Ga naar inhoud

Hooi van de boer


Maudt

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb bij de boer een geperst pak hooi besteld. Dit is pas gedroogd en verpakt. De boer gaf aan dit eerst 2 weken te laten liggen en dan pas te geven. Nu zei mijn oom laatst dat hooi dat vers is en afkomstig is van de boer niet zo goed is daar er veel eiwitten inzitten. Klopt het dat je het hooi inderdaad even moet laten liggen en klopt het dat er veel eiwitten inzitten? 

 

Groetjes Maudt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor hooi is het? Hoe ziet het er uit / hoe ziet de verpakking er uit? Wat voor boer was het, waar je het hooi gekocht hebt?

 

Over het algemeen is het hooi dat voor paarden geschikt is, het normale gedroogde weide hooi voor paarden, ook geschikt voor konijnen. Ook het timothy hooi en luzerne hooi dat voor paarden verkocht wordt kan, hoewel het één calcium arm is, en het ander eiwitrijk, dus dat voer je meestal wel om specifiekere redenen. En beide zijn eenzijdige / enkelvoudige hooisoorten, maar één grassoort dus. Maar ook in paardenhooi heb je heel wat kwaliteitsverschil. En meestal wordt het normale weidehooi voor paarden verpakt als baal, met touwtjes er om. Dus niet in plastic.

 

Voordroog en kuilgras is bijvoorbeeld niet zo goed geschikt voor konijnen, dat zit wel in plastic, en kan flinke gasbuiken en diarree geven.

 

Met hooi voor sommige andere diersoorten moet je ook oppassen, want dan kunnen er onkruiden en planten in zitten waar die diersoorten misschien wel tegen kunnen, maar konijnen niet. Ook berm-hooi is niet aan te raden, want dat is niet het meest schone hooi (wel goedkoop). Zorg dus wel echt dat je zeker weet waar het hooi vandaan komt, en dat het geschikt is. Zorg dat je weet wat je precies koopt.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi moet vanaf het maaien 6 weken drogen voor je het aan je konijnen kan geven. In die tijd zetten bacteriën het gras om in hooi. Als je het dan al aan de konijnen geeft kunnen ze een gasbuik krijgen.

 

Het heeft bij de boer al liggen drogen, dus best kans dat je het nu inderdaad nog 2 weken moet laten liggen. 

 

Je hebt dan hooi ‘van de eerste snede’. Daar zitten wat meer eiwitten in, maar dat is op zich niet erg. Gras dat later in de zomer nogmaals wordt gemaaid en wordt laten drogen tot hooi is ‘hooi van de tweede snede’. Ik heb zelf ook altijd hooi van de eerste snede.

aangepast door Lienappelsien
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd hooi van de boer, eerste snede. Iets anders vreten ze niet. Bevalt heel goed hoor, lekker goedkoop. Als de boer zegt: 'nog even laten liggen', dan zou ik dat doen. Het moet dan nog even wat verder indrogen. 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik doe nu al 2 maanden met een baal van 20 kg, en behalve dat hij wat uit elkaar gezakt is kun je nauwelijks zien dat er wat uit is, dus hier kan ik echt nog maanden mee vooruit. Als ze het hebben zou ik voor 5-10 kg gaan, dat is een stuk handzamer en daar doe je ook zeker 2-3 maanden mee.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijne info, dank jullie, daar kan ik wat mee. In de winter kun je geen hooi bij de boer meer kopen, neem ik aan. Klopt dat? Kopen jullie dan hooi voor t jaar rond? En zijn die dan nog te eten als de eerst baal op is?? (in ieder geval lijkt t me lastig worden als de konijnen t liefst 1e snede eten) #beginneling 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

'mijn' boer heeft in de winter ook nog wel hooi. De meeste boeren wel, als ze eigen vee hebben dan hebben ze het zelf ook nodig. Het is dan uiteraard niet vers en meestal tweede snede, dat wordt hier een stuk slechter gegeten dan een verse eerste snede. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .