Ga naar inhoud

In dubio: Konijn met EC (al 2 jaar lang) en Fenbendrops uit de handel.


Ireen

Aanbevolen berichten

Konijn Jelle heeft EC, al 2 jaar lang houden we zijn soms slappe achterhand 'stabiel' met fenbendrops. Nu kreeg hij er laatst plakpoep bij (had het idee dat hij door slecht evenwichtig zijn blibdedarmkeutels niet kon pakken, aan het voedsel zou het namelijk niet kunnen liggen krijgt hooi met ss senior brok en groente/kruiden/paardebloem e.d. uit onze tuin) en vermoedelijk ook urine brand. Want ik zie nu deze klachten verminderd zijn kale huid op staart en achterpoten. Zijn vieze achterkant heb ik proberen schoon te maken, met de poten en kont in lauwwarm water hielp iets. Gelukkig lijken deze klachten nu nagenoeg voorbij, maar mijn voorraad fenbendrops is  nagenoeg op en blijk uit de handel. Is er een alternatief en werkt dat net zo goed en makkelijk als fenbendrops?

 

Door het plakboek en wassen heeft hij nu ook klitten ontwikkeld tussen zijn achterpoten, zelf krijg ik ze niet goed weg.

 

Jelle is niet meer zo jong, geschat 9 jaar, is flink afgevallen het afgelopen half jaar, ondanks dat hij echt goed eet. Zit helaas door het verlies van zijn maatje sinds 3 weken alleen. Zijn maatje had volgens de dierenarts astma, maar nu hoor ik Jelle ook duidelijk ademhalen. Astma is toch niet besmettelijk? En longontsteking was bij zijn maatje uitgesloten.

 

Na een tijdje fenbendrops te hebben gegeven en hij 'klachten vrij' leek begint hij nu weer te zwalken met zijn achterhand. Maar hij blijft zijn vrolijke zelf. 

 

Kortom ik zit in dubio. Met zoveel klachten, is het nog konijnwaardig op zijn leeftijd en toestand om hem te laten trimmen, weer naar de DA te slepen om zijn longen na te kijken, alternatief middel voor EC uit te proberen? En dan dit hij alleen, er nu een maatje bij zoeken, weer rangorde bepaling, rijen kost extra energie terwijl hij dat ook nodig heeft voor herstel...

 

Wat zouden jullie doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, er zijn meer middelen met dezelfde werkzame stof  (fenbendazol) er in, als je een konijnkundige dierenarts heb kunnen ze je helpen en een alternatief voorschrijven.  Gewoon even naar de dierenarts dus, maar dat lijkt mij gezien de nieuwe klachten toch niet onverstandig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn inderdaad andere middelen met dezelfde werkzame stof, dus dat hoeft geen probleem te zijn, zolang dat zijn werk goed doet voor je konijn. 

 

De vraag die je stelt, of het allemaal nog konijnwaardig is, is een hele goede vraag. Helaas wel eentje die je alleen zelf kunt beantwoorden. Nu hij ziek is kan hij sowieso niet gekoppeld worden lijkt me. Bovendien is ec ook een ziekte die opspeelt bij stress, wat het lastiger maakt om de juiste keuze te bepalen. 

 

Je stelt jezelf deze vraag met een reden, mijn ervaring is dat zodra ik mezelf deze vraag serieus stel, ik snel het antwoord krijg dat inslapen de beste keuze is. Je denkt er namelijk niet aan op momenten dat het goed gaat, of dat behandelingen goed aan lijken te slaan. Je gaat jezelf de vraag pas stellen als het er behoorlijk uitzichtloos uit begint te zien. 

 

Persoonlijk geloof ik niet in te vroeg inslapen, wel in te laat. Beter een spuitje als er nog enige kwaliteit van leven is dan te lang doorleuren met een ziek dier wat toch niet beter kan worden. 

 

Het lijkt me goed hier eens met je dierenarts over te spreken. Die zijn altijd erg eerlijk hierin, denken in het belang van het dier en kwaliteit van leven. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vrijdag met Jelle naar de dierenarts geweest. Ik ben het met Eefje eens dat als je die vraag stelt dat het echt serieus een optie is om afscheid te nemen. Ik heb dit dilemma aangegeven bij de dierenarts, en hij heeft hem uitgebreid bevoelt, bekeken, beluisterd, etc en daarna aangegeven dat hij ondanks alle medische probleempjes toch nog wel erg levenslustig is. Daarom een hele rits medicijnen meegekregen en met een week zou er toch positief resultaat geboekt moeten worden. 

 

Meneer heeft uit mn hoofd Meranox (?) meegekregen voor de EC, vind hij heel vies. 2 ml per kg konijn, is dus dagelijk 4 ml voor Jelle. Zie helaas nog steeds een toenemende slappe achterhand, (met fenbendrops zag ik voor mijn idee sneller resultaat) maar de klachten van urinebrand zijn weg gelukkig, hij is gelukkig weer schoon. Novacam pijnstilling, een antibiotica Enrobactin voor zijn ademhaling (hij piepte ook wat op de longen zei DA, dus niet alleen voorste luchtwegen) en oogdruppels omdat hij ook een traan/pusoog had. Oh ja en sudocreme, dat hadden we al thuis, kon ik op de kale plekken bij z'n achterpoten en staart smeren, maar dat zag er opzich rustig uit. 

 

Hij was aangekomen, dus dat was een goed punt, en zijn gebit zover hè dat met een kijkertjes kunt zien zag er ook keurig uit. Klitten heeft de DA weggeknipt. 

 

Binnen 2 dagen hoor ik zijn ademhaling niet meer, dus dat slaat aan. Gelukkig vind hij de novacam en enrobactin wel lekker. Traanoog lijkt nu ook beter te worden. Hopelijk blijft hij nu ook schoon, kan ik het filtige onder de klittenlaten wegschieten door een trimmer. Maar ik maak me nog wel zorgen om zijn slappere achterhand. Ik wilde al een foto meesturen maar ze zijn te groot. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Inmiddels is Jelle nagenoeg de oude. Nog steeds wat wiebelig, dus we gaan nog even door met Meranox. 

 

Hij vind mijn andere konijn Kez erg interessant. Nu gaan twee mannen vaker fout dan goed, al zat Jelle eerder ook met een ventje Jip dat echt zijn maatje was, en een vele betere match was dan met de dames tien de groep uit elkaar viel. 

 

Zouden jullie het aandurven twee heren te koppelen? Ik heb geen neutraal hok. Kan wel een neutrale ruimte in de schuur maken. Beide zijn oud, en ik wil eigenlijk terug naar 1 koppel konijnen,dus om nou voor beide weer een vriendin te zoeken zit ik weer met twee koppels... en afstaan om deze reden voelt niet goed. Lastig hoor..  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .