Ga naar inhoud

Niesend konijn


abrikoos

Aanbevolen berichten

Het verlies is ontzettend verdrietig, het uitgebreide afscheid is mooi. Heel goed hoe je je dochter daarbij betrokken hebt. Koosje was veel te jong, maar ik vind het mooi dat hij zo gemist wordt en een liefdevol afscheid heeft gekregen ♥️

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de warme reacties, fijn om te lezen!

 

Ik heb vanmiddag met het Knaaghof gebeld. Een heel fijn gesprek gehad en de situatie met Abri uitgelegd. Nu is er wel een wachtlijst en zijn er 3 mensen voor mij. Dit zou uitkomen op ongeveer 2 weken. Ik denk wel een mooie tijd ook om Abri aan te laten sterken en haar weerstand op te krikken. De dame aan de telefoon gaf nog fijne tips over kruiden om de weerstand op de juiste weg te helpen, dus daar ga ik ook naar kijken. 

 

Abri zou dan op een koppelvakantie gaan naar de opvang. We mogen dan wel via een formulier een aantal rammetjes aangeven die onze voorkeur hebben (liever niet te schichtig ivm dochter bijvoorbeeld) en dan gaan zij kijken wat de beste match is. Wel fijn denk ik dat dit dan voor ons gedaan wordt. Hoewel ze dan wel 10 dagen weg kan zijn. We gaan het zien. Ben blij dat ik de zoektocht naar een nieuw maatje nu even kan parkeren; dat komt dus wel. 
 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het zo geregeld is! Het geeft ook wel ruimte dat ze even weg is. Ik vond dat de eerste keer ook geen fijn gevoel, maar bij nader inzien toch wel fijn. Je kunt dan alles weer even lekker schoonmaken, de zorgen even loslaten en het is dan ook weer leuk als er een nieuw konijntje komt, hoewel het wel altijd even wennen is.

Hier in de webwinkel is een mooie weerstand kruidenmix te koop waar mijn konijnen gek op zijn! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag hebben we het zaagsel verwisseld voor ecobed (stukjes karton). Het is bizar hoeveel stof er van dat zaagsel afkomt. Verder de hele kamer schoongemaakt en nog meer stofvrij. Abri keek het allemaal nieuwsgierig aan en hupte overal meteen op af. 
 

Ik had het idee dat het super goed ging. Ze was zo actief en hoorde haar verder niet niezen. Ook niet met het wegscheppen van die stoffige zaagsel. Alleen net gingen mijn man en ik even bij haar op de kamer zitten en de gaat me toch niezen. Ze bleef maar doorgaan en leek niet te kunnen stoppen. Ademhaling leek wel normaal te blijven. Ik was al in staat de dierenarts te gaan bellen. Gelukkig hield ze toen op. Meteen weer die angst dat het toch de verkeerde kant op gaat straks.

 

Hopelijk kan ze bijkomen van deze drukke dag en verder opknappen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-6-2021 at 14:57 zei Eefje:

Fijn dat het zo geregeld is! Het geeft ook wel ruimte dat ze even weg is. Ik vond dat de eerste keer ook geen fijn gevoel, maar bij nader inzien toch wel fijn. Je kunt dan alles weer even lekker schoonmaken, de zorgen even loslaten en het is dan ook weer leuk als er een nieuw konijntje komt, hoewel het wel altijd even wennen is.

Hier in de webwinkel is een mooie weerstand kruidenmix te koop waar mijn konijnen gek op zijn! 


Ja het heeft dan zeker ook zijn voordelen. Ik heb vandaag een uitgebreide mail gestuurd met foto’s van het verblijf/de werkkamer. Nu afwachten tot er een plekje is om te komen koppelen! 
 

Bedankt voor de tip! Ik had al via een andere webshop besteld. Maar ga het de volgende keer zeker hier bestellen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je houtvezel? Echt zaagsel is echt puur stof, maar houtvezel is inderdaad ook erg stoffig en kan erg slecht zijn voor de luchtwegen. Ik zou dat inderdaad niet meer gebruiken en zeker niet bij een konijn met snot. Goed dat jullie zijn overgestapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei happy211:

Bedoel je houtvezel? Echt zaagsel is echt puur stof, maar houtvezel is inderdaad ook erg stoffig en kan erg slecht zijn voor de luchtwegen. Ik zou dat inderdaad niet meer gebruiken en zeker niet bij een konijn met snot. Goed dat jullie zijn overgestapt.

 Nee is houtvezel. Maar blijf het zaagsel noemen. Het is inderdaad veel beter. Hopelijk gaat het ook meehelpen in een goed herstel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-6-2021 at 00:06 zei Miekmoek:

Waar gebruik je het zaagsel/ecobed voor? Binnenkonijnen hebben eigenlijk alleen bedekking nodig in hun toilet, ik gebruik daar zelf houtkorrels voor. Ook helemaal niet stoffig en neemt geurtjes echt fantastisch op. 

 

Ik vul het hele hok er mee. Merk dat ze er ook mee rommelt, ze graaft er wat in. Gooit stukjes karton rond en ik heb in een hoekje stro neergelegd waar ze een heerlijk bedje van heeft gemaakt. In het hok poept ze nu nog overal, had een toilet erin gezet en steeds alle keutels erin gedaan, maar dat werkte nog niet. Voor nu ben ik al heel blij dat ze gewoon haar behoefte ergens in het hok doet ipv in de kamer waar ze losloopt. 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt verder goed te gaan. Of het wordt in ieder geval niet erger. Ze niest nog wel met enige regelmaat en na het toedienen van de antibiotica ronkt ze nog wel wat na. 

 

Het overviel me van het weekend wel dat we nog zeker twee weken moeten wachten op een koppelvakantie. Het is sneu om haar nu zo alleen te zien. Merk aan haar dat ze gezelschap mist. Via kennissen werd er nog een adres doorgegeven die een nestje konijnen hebben. Ik heb wel een optie op 1 ram genomen. Maar ga het toch niet doen. Het lijkt voor nu de snelste oplossing, maar op langer termijn is het beter om nu geduld te hebben en die koppelvakantie af te wachten. Hoewel ik dat erg lastig vind. Geduld is nooit mijn sterkste kant geweest 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen worden zindelijk er als je maar op 1 plek bodembedekking legt, namelijk in het toilet. Je kan daarna als ze zindelijk is een handdoek erbij leggen dat ze daar lekker mee kan graven en verplaatsen. Ik had in het begin (afgelopen januari, dus niet zo lang geleden) vlas liggen in hun hele hok. Ik was van plan om vervolgens hun poep en plashoekje het toilet neer te zetten. Maar ze hadden niet echt een hoekje. Vervolgens in alleen de helft van het hok vlas gelegd, toen lagen alle keutels ineens alleen daar en niet meer in het hele hok. Toen viel bij mij het kwartje, dus gelijk een wc gekocht die alleen met vlas bedekt, verder in de rest van het hok vinyl op maat geknipt. Ze waren meteen zindelijk. Scheelt echt veel tijd! Nu heb ik één bak die ik leeg kieper, doekje erdoor en weer vul. Van vlas ben ik overgestapt naar houtkorrels vanwege het stof en omdat het meer absorbeert en dus minder stinkt. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei abrikoos:

Maar ga het toch niet doen

Fijn dat je het niet gaat doen! Een mannetje moet weer met 10 weken alleen zitten in afwachting van z'n castratie dus zit Koos ook weer alleen. Daarnaast weet je echt niet of het later gaat klikken en straks zit je met twee vechtende konijnen en moet je weer een konijntje verliezen omdat je die naar een opvang moet brengen. Twee weekjes gaan zo voorbij! En dan mag ze lekker haar eigen vriendje uitkiezen met wie ze lang en gelukkig kan leven 😊

 

Hoe oud is ze nu? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Miekmoek:

Fijn dat je het niet gaat doen! Een mannetje moet weer met 10 weken alleen zitten in afwachting van z'n castratie dus zit Koos ook weer alleen. Daarnaast weet je echt niet of het later gaat klikken en straks zit je met twee vechtende konijnen en moet je weer een konijntje verliezen omdat je die naar een opvang moet brengen. Twee weekjes gaan zo voorbij! En dan mag ze lekker haar eigen vriendje uitkiezen met wie ze lang en gelukkig kan leven 😊

 

Hoe oud is ze nu? 

 

Nee is weer allerlei gedoe. Korte termijn oplossing is vaak niet de beste. We gaan gewoon de tijd uitzitten! 

Net had Abri een ontzettende niesbui. Dit had ze zaterdag ook zo erg. Heb toch de dierenarts gebeld en kan druppels voor haar neus halen. Als dit tegen woensdag niet meehelpt, gaan ze een swab nemen van de neus. Of toch starten met een antibiotica kuur die via meerdere injecties gegeven moet worden. Het is allemaal wat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei abrikoos:

 

Ja ze is verkocht als zijnde 9 weken. Dus dan zou ze nu 11 weken zijn. Maar denk dat we dat ook met een korrel zout moeten nemen. Uiteindelijk weet je dus helemaal niets ... 

Dan is nog beter dat je 2 weken wacht voordat je gaat koppelen. Koppelen moet je sowieso niet voor 12 weken doen en er wordt meestal zelfs geadviseerd om te wachten tot 16 weken. Dan snappen ze het koppelproces pas, anders heb je alsnog kans dat ze wordt gekoppeld aan een dominant rammetje en later dat pas snapt en alsnog een poging gaat doen tot dominantie wat het rammetje dan misschien niet toelaat. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen onze dochter vanmorgen de kamer opging van Abri kwam ze meteen de kamer uit gehuppeld. Eerst heel onzeker, maar daarna heel dapper, heeft ze opeens de hele bovenverdieping ontdekt. Alle slaapkamers af en de badkamer in. Het was zo leuk om te zien. 
 

Later op de dag heeft ze nog twee keer de hele bovenverdieping onderzocht. Op 1 moment ging ze na een kwartier “flink huppen” toch wat ronken. Dus ademen met geluid. Verder minder geniesd dan gisteren en geen groene neus. Ik had gisteren nog neusdruppels opgehaald. Misschien werken die ook mee. 
 

Hopelijk zitten we op een stijgende lijn en blijft dit doorgaan! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf inmiddels te zeggen dat het echte de goede kant op gaat met Abri. Ze niest niet meer zo veel. Na de medicijnen geven gaat ze ook niet meer 'ronken'. Alleen vanmorgen toen ze opeens onder ons bed verdween en daar toch een stof wolk tegen kwam, ging ze niesen en daarna ook even dat 'ronken' weer. 

 

Ze loopt dus als ik er bij ben los op de bovenverdieping en leuk dat ze het vindt! Ook voelt ze zich veilig genoeg om buiten het hok in de chill modus te gaan liggen. Dit was net, lekker pootjes op zij en alles rustig bekijken. 

 

1765236445_abriliggen.thumb.jpg.3d89010424856b5f479522c88d6c966f.jpg

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier weer even een update. Ik vind het erg lastig om te beoordelen hoe het nu gaat. Ik hoor haar in de dagelijkse bezigheden niet meer reutelen/ronken met ademen halen. Alleen als ik haar moet vangen voor de antibiotica kuur heb ik het idee dat ze reutelt/ronk. Maar misschien is dat wel knorren dacht ik gisteren opeens? Konijnen kunnen dat toch doen als ze boos zijn? Ik ga eens kijken of ik dat geluid kan vinden op youtube. 

 

Verder heeft ze wel nog 1 a 2 keer per dag een ontzettende niesbui. Ze kan dan niet stoppen met niezen. Maar er komt geen snot uit haar neus, noch helder noch groen. Haar neus is verder ook helemaal schoon. Dus ja. Lastig al met al! 

 

Verder loopt ze nu elke werkdag los over de hele bovenverdieping. Ze is super netjes, knaagt nergens aan. Dat doet ze ook niet in de werkkamer overigens. Ik hoop dat ze zo netjes blijft en een eventueel vriendje ook straks. Merk wel dat ze zich verveeld. En dat is wel sneu om te zien. Ga nog eens informeren wat de status van de wachtlijst bij de opvang is. 

 

Nu zag ik gisteren op een konijnen facebook groep een oproep van een dame die konijnen had gered van een fokker. Die man was te oud en hield zijn konijnen in veel te kleine hokjes. Het gaat om thrianta konijnen? Enige wat me dan ook tegenhoud is het zelf moeten koppelen .... twijfels twijfels. 

 

Bedankt trouwens allemaal voor jullie eerdere reacties en medeleven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei abrikoos:

Nu zag ik gisteren op een konijnen facebook groep een oproep van een dame die konijnen had gered van een fokker. Die man was te oud en hield zijn konijnen in veel te kleine hokjes. Het gaat om thrianta konijnen? Enige wat me dan ook tegenhoud is het zelf moeten koppelen .... twijfels twijfels. 

 

Ik zou daarmee oppassen. Je weet dus niet hoe goed ze verzorgd zijn. De jongen kunnen wel vanalles mankeren. Van de voedsters weet je niet hoeveel nesten ze gehad hebben en hoe hun gezondheid is  en de rammen zijn niet gecastreerd.

Je kunt bij een opvang ook je eigen konijnen laten koppelen, dan betaal je logeerkosten. 

En wat doe je op het moment dat het niet klikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik zou daarmee oppassen. Je weet dus niet hoe goed ze verzorgd zijn. De jongen kunnen wel vanalles mankeren. Van de voedsters weet je niet hoeveel nesten ze gehad hebben en hoe hun gezondheid is  en de rammen zijn niet gecastreerd.

Je kunt bij een opvang ook je eigen konijnen laten koppelen, dan betaal je logeerkosten. 

En wat doe je op het moment dat het niet klikt?

  Ja, daarom ook de twijfels. Wil dat risico ook niet lopen. 

 

Het is gewoon een optie die nu voorbij komt en daar denk ik dan over na. 

We staan op een wachtlijst voor een koppelvakantie. Alleen dat zou 'zo twee weken' kunnen zijn. Ik vind dat erg onduidelijk. Niet dat ik het erg vind om te wachten, maar je weet niet waar je aan toe bent etc. 
 

Belangrijkste is nog steeds dat Abri helemaal fit is. Ik hoor graag jullie ideeën over het knorren en die immense niesbuien opeens. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het zo’n stuk beter met haar gaat! Dat ze nog 1 a 2 keer per dag immense niesbuien heeft lijkt me toch een teken dat het niet helemaal over is. Ze zal misschien wat gevoelig blijven, maar immense niesbuien klinkt nog niet normaal. Wanneer heb je weer overleg met de dierenarts?

 

Die fokker zou ik echt niet doen. Je haalt dan een, neem ik aan, nog ongecastreerde ram in huis, die moet je eerst laten castreren, dan 2 weken wachten om er zeker van te zijn dat hij niet meer vruchtbaar is, en dan kan je pas kijken of het klikt en begin je met koppelen. Tot die tijd moeten ze ook absoluut van elkaar gescheiden zijn. Bovendien vraag ik me ook af of zo’n konijn gevaccineerd is. Je haalt jezelf echt een hoop gedoe en mogelijk ellende op de hals. Wat doe je als het koppelen niet lukt omdat de konijnen qua karakter niet bij elkaar passen? 

 

Rammen uit een goede opvang zijn al gecastreerd, gevaccineerd, hun gezondheid is gecontroleerd door een dierenarts. Als het met de ene ram niet lukt proberen ze het met ram 2, 3, enz. De opvang helpt je met koppelen of doet de eerste week koppeling voor je. De vrijwilligers hebben veel kennis van konijnen en koppelen. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Neusje was brandschoon en de longen klonken helemaal schoon! Het knorrende geluid wat ze dus vaak maakt, maakte ze ook bij de dierenarts. Dit heeft niets met snot in haar longen of neus te maken, maar meer ontevreden of een uiting van ongeduld. 

 

De vreselijke niesbuien moeten we even aankijken. Als ze dit blijft houden, kan er nog helemaal in haar neus gekeken worden of er iets zit. Maar het kan ook een soort tic zijn die getriggerd wordt door eten. Want dat is het moment dat ze vaak zo'n niesbui krijgt. Even in de gaten houden dus. 

Nu de komende dagen kijken hoe ze het doet zonder de kuur. Zodra er maar wat twijfel is dat ze weer klachten krijgt, moeten we weer starten. Maar ik heb goede hoop dat het klaar is. Straks even de hele kamer en het hok goed schoonmaken en dan wachten op een plekje voor een koppelvakantie! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben met Frits eens naar Utrecht gegaan om te laten kijken of er iets in zijn neus vast zat. Bij hem zat er niks en was het helaas dus toch chronisch snot. Maar soms wordt er weleens een flinke stengel hooi operatief uit de neusgang gehaald. Dat kan het niezen wel veroorzaken en komt er niet vanzelf uit. Als alles schoon klinkt en het niezen aanhoudt zou dat het ook weleens kunnen zijn. Er zijn echter maar weinig klinieken die de apparatuur hebben om dit te doen, vandaar dat ik naar Wilhelminapark gegaan ben toen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .