Ga naar inhoud

Hooi dat je weer weggooit....


Tesj

Aanbevolen berichten

Ik heb bij beide koppels de ruiven boven de toiletbakken hangen. Als ik dan bij het verschonen kijk hoeveel hooi ze hebben verspild en in de toiletbak ligt...... best zonde!

Ze zitten dan zelfs een stukje hoger 🤣.

Op zich kan het me niet zo heel veel schelen want ik voer ze van een grote baal van de boer voor 5,- euro per baal.

Het is meer dat ik het zonde vind.

Voer ik ze dan toch teveel? Minder durf ik dan eigenlijk niet omdat ik bang ben dan ze dan ook toch minder hooi gaan eten....

Hebben jullie nog tips om dit tegen te gaan?

Er zijn hier vast mensen die veel duurder hooi moeten voeren en dan kan ik me voorstellen dat je niet op zoveel verspilling zit te wachten.

Heel graag tips. 😊

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou absoluut niet minder geven. Hooi is nu eenmaal het hoofdbestanddeel van dagelijkse voer. Daar moeten ze gewoon onbeperkt bij kunnen. 

 

Ik heb ook van die doerakken die het leuk vinden om eerste even te graven in hun ruif en dan vervolgens het hooi te eten waar ze op zitten. Je kan dit niet echt heel erg tegengaan ben ik bang. 

9 van de 10 keer gaan ze ook nog boos en demonstratief in mijn blik en veger zitten als ik het 'vieze' hooi op wil ruimen. 

 

Ik koop niet bij de boer, maar in grote 4-5 kilo verpakkingen. Het maakt mij niet zoveel uit dat ze er zo mee omgaan. Dat houd je denk ik niet echt tegen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef meestal meerdere soorten hooi. Ik gebruik het wat luxere hooi in de nachthokken,  waar ze echt bijna alles wel van opeten en nauwelijks verspilling is. Voor de toiletbakken kies ik een goedkoop pak hooi, en dat leg ik daar als toplaagje op de bodembedekking in. Daar eten ze ook best wel veel van, maar ze liggen en zitten er op, keutelen er op, daar is dus wel verspilling. 

 

Naarmate je langer konijnen hebt, weet je de hooi-hoeveelheid ook steeds wel beter in te schatten en als je regelmatig even kan controleren, hoef je ook niet mega veel te geven, maar vul je gewoon wat vaker bij als het nodig is. Als ze maar nooit zonder zitten. Je hoeft dus niet de hele portie in één keer geven als je het lastig inschatten vind. 

 

Ik merk wel als ik op vakantie ben en mijn ouders of een vriendin past op de konijnen, dat er echt veeeeel meer verspilling is. Maar ik geef ze ook altijd als boodschap mee dat ze beter te veel hooi kunnen geven dan te weinig haha. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik wel best wel duur hooi, maar ook hier trekken ze het eruit en in de toiletbak. Inderdaad komen ze dan op een gegeven moment hoger te zitten en weet ik dat het weer tijd is om de toilet te verschonen. Ik laat het maar gewoon. Ze moeten toch goed veel hooi eten, dat vind ik belangrijker dan minder weggooien. 

 

Ik ben wel van plan om de onderkant van de ruif dicht te maken, dat er in ieder geval minder hooi uitvalt. Maar of dit gaat lukken en werkt weet ik nog niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde en ook hooi van de boer. Volgens mij heeft het vooral te maken met dat ze de stevigere stengels eruit eten en het vlas niet zo lekker vinden. Dus dat belandt op een hoopje in de toiletbak. Ze graven en zoeken heel bewust met hun snuitjes hier naar die stevigere stengels en de rest wordt eruit gewerkt. Ik vervang dat juist, want dat restplukje gaan ze toch niet meer opeten en een nieuwe pluk hooien vallen ze op aan! 

Voorheen had ik hooi uit een tuincentrum en toen aten ze er weinig van, ik ben blij dat ze er nu zo lekker van eten en neem dat beetje restafval wel op de koop toe. Kost toch amper bij de boer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .