een groep waar rust, vrede en ontspanning is. Niet als een groep die in balans is. 

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou de dominante voedster laten steriliseren (castreren is het eigenlijk zoals je zegt). Dat helpt sowieso tegen het krijgen van baarmoederkanker,  dat komt veel voor bij konijnen), en het haalt de scherpe kantjes er af. Er is geen garantie dat het daarna wel goed gaat, maar het lijkt de moeite van het proberen waard.

Ik heb trouwens gisteren een voedster laten helpen, en die scharrelt alweer lekker rond.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik zou de dominante voedster laten steriliseren (castreren is het eigenlijk zoals je zegt). Dat helpt sowieso tegen het krijgen van baarmoederkanker,  dat komt veel voor bij konijnen), en het haalt de scherpe kantjes er af. Er is geen garantie dat het daarna wel goed gaat, maar het lijkt de moeite van het proberen waard.

Ik heb trouwens gisteren een voedster laten helpen, en die scharrelt alweer lekker rond.

ja ik denk dat je gelijk hebt.... heb al eerder met het idee gelopen, zag het toen niet zitten, was me weer ontschoten.. ze heeft er erg last van, het is soms gewoon zielig ook hoe driftige nestdrang ze heeft, tot uitputting toe. Ik denk dat dat het euvel is en dan lost een extra konijn het idd niet op. thanks

Link naar bericht
Delen op andere sites

Castratie zou kunnen helpen inderdaad. Hopelijk verminderd daardoor het hormonale rijgedrag en kunnen ze daardoor meer fijne momenten hebben ipv het vele rijden en jagen. 

Maar het is geen garantie dat het daarna wel goed gaat. Als de karakters teveel verschillen, zal een castratie daar niets aan veranderen, dat haalt alleen de scherpe randjes van de hormonen weg. 

Ik zou de konijnen dan tijdens het herstel wel echt volledig uit elkaar halen, dat ze elkaar niet kunnen zien en ruiken, en pas als ze hersteld zijn weer op neutraal terrein terug koppelen. Als er nu al onrust is, is de kans groot dat het met de zwakte van de operatie alleen maar erger wordt (dat de kleine de hogere plek in de rangorde wil innemen nu de grotere zwakker is, of dat de grotere juist sterker van zich af bijt omdat ze zich zwakker voelt).

Zoals Marjolein al zegt, het heeft sowieso een belangrijk voordeel dat het het risico op baarmoedertumoren wegneemt. Helaas sterven veel voedsters daardoor veel te jong.

Tot slot nog een vraagje: Hoe groot is het verblijf? Dat kan ook nog invloed hebben op de relatie onderling. De minimale grootte voor verblijf is 2 m2 per konijn, dus voor een trio zou je dan uitkomen op 6 m2, maar meer ruimte is beter zodat ze bij onrust elkaar beter kunnen ontlopen. Bij te weinig ruimte is de kans groot dat ze hun frustratie daarover afreageren op elkaar, vandaar dat we voor een trio minimaal 8 m2 aanraden. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik snap het hoor. Ik hikte er ook al jaren tegenaan. Maar vorig jaar was het knokken in de groep, toen heb ik de vechtersbaas laten helpen. Uiteindelijk loste dat het niet op, maar ik heb geen spijt dat ik het geprobeerd heb. Zij was in 3 dagen weer kiplekker. Dus gisteren nummer 2 ook maar laten helpen. Deze had iets meer moeite om weer op temperatuur te blijven, dus ze is een nachtje bij de dierenarts gebleven. Maar ook bij haar valt het herstel me niet tegen. Zij is trouwens 5 jaar.

Vaak schijnzwanger en baarmoederproblemen schijnen wel aan elkaar gerelateerd te zijn, dus ik zou het echt laten doen als ik jou was. En misschien wel bij allebei tegelijk, dan kunnen ze ook tegelijk herstellen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago zei Martine75:

ja nou ja als het steeds allemaal zo negatief opgevat wordt hier, dan ga je toch ook geen topics meer plaatsen? Valt me vaker op

Je kan het negatief noemen, of gewoon dat mensen met ervaring het anders zien dan jij. Ik lees hier alleen mensen die zelf niet door zouden willen gaan met zo'n trio als er net iets te veel gedoe is dan je liever zou willen (want anders maak je er ook geen topic voor aan, toch?) Zoals al is genoemd zou castratie kunnen helpen, maar dit is geen garantie. Hopelijk wel het geval bij jou! Succes! 

• Vind ik leuk 2
  • Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 8-6-2021 at 20:47 zei Martine75:

Misschien moet ze ook gewoon gesteriliseerd worden hoor. Het zijn ook duidelijk moodswings die ze heeft van de hormonen. Maar ik vind het zo ingrijpend bij een vrouwtje zo'n sterilisatie. 

Maar die moodswings, nesteldrang enz zijn ook niet leuk voor het konijn. en grote kans dat ze wat rustiger wordt door castratie. ik heb een aantal maanden geleden een konijn gehad met melkklierkanker. volgens de dierenarts komt dit heel vaak voor bij konijnen die niet gecastreerd zijn. Ik vond dit pas ingrijpend voor het beestje en voelde me erg schuldig dat ik haar niet eerder had laten castreren om dit te voorkomen. hele zware operatie, nog zwaarder dan castratie en ze is daarna ook overleden. ik zou dit proberen te voorkomen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .