Ga naar inhoud

Embryo of afgebeten plassertje


Christaxo_

Aanbevolen berichten

Beste konijnenliefhebbers,

 

Mijn zus en ik hebben afgelopen najaar twee super lieve konijntjes aangeschaft. We hadden al eerder konijntjes gehad en dat vonden we hartstikke leuk. Het zijn twee broertjes (voor zover wij weten) en tot nu toe kunnen ze prima met elkaar. Snuitje en Snuffie hebben een groot hok met boven en onder schuilplaats en een grote ren. Ook komen ze met het mooie weer regelmatig in een aparte ren in het gras om lekker gek te doen. 
 

Nu valt ons op dat het grotere konijn, Snuffie het andere konijntje steeds leuker begint te vinden en hij gaat er dan ook regelmatig bovenop. Snuitje heeft dit aan het begin geaccepteerd, maar rent nu vrijwel elke keer zo hard mogelijk weg. 
 

Nu hebben wij vanavond iets aparts in het hok gevonden. Als eerste dacht ik dat het misschien het plassertje van een van de Snuitje kon zijn. Maar we zien er eigenlijk geen bijtplekken op en  Snuitje doet ook helemaal niet raar. Hij bloed wel. 
 

Na wat research vraag ik me af of ik het wel bij het goede eind heb. Ja, ik lees dat het mogelijk is dat een konijn in een anders plassertje bijt, maar niet er helemaal af. En als ik foto’s opzoek komt het niet helemaal overeen. 
Nu hoor ik verschillende verhalen over embryo’s. Nog niet aan gedacht, want voor zover wij weten waren het twee mannetjes. 
 

Is er misschien iemand die ervaring hiermee heeft en voor mij kan omschrijven hoe ik een embryo kan herkennen. Ik zie weinig duidelijke foto’s online. 
 

Ik heb een foto van het gevonden emrbyo/plassertje. Maar vind het een beetje raar om die zo te delen. 
 

Groetjes,

Christa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je hier terecht bent gekomen. Geslachtsbepaling is iets dat helaas nog weleens misgaat. Daarnaast kunnen twee rammetjes niet samenblijven. Als ze ouder worden gaan ze vechten en kunnen elkaar hierbij dodelijk verwonden. Dit zou dus weleens het geval kunnen zijn.

En mocht het een mannetje en vrouwtje zijn wil je ze ook niet samen laten zonder dat het mannetje geholpen is. Mijn advies zou zijn om ze nu direct te scheiden en langs de dierenarts te gaan, zodat hij de geslachten kan nakijken en de wond. Het lijkt me dat je een embryo wel herkent, maar ik zou het voor de zekerheid ook meenemen naar de dierenarts.

  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals @BaasjevanBrownie al zegt, ik zou hier inderdaad mee naar de dierenarts gaan. Die kan de geslachten bepalen en vanuit daar kun je verder gaan plannen. 

Hoe groot is de wond? Misschien kan het tot maandag wachten maar als het groot is kun je beter naar de spoeddienst dit weekend. Je kunt ook even bellen en misschien een foto doorsturen, om te vragen of het tot maandag kan wachten. 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat er dan ook aan de hand is, bloed hoor je niet te vinden, twee ongecastreerde rammen kun je niet samen houden, die kunnen elkaar echt vermoorden. En een ongecastreerde ram en voedster kun je ook niet samen houden. Ze moeten hoe dan ook direct gescheiden en gecastreerd worden. 

  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet ongebruikelijk dat rammen bij elkaar de testikels afbijten. Ik zou zeker even met beide konijnen langs de dierenarts gaan, dat bloed (en het ding dat je gevonden hebt) komt ergens vandaan en er kunnen lelijke abcessen ontstaan als zo'n wond niet goed verzorgd wordt.

  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben net even nog gekeken. Hebben een schone, mooie wond gevonden. Konijntjes zijn uit elkaar. We bellen vandaag de dierenarts en kijken wanneer we een afspraak kunnen maken voor misschien een castratie of als er nog iets anders voor Snuitje moet worden gedaan. Bedankt voor jullie reacties en tips! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig is het nog niet zo erg. Hou je ons op de hoogte.

 

En als je nog eens een foto zoals deze wilt delen kun je ze altijd onder een spoilertje zetten. In het kader dat je je berichten typt staat vanboven een oogje. Als je daarop drukt heb je een spoiler in je tekst.

Spoiler

Zie je?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat de wond goed geneest, dan was je er nog op tijd bij! 

Het zijn dus toch twee mannetjes. In dat geval zou ik ze (twee weken) na castratie in een opvang ieder een voedster laten koppelen, want 2 rammetjes samen gaat helaas nooit goed. Heb je de ruimte voor 2 koppels? Want anders zou je ook contact op kunnen nemen met een opvang en de (moeilijke) keuze kunnen maken om een rammetje daar in te ruilen voor een voedster. Dat is geen leuke keuze, maar gezien 2 rammetjes niet samen kunnen en konijnen wel een maatje nodig hebben doe je dan wel het goede voor de konijntjes. Bij een opvang weet je dan ook dat de ander goed terecht komt.

  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .