Ga naar inhoud

Wist je dat...


Punky punk

Aanbevolen berichten

Druiven en rozijntjes giftig kunnen zijn voor konijnen? De oorzaak is niet zeker maar gedacht wordt dat er in sommige druiven schimmels zitten die konijnen kunnen doden. Iemand attendeerde mij daarop en toen heb ik aan verschillende dierenartsen gevraagd hoe dat precies zit. Die zeggen allemaal dat druiven niet alleen voor cavia's en honden dodelijk zijn, maar ook voor konijnen. Wat vind jij hiervan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Oeps, dit heb ik nog niet eerder gehoord. Ik schrik hier wel van, want ik geef mijn konijn af en toe haar pilletje in een rozijntje. Zou het nog uit maken of het gaat om een biologisch druifje of niet biologisch? Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die precies weten hoe dit zit.

Hier hetzelfde. Heel af en toe gaf ik Punky en Bess een rozijntje als snack. Toen ik dit hoorde stopte ik daar meteen mee. 

Ik denk dat het niet meer uitmaakt of het een biologische druif of een normale druif is. Een druif is en blijft een druif. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat hier iets over in de veilige groente/fruit lijst van Bunnybunch. Volgens mij staat er dat dit verhaal rondgaat, maar dat er geen bewijs is dat er konijnen zijn overleden na het eten van rozijnen/druiven dus dat het niet zeker is of dit waar is of niet.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even gekopieerd:

Wat betreft druiven zijn er enkele gevallen bekend dat er cavia's en honden overleden zijn door een schimmel die op druiven voor kan komen, daar is alleen geen bewijs voor / geen goed onderzoek naar gedaan. Wat betreft konijnen zijn er geen problemen bij ons bekend en hebben we er ook niets over kunnen vinden dat het problemen zou veroorzaken, alleen dat het met mate gevoerd zou moeten worden, voorzichtig zijn ivm pitten en fruitsuikers. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verhalen kunnen soms hardnekkig blijven rondgaan zonder dat er daadwerkelijk bewijs voor is dat het ook zo is. Zo wilde niemand vroeger een magnetron omdat die schadelijk zouden zijn voor de gezondheid en bleven mensen dit heeeel lang volhouden terwijl er echt geen bewijs voor was. Wil ik niet mee zeggen dat dit hetzelfde is voor het druiven verhaal voor konijnen, maar ik denk persoonlijk dat je je niet echt zorgen hoeft te maken zolang er niet daadwerkelijk een geval bekend is van een overleden konijn vanwege die schimmel. Maar gelukkig kunnen konijnen ook een prachtig mooi leven hebben zonder rozijnen en druifjes 😄😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Miekmoek:

Even gekopieerd:

Wat betreft druiven zijn er enkele gevallen bekend dat er cavia's en honden overleden zijn door een schimmel die op druiven voor kan komen, daar is alleen geen bewijs voor / geen goed onderzoek naar gedaan.

 

Mijn konijnen krijgen geen druiven (het fruit), maar mijn vorige konijnen hebben wel hele bossen takken en bladeren naar binnen gespeeld, zonder enig probleem. Dus geen ervaring met konijnen en druiven, maar ik wil toch even benadrukken dat druiven niet gewoon 'mogelijk' slecht zijn voor honden, maar écht slecht en héél slecht, er zijn al meer dan 'enkele' honden gestorven van druiven of rozijnen. Dus, geen druiven of rozijnen voor honden, nooit, net als broccoli en tomaten. En nog heel wat meer, maar daar gaat dit topic niet over. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei mystique:

Dus, geen druiven of rozijnen voor honden, nooit, net als broccoli en tomaten

Interessant! Wist ik niet, mijn honden kregen vroeger toch echt wel vaak leftover broccoli en ze wisten als ze beste druiven te plukken met hun voortanden van de druivenstruik in de tuin. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kleintje vroeger was dol op broccoli, toen ik blaadjes ging plukken voor de konijnen, kreeg zij altijd een stengeltje. Maar ja, blijkbaar is broccoli erg slecht voor honden. Net als rozijnen. Onze Tom, labrador, heeft tien dagen tussen leven en dood gezweefd door rozijnen. Dat zijn dingen waar je niet bij stilstaat, broccoli, druiven, rozijnen zijn gezond, toch? Het was pas door het voorval met Tom dat we zijn gaan kijken naar wat nog allemaal niet goed is voor honden. Daarom ook dat ik die info nu te pas en te onpas rondstrooi. 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-6-2021 at 15:52 zei Punky punk:

Druiven en rozijntjes giftig kunnen zijn voor konijnen? De oorzaak is niet zeker maar gedacht wordt dat er in sommige druiven schimmels zitten die konijnen kunnen doden. Iemand attendeerde mij daarop en toen heb ik aan verschillende dierenartsen gevraagd hoe dat precies zit. Die zeggen allemaal dat druiven niet alleen voor cavia's en honden dodelijk zijn, maar ook voor konijnen. Wat vind jij hiervan?

Oh nee toch! Ik heb Turbo en Twinkie al echt een aantal keer druiven gegeven, gelukkig houden ze niet zo van druiven dus aten ze er elke keer maar een paar op😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals het op de lijst staat, is zoals het is voor zo ver ik weet. Er is geen bewijs, ik heb nog nooit een enkel geval gehoord van een konijn dat er ziek van is geworden. Zelfs van cavia's is er nauwelijks iets van te vinden, alleen de suggestie dat het niet goed zou zijn, nergens onderbouwing waarom. 

 

Het is voor honden wel uitgebreid onderzocht, maar een konijn is echt geen hond. Helemaal niet qua spijsvertering. Als je een betrouwbare bron voor mij hebt  @Punky punk stuur het gerust door. Maar ik heb er tot op heden geen kunnen vinden. Alleen dat het veilig is ( op grote hoeveelheden pitten na).

  • Vind ik leuk 2
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlekje krijgt geen druiven. De cavia's vroeger wel. En hebben er ook best wel wat gehad. We zijn er alleen mee gestopt omdat ze te dik werden.

Elmo is een best wel kwetsbare cavia dus ik denk inderdaad dat het geen kwaad van. Maar ja een bewijs hebben is toch wel beter. Ik wist voor dit niet dat ik misschien wel eens slecht kon zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .