Ga naar inhoud

Gedrag na sterilisatie


Sterrelotje

Aanbevolen berichten

Ons vrouwtje is vandaag gesteriliseerd. Alles is goed gegaan en ze mocht de hele dag haar maatje mee als steun.

Toen ze thuis kwam was het belangrijk op eten en keutelen te letten. Ze bleef alles weigeren en het mannetje keutelde vrolijk rond. Omdat ik hierdoor niet goed meer kon zien wanneer het vrouwtje zou eten of keutels zou hebben, heb ik het mannetje even weggehaald (was me ook geadviseerd). Vervolgens met geduld het vrouwtje aan het eten gekregen. Toen zette ik daarnet het mannetje er weer bij, maar toen begon ze enorm te piepen en vloog hem aan (nog nooit gebeurd). Komt dit weer goed en is dit puur vanuit zwakheid/ pijn nu dat ze hem even niet duldt? Ik laat ze nu vannacht dus maar gescheiden, maar hoor graag jullie ervaringen. Heb er nu spijt van dat ik hem even weggehaald heb en aan de andere kant betwijfel ik of ik haar dan wel aan het eten had gekregen. 

aangepast door Sterrelotje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet heel raar dat dit gebeurt. Ik heb mijn eerste ram en voedster ook moeten scheiden toen mijn dame net geholpen was. Zij was de dominante en hij ging een gooi naar de macht doen toen ze zwak was. Ze hebben een kleine week apart gezeten tot ze weer goed opgeknapt was. Daarna heb ik ze op neutraal terrein weer gekoppeld en dat ging heel gemakkelijk. In dit topic

wordt een recent geval beschreven waarin het ook gebeurde. Dat is toch nog een hele koppeling geworden, maar wel goedgekomen! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een lastige afweging inderdaad, samen laten of toch uit elkaar halen na de castratie van een dame. Ik heb mijn voedster ook ongeveer een weekje alleen gehouden toen ze gecastreerd was, zodat ze de kans kreeg om te eten en te herstellen. Toen ze na een paar dagen goed at en weer actief was, wilde ik ze weer koppelen, maar ze was nog erg angstig. Dus daar ben ik toen vrij snel weer mee gestopt en heb het een weekje later opnieuw geprobeerd. Toen was er even wat jagen en rijden, maar ze was niet meer zo bang en liet het rijden na een tijdje toe waardoor de rangorde weer was bepaald.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat er veel mensen echt voorstander zijn van samen laten en als je een rustig koppel hebt wat al een tijdje samen is kun je het zeker samen proberen, maar zelf haal ik ze toch ook uit elkaar voor de eerste paar dagen / week na de castratie, indien nodig zelfs iets langer. Eerst even rustig herstellen, en als ze weer een beetje zichzelf zijn weer bij de partner. Het is ook best een ingreep, zo een buikoperatie. En je kan het je konijn niet allemaal vooraf uitleggen, wat er gaat gebeuren. Het is dus zeker niet ongebruikelijk, dit gedrag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je in bovenstaande topic kan zien is het bij mij ook niet van een leien dakje gegaan. Ik heb ze wel samen gehouden (dus je hoeft je niet schuldig te voelen dat het door het scheiden komt met voeren), maar de dag na de operatie ging mijn rammetje haar opjagen en bijten. Ze was te zwak om zich te verweren en zat angstig in een hoekje, waardoor ik ze helemaal heb gescheiden en haar een week apart heb laten herstellen. Daarna kon ik haar ook niet in de gezamenlijke ruimte erbij zetten, begon het gedonder weer. Dus echt weer op een neutraal gebied moeten herkoppelen. Daar hebben ze een week gezeten tot het weer koek en ei was en daarna zijn ze weer naar hun eigen hok/ ren teruggegaan. 

Het is niet leuk om mee te maken en een heel gedoe, maar uiteindelijk bij mij gelukkig wel weer goed gekomen en bij jou vast ook. Heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei Evee:

Ik weet dat er veel mensen echt voorstander zijn van samen laten en als je een rustig koppel hebt wat al een tijdje samen is kun je het zeker samen proberen, maar zelf haal ik ze toch ook uit elkaar voor de eerste paar dagen / week na de castratie, indien nodig zelfs iets langer. Eerst even rustig herstellen, en als ze weer een beetje zichzelf zijn weer bij de partner. Het is ook best een ingreep, zo een buikoperatie. En je kan het je konijn niet allemaal vooraf uitleggen, wat er gaat gebeuren. Het is dus zeker niet ongebruikelijk, dit gedrag. 

Wel fijn dit te lezen. Voelde me echt zo schuldig nu dat ik ze even uit elkaar had gehaald terwijl het bij de dierenarts prima samen ging. Tegelijk denk ik als ik haar nu zie, dat het gedrag waarschijnlijk toch ook wel ontstaan was dan. Ze wil echt even helemaal op zichzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Zoals je in bovenstaande topic kan zien is het bij mij ook niet van een leien dakje gegaan. Ik heb ze wel samen gehouden (dus je hoeft je niet schuldig te voelen dat het door het scheiden komt met voeren), maar de dag na de operatie ging mijn rammetje haar opjagen en bijten. Ze was te zwak om zich te verweren en zat angstig in een hoekje, waardoor ik ze helemaal heb gescheiden en haar een week apart heb laten herstellen. Daarna kon ik haar ook niet in de gezamenlijke ruimte erbij zetten, begon het gedonder weer. Dus echt weer op een neutraal gebied moeten herkoppelen. Daar hebben ze een week gezeten tot het weer koek en ei was en daarna zijn ze weer naar hun eigen hok/ ren teruggegaan. 

Het is niet leuk om mee te maken en een heel gedoe, maar uiteindelijk bij mij gelukkig wel weer goed gekomen en bij jou vast ook. Heel veel succes!

Heb het gelezen, want een proces! Wel heel fijn dat het weer goed gekomen is.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na hoe lang zouden jullie adviseren om ze weer samen te proberen? Een week na de operatie?

En volledig scheiden of elkaar blijven zien?

Op advies van de dierenarts die ik net belde, heb ik ze nu in een ren met een tussenschot, zodat ze elkaar kunnen zien. Hoop dat het vrouwtje op die manier wel de aanwezigheid weer gaat dulden (maar wil natuurlijk ook geen frustraties).

Hiervoor was het al 15 maanden een heel hecht koppel die alles samen deed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze gescheiden dat ze elkaar konden zien, ze zochten elkaar ook echt wel op, lagen door de tralies gescheiden naast elkaar en snuffelden aan elkaar. Maar als je agressie of frustratie merkt zou ik ze helemaal scheiden. Ik dacht hetzelfde als jij en wilde ze zo min mogelijk scheiden. Na een week had ik ze in de binnenruimte samen gedaan (in jouw geval schotje eruit), maar dat ging niet goed. Dus moest echt een nieuwe neutrale plek creëeren, dat heb ik anderhalve week na de operatie gedaan. 

Ik zou wel een week aanhouden voor het herstel. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze rustig zijn met tralies er tussen, zou je inderdaad in deze situatie split-cage kunnen proberen. Dan hebben ze toch nog een beetje contact. Maar dat moet natuurlijk geen frustratie worden, dus dat zou je dan even moeten bekijken. Als je wel frustratie opmerkt, dan zou ik ze helemaal uit elkaar doen.

 

Afhankelijk van het herstel zou ik de herkoppeling ergens rond  1 week / 10 dagen / 2 weken proberen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-6-2021 at 11:57 zei Evee:

Als ze rustig zijn met tralies er tussen, zou je inderdaad in deze situatie split-cage kunnen proberen. Dan hebben ze toch nog een beetje contact. Maar dat moet natuurlijk geen frustratie worden, dus dat zou je dan even moeten bekijken. Als je wel frustratie opmerkt, dan zou ik ze helemaal uit elkaar doen.

 

Afhankelijk van het herstel zou ik de herkoppeling ergens rond  1 week / 10 dagen / 2 weken proberen.

 

Weet jij hoe je kan zien of ze voldoende hersteld is? Aangezien konijnen prooidieren zijn en vaak weinig laten merken..

Ze lijkt nu al goed de oude (vorige week woensdagochtend geopereerd) en zit aan het hok te knagen dat ze er uit wil (ruimte in deze split-cage ren is natuurlijk beperkt). Ook gromt ze niet meer naar het mannetje en zit hij naast haar met het hek er tussen. Vraag me daarom af of ik het niet toch al moet proberen (op neutraal terrein).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het denk ik gewoon proberen. Gaat het niet dan zie je dat snel genoeg. Er zijn geen vaste regels voor, elk konijn en elke situatie is anders, zo heeft iedereen ook andere ervaringen. Mijn ene koppel kon gewoon samen blijven, mijn andere heb ik na een paar dagen herkoppeld, weer anderen hebben wat meer tijd nodig. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal merkte ik het aan het wat opstandige gedrag, dat ze onvrede beginnen te hebben met de huidige tijdelijke situatie 😉 Graven, smijten, knagen. Drukker doen. Dat is meestal het moment dat ik ze weer samen probeer te zetten. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel! 🙂 Ben het toch gaan proberen doordat jullie dit ook weleens eerder deden en inderdaad, dat opstandige gedrag.

Ze zijn nu drie kwartier samen en tot nu toe gaat het supergoed. Ze waren vooral bezig de nieuwe plek te ontdekken en liepen daarbij prima langs elkaar heen, niks geen gegrom oid. Zag er een beetje uit als 'jou hoef ik niet te bekijken, want die ken ik al'. Inmiddels ook hoop gelik beide kanten op en binkies, dus ik heb goede hoop dat het wel goed komt. Het oogt echt als een bekend duo dat weer bij elkaar komt. Enige puntje is dat het mannetje er een keer op wilde springen en dan loopt het vrouwtje weg, maar hoop dus dat hij zichzelf maar even inhoudt en dit niet tot spanning gaat leiden ;). Ze zitten nu in rust bij elkaar. Mooi om dat proces weer te zien.

Heel blij mee, want ik was wel geschrokken toen ze elkaar vorige week zo fel aanvlogen, maar was dus echt naweeën van de operatie. Hopelijk blijft het zo vandaag, maar dit klinkt alvast goed 🙂

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Super zeg! Ik hoop dat het zo goed blijft gaan. Heb je dat weer gehad 😅

nou, zeg dat! Ze liggen nu heerlijk languit tegen elkaar aan onder een houten bruggetje, dus helemaal blij, zij en ik. Superbedankt voor al jullie meedenken! Echt fijn om op elkaar terug te kunnen vallen met dit soort issues en dat hier zoveel kennis aanwezig is en gedeeld wordt.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .