Ga naar inhoud

Ontstoken oogje


Aanbevolen berichten

Beste allen, 

Ik ben nieuw op het forum.

Op 15 mei hebben wij onze konijnen gekregen. Leeuwtje (ram) en Flappie (voedster).

Toen 10 en 9 weken oud. Nu 13 en 12 weken. 

 

Het zijn schatjes gelukkig en ze lijken het naar hun zin te hebben. 

 

Maar ons rammetje heeft sinds hij bij ons is een nat oogje (fokker had er nog wel even naar laten kijken voor we hem kwamen halen). Sinds die dag is het steeds erger geworden. 

Op 26 mei ben ik naar de dienaars gegaan en hebben we zalf gekregen. 

Na een weekje met zalf leek het wat beter te gaan, maar helaas lijkt het ook weer wat slechter te gaan sinds deze week. 

 

Morgen toch maar weer de dierenarts bellen. 

Hebben jullie hier ervaring mee?

 

Spoiler

IMG-20210607-WA0011.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er niet heel fijn uit. Voor de tere zieltjes onder ons heb ik de foto's achter een spoiler gezet.

Hoe grondig heeft de dierenarts naar het oog gekeken? Ik had laatst een konijn met een vies oogje, en die is toen gedruppeld om beschadigingen aan het hoornvlies te kunnen zien.

Zitten je konijnen trouwens bij elkaar? Dat vraag ik omdat ze nu allebei vruchtbaar kunnen zijn, dus als je ze nog niet uit elkaar hebt gehaald is het wel belangrijk om dat onmiddellijk te doen. Anders heb je straks een tienerzwangerschap en daar wordt niemand blij van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe doe ik dat, zo'n spoiler? Is allemaal nieuw voor mij. Dus dank voor het plaatsen

 

De dierenarts heeft enkel de zalf meegegeven. (Wilde eigenlijk druppels meegeven maar die waren niet verkrijgbaar ivm corona).

 

De konijnen zitten nu inderdaad apart van elkaar. Vorige week zou het rammetje gecastreerd worden, maar 1 bal was nog niet te vinden dus daarom is het nu uitgesteld tot volgende week. Hopelijk lukt het dan wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update, ik ben dinsdag naar de dierenarts geweest en die heeft het oogje weer helemaal schoongemaakt (dat was wel even heel sneu om aan te zien, maar hij heeft het dapper doorstaan!).

We smeren nog door met de zalf, maar het ziet er gelukkig alweer een heel stuk rustiger uit. Dus we hebben goede hoop dat het als we klaar zijn met smeren weer helemaal in orde zal zijn!

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb hier zelf ervaring mee!

1 van mijn konijnen heeft precies hetzelfde probleem. Hij loopt hier al heel lang mee rond

Ik heb van de dierenarts vernomen dat het zolang het stabiel blijft niets ergs kan worden 

Dus hou het in de gaten en zolang de situatie rond het oog stabiel blijft is er nog geen reden voor paniek

Ik heb mijn konijn zelf geleerd dat ze tegen het hek komen staan voor een controle en dit doen ze ook met plezier 

 

Zolang het konijn levendig blijft en zich niet anders gaan gedragen (mindere eetlust, wegstoppen in een hoekje ect.) Dan is er waarschijnlijk niets aan de hand maar gaat het konijn zich wel anders gedragen twijfel dan nooit om de dierenarts op te bellen (bellen kan nooit kwaad!)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-6-2021 at 18:48 zei konijnenadvies:

Ik heb hier zelf ervaring mee!

1 van mijn konijnen heeft precies hetzelfde probleem. Hij loopt hier al heel lang mee rond

Ik heb van de dierenarts vernomen dat het zolang het stabiel blijft niets ergs kan worden 

Dus hou het in de gaten en zolang de situatie rond het oog stabiel blijft is er nog geen reden voor paniek

Ik heb mijn konijn zelf geleerd dat ze tegen het hek komen staan voor een controle en dit doen ze ook met plezier 

 

Zolang het konijn levendig blijft en zich niet anders gaan gedragen (mindere eetlust, wegstoppen in een hoekje ect.) Dan is er waarschijnlijk niets aan de hand maar gaat het konijn zich wel anders gedragen twijfel dan nooit om de dierenarts op te bellen (bellen kan nooit kwaad!)

Bedankt voor je reactie!

Dat stelt mij wel gerust. 

 

Hoe heb je je konijn dat aangeleerd om bij het hek te komen staan voor de check?

Het oogje blijft wat vochtig, we smeren nog steeds iedere ochtend en avond de zalf om te voorkomen dat het erger wordt. Het ziet er nu iets rustiger uit, maar begint toch wel weer wat haartjes vast te plekken helaas😬 dus dat moet waarschijnlijk nog wel een keer worden schoongemaakt...

Heb jij daar nog tips voor? De DA deed het nu telkens met een luizenkam en dan maar blijven plukken... wel echt een zielig gezicht😥

 

Nogmaals dank voor je reactie in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-6-2021 at 13:44 zei Lienappelsien:

Is Leeuwtje’s oog inmiddels helemaal hersteld?

 Lief dat je het vraagt! Het ziet er wel echt al wat beter uit, dus we smeren door, maar het blijft een vochtig oogje... hopelijk komt er uiteindelijk alsnog verbetering in. 

Woensdag moeten we weer naar de dierenarts en ik ben aan het oriënteren voor een second opinion bij een konijnkundige dierenarts die ik hier op het forum vond. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei Lienappelsien:

Fijn dat het wat beter gaat.

 

Voor het schoonmaken kan je ook een stukje keukenpapier gebruiken en dat met water vochtig maken, eventueel met afgekoelde (koude) kamillethee. 

 Bedankt voor de tip! Ik hoop dat het gaat lukken want het zit wat vastgeplakt aan zijn haartjes, maar we gaan het proberen😊💪

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 24-6-2021 at 18:48 zei konijnen2:

Ik heb hier zelf ervaring mee!

1 van mijn konijnen heeft precies hetzelfde probleem. Hij loopt hier al heel lang mee rond

Ik heb van de dierenarts vernomen dat het zolang het stabiel blijft niets ergs kan worden 

Dus hou het in de gaten en zolang de situatie rond het oog stabiel blijft is er nog geen reden voor paniek

Ik heb mijn konijn zelf geleerd dat ze tegen het hek komen staan voor een controle en dit doen ze ook met plezier 

 

Zolang het konijn levendig blijft en zich niet anders gaan gedragen (mindere eetlust, wegstoppen in een hoekje ect.) Dan is er waarschijnlijk niets aan de hand maar gaat het konijn zich wel anders gedragen twijfel dan nooit om de dierenarts op te bellen (bellen kan nooit kwaad!)

Ik ben gisteren bij een andere dierenarts geweest voor second opinion voor het oogje van Leeuwtje. 

Deze gaf aan dat de ontsteking weg is maar er wellicht wel zwelling is opgetreden die nog niet weg is. 

Nu hebben we nieuwe zalf gekregen waar we een week mee moeten smeren (in beide ogen, dus ook het oog zonder vocht).

 

Na een week smeren zal hij onder narcose gaan voor castratie en dan zal het oogje ook meteen gecontroleerd worden. Dan zal worden gekeken of de zwelling weg is en of het traanbuisje vrij gemaakt kan worden. 

 

Andere mogelijkheid is dat het traanbuisje vergroeid is, in dat geval zal er niks meer aan te doen zijn en moeten we afwachten wat de mogelijkheden zijn...

Afwachten dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn hondje had ophtosan oogzalf voor geschreven gekregen Werkte kei goed! Mijn konijn elsa heeft soms natte oogjes ( traan oogjes) komt van slechte voer en beetje na dat het gras is gemaaien of ook hooikoort! Ik gebruik ophtosan ! Hele goede oogzalf en het oogje hersteld zich super snel! Is voor ieder dier zei onze dierenarts tes tijds!!!:)

aangepast door Suus2021
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .