Ga naar inhoud

Niesend konijn


abrikoos

Aanbevolen berichten

We gaan vanmiddag toch even langs de dierenarts. Het zit me toch niet lekker. 

 

Ze hebben ook extreem veel honger heb ik het idee. Maar het advies was om max. 20 brokjes per konijn te geven. Dat is dus een inimini handje. Verder natuurlijk hooi en ik heb Luzerne erbij gekregen. Mogen ze meer brokjes of zijn 20 brokjes echt voldoende voor nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei abrikoos:

We gaan vanmiddag toch even langs de dierenarts. Het zit me toch niet lekker. 

 

Ze hebben ook extreem veel honger heb ik het idee. Maar het advies was om max. 20 brokjes per konijn te geven. Dat is dus een inimini handje. Verder natuurlijk hooi en ik heb Luzerne erbij gekregen. Mogen ze meer brokjes of zijn 20 brokjes echt voldoende voor nu?

Ze mogen 20g brokjes per kilo konijn. Voor jonge konijnen moet je niet hun huidige gewicht nemen maar hoeveel ze ongeveer wegen als ze volwassen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de brokjes is het even uitproberen. Ze morgen inderdaad 20 gram per kilo van hun volwassen gewicht. Als je toch bij de dierenarts bent kun je meteen vragen hoe groot ze worden. Als blijkt dat ze hun blindedarmkeutels niet opeten, dat zijn trosjes glanzende keutels, dan moet je weer iets minderen. 

Het is trouwens wel konijnen eigen om te doen alsof ze al een week niet gegeten hebben. Als ze voldoende hooi tot hun beschikking hebben kunnen ze nooit honger hebben.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou we hebben een AB kuurtje. Abri voelde gezond aan, ze woog 700 gram. Koos is echter maar 550 gram. Hij is ook flink verkouden en heeft het waarschijnlijk zwaar. Abri heeft 'alleen' een snotneus. Nu allebei twee keer per dag aan de AB. 

 

Niet bevorderlijk voor het vertrouwen winnen denk ik. Maar de gezondheid is nu natuurlijk belangrijker. 

 

We gaan ook wat meer brokjes geven, vooral Koos kan nu wel wat extra energie gebruiken. Natuurlijk niet overdrijven en in de gaten houden verder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik hoop dat ze snel opknappen. Maar dan waren ze dus waarschijnlijk al ziek toen je ze kreeg. Waar heb je ze vandaan?

Ja dat moet wel. Ik denk dat Koos al ziek was. En Abri aangestoken is, zij heeft nu een lichte snotneus. 

Bij een dierenhandel, zij verkopen ook kippen en andere boerderijdieren. Ik dacht een goede zaak. Maar lees nu online steeds meer andere verhalen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker teruggaan naar de dierenhandel en in ieder geval de kosten van de dierenarts en antibiotica terugeisen. 

 

Maar helaas moet ik je wel melden dat er bijna nergens goede zaken zijn om konijnen te kopen. Mocht iemand in je omgeving konijnen overwegen, stuur ze door naar een opvang!

 

Sterkte met de behandeling en hopelijk komen ze er snel weer bovenop! 

aangepast door Miekmoek
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Miekmoek:

Ik zou zeker teruggaan naar de dierenhandel en in ieder geval de kosten van de dierenarts en antibiotica terugeisen. 

 

Maar helaas moet ik je wel melden dat er bijna nergens goede zaken zijn om konijnen te kopen. Mocht iemand in je omgeving konijnen overwegen, stuur ze door naar een opvang!

 

Sterkte met de behandeling en hopelijk komen ze er snel weer bovenop! 

 

Ja je hebt helemaal gelijk. Ik heb contact gehad en ze geven aan dat we hun eerst hadden moeten bellen, misschien was er wel geen kuur nodig geweest. Dus ben nogal boos erover (op zijn zachtst gezegd). Ik hoop nu gewoon echt met alles dat Koos opknapt en hij niet te overlijden komt. Het laatste woord is hier in ieder geval nog niet over gesproken met die dierenhandel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom. Leuk stel! 

 

Vervelend dat je ze ziek hebt gekregen. Zeker zulke jonge konijntjes zijn erg kwetsbaar. Ze hebben ook niet een verkoudheid zoals bij mensen. Bij mensen wordt het veroorzaakt door een virus, bij konijnen door een bacterie. We noemen het ook wel de ziekte snot. Vandaar dat je antibiotica hebt meegekregen. 

 

Hopelijk knappen ze snel weer op. Hou je ons op de hoogte? Je hebt vast al gelezen dat het stel uit elkaar moet als ze 10 weken oud zijn. De leeftijd die de handelaar heeft genoemd zou ik wel met een korreltje zout nemen, wees er dus op tijd bij om ze te scheiden. 2 weken na de castratie van Koos kan je ze weer samenzetten (eerst even op neutraal terrein).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels zijn we een dag verder. Waar ik Koos maandag met het uur zieker zag worden, zie ik dat hij vandaag boven jan komt. Hij niest nog wel. Maar minder vaak en hij is actiever. Kuurtje nemen vindt vooral Abri niet leuk. Maar ondanks dat blijven de lieverds even enthousiast naar ons toe komen als we bij het hok gaan zitten. 
 

Koos eet nog steeds als een dijk. En ik hoop dat we een stijgende lijn gaan zien nu! Wil hem morgenavond met het kuurtje geven ook even wegen. Misschien dat we daar al een positieve lijn in zien, dat zou me in ieder geval een gerust gevoel geven. 
 

De dierenarts heeft Koos nog gecheckt, maar nog geen tekenen dat de ballen ingedaald waren. We gaan morgen een afscheiding maken, zodat ze alleen samen kunnen als we erbij zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei abrikoos:

De dierenarts heeft Koos nog gecheckt, maar nog geen tekenen dat de ballen ingedaald waren. We gaan morgen een afscheiding maken, zodat ze alleen samen kunnen als we erbij zijn. 

Pas daar alsjeblieft mee op. Koos heeft Abri gedekt in de tijd die jij nodig hebt om met je ogen te knipperen. Dat je erbij bent is geen garantie dat je ook op tijd bent om in te grijpen.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met @Marjoleink, je wil gewoon echt geen kans lopen dat Abri zwanger raakt. Daar is ze nog veeeeels te jong voor, dus dat kan heel slecht voor haar aflopen. Daarnaast is de kans ook groot dat alle jongen dood geboren worden omdat ze nog zo ontzettend jong is. Gewoon niet meer bij elkaar zetten, ook niet als jullie er bij zijn. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het beter gaat.

 

En inderdaad, echt niet samenzetten hoor. En zorg er goed voor dat ze écht niet bij elkaar kunnen. Een ongecastreerde ram is heel vindingrijk om bij een voedster te komen. Als je merkt dat ze gefrustreerd raken dat ze elkaar wel zien maar niet bij elkaar kunnen (in wezen is een ongecastreerde ram vlakbij een voedster plaatsen de kat op het spek binden 😉 ) dan zet je ze best ver uit elkaar (als het binnenkonijnen zijn ieder in een andere kamer).

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips. Ze zitten nu gescheiden, heb de vraag uitstaan op FB etc. voor een tijdelijk hok erbij. 

 

Koos is van 550 gram naar 590 gram gegaan. Dus dat voelt al als een overwinning! Hij is wel nog steeds een stuk rustiger dan Abri. Of dat karakter is, of toch nog een teken van verzwakking moeten we de komende tijd gaan zien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik tot en met gisteren duidelijk verbetering merkte, lijkt het nu te stagneren. Ik heb het idee dat hij weer vaker niest. En hij is wat rustig. Kan natuurlijk ook door de warmte komen. Maar vooral dat hij maar blijft niezen zit me ook niet lekker. Zit nu vanaf maandag aan de AB. Is het onrealistisch om al te verwachten dat hij stopt met niezen? Moet het kuurtje sowieso 7 dagen geven met een mogelijke verlening naar 10 dagen. Hoor graag jullie ervaringen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot is heel lastig. Je zou een swabje uit de neus kunnen laten nemen zodat bekend is om welke bacterie het gaat en er gericht antibiotica gegeven kan worden. Het ene antibioticum werkt beter tegen de ene bacterie en het andere antibioticum tegen andere. Dus het wil niet zeggen dat als het antibioticum dat je nu geeft niet helpt dat andere antibiotica dan ook niet helpen.  Zo’n swabje stelt niet zoveel voor, de dierenarts peutert met een soort wattenstaafje in de neus van het konijn (wel actueel nu 🙄) en het kost heel weinig. Ook mag een dierenarts dan eventueel nog andere soorten antibiotica geven (daar zijn ze voorzichtig in ivm resistentie).

 

Welk antibioticum krijgt hij nu? 

 

Ik heb 3 konijnen gehad die het chronisch hadden (heel sneu) en ik heb er 1 gehad die er met een kuurtje van een dag of 10 vanaf was en het de jaren erna nooit meer heeft gehad. 

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is door meerdere dierenartsen (incl Wilhelminapark) herhaaldelijk gezegd dat een swab volslagen zinloos is. Ze hebben het alleen gedaan voor de vorm om een breed spectrum antibioticum in te mogen zetten, maar de uitslagen zijn zo vervuild dat het niks zegt, aldus mijn dierenartsen. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had nog even gebeld met de praktijk. Maar de assistente vond het ook lastig om een inschatting te maken. Heb hem even wat brokjes gegeven om hem af te leiden en het continu niezen is gestopt. Het viel me nu ook op dat zijn neusje niet meer groen is, maar wel nat met heldere vloeistof. Misschien komt er opeens van alles los?

 

Ik heb Doxycyline gekregen om toe te dienen. Abri was ook licht aan het niezen maandag en had wat snot. Dat is nu wel echt weg en die niest verder niet meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat er vanalles los komt, ik zag dat effect vooral na het gebruik van slijmverdunners. Ik heb ook dexamethason druppels gehad om de niesprikkel te dempen, dat heeft een tijdje goed geholpen, maar het mag niet gecombineerd worden met een bepaald medicijn, volgens mij met de antibiotica, maar dat zou je even moeten overleggen met de dierenarts. Moet je ook de neus spoelen? Wilhelminapark heeft een pagina over de behandeling van snot, wellicht kun je dat even met je dierenarts overleggen. Als je op google zoekt met 'konijn pasteurella' staat het bij mij meteen bovenaan.

 

Mijn voedster heb ik uiteindelijk in laten slapen, omdat het niezen te erg werd en er helemaal uitgeput van raakte. Ze had toen ook al lang geen kans meer op genezing. Ze had al jaren snot en de kans is heel groot dat er daardoor vanalles in haar neus kapot was, dat er poliepen groeiden en weet ik veel wat allemaal nog meer, daar was geen redden meer aan. Maar toen waren we wel een paar jaar verder, jij zit nog in het begin, dus het lijkt me niet dat het dan al zoveel schade aan heeft kunnen richten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Eefje:

Mij is door meerdere dierenartsen (incl Wilhelminapark) herhaaldelijk gezegd dat een swab volslagen zinloos is. Ze hebben het alleen gedaan voor de vorm om een breed spectrum antibioticum in te mogen zetten, maar de uitslagen zijn zo vervuild dat het niks zegt, aldus mijn dierenartsen. 

Dat zou goed kunnen. Ik heb het bij 2 konijnen laten doen, en bij alle twee kwam er een lijst van 6 verschillende bacteriën uit. Maar wat je zegt, officieel is het sinds een paar jaar wel verplicht om een breedspectrum antibioticum te mogen gebruiken.

 

Mijn dierenarts zei ook dat er bij mijn chronisch snot konijn allemaal vergroeiingen/holtetjes zouden zijn, waardoor antibiotica dat taaie snot nooit overal echt kan bereiken. En dat er dan dus altijd stukjes bacteriën achterblijven en het niet helemaal weg te krijgen is. Dan is het dus chronisch. Bram had er dus altijd last van en kreeg een kuur als hij flink ziek werd. Zo hebben we het een aantal jaar kunnen redden. Uiteindelijk is hij er aan dood gegaan. 

 

Maar bij Koos is het in dit vroege stadium misschien nog weg te krijgen. Snot moet je meteen vanaf het begin hard aanpakken. Als het nog niet helemaal over is moet de kuur ook zeker altijd verlengd worden, anders komt het weer terug en wordt de bacterie ook resistent. Overleg goed met je dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .