Ga naar inhoud

Wat kan ik doen zodat mijn konijnen stoppen met graven?


Pepper+Sambal

Aanbevolen berichten

Ik heb twee konijnen (en voor de mensen van mijn vorige vraag het mannetje is nu gecastreerd en ze wonen weer samen). Maar goed de konijntjes gaan elke dag minstens een half uurtje de tuin in en de rest van de dag hebben ze een buitenren. In buitenren begon vooral het vrouwtje al veel te graven dus nu hebben we op het zand een flonder gemaakt waar ze ook aan kunnen knagen. In de tuin hebben we een groot grasveld en dat is door de konijnen ook helemaal kapot gegraven met tunnels waar je een volledige arm in kan stoppen. We jagen ze vaak weg als ze beginnen met vragen maar dat is geen doen meer. Wat kunnen we doen?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niets, graven is echt gedrag dat heel diep in de natuur van konijnen zit. Dat kun je niet afleren. Soms kun je het wel wat sturen, maar als ze los in de tuin lopen is dat lastig. Zo kun je bijvoorbeeld een konijnenren betegelen, en een graafbak neerzetten waar ze dan wel mogen en kunnen graven. 

 

Hier staan veel tips over konijnen los in de tuin: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnvriendelijke-tuin

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ene konijntje vind helemaal niks aan graven, hier en daar een klein putje. Maar dat is het dan ook. Mijn andere konijntje vind het dan weer helemaal geweldig! Ze graaft een heel gangenstelsel onder de grond. Zo fijn om haar zo druk bezig te zien! Dis ik zou zeggen, helemaal niets. Sommige konijnen vinden het heerlijk en andere verschrikkelijk. 

 

Met wegjagen/opfokken zul je vast niet veel bereiken. Daar worden ze alleen maar bang van en daarbij, graven hoort echt bij de natuur van konijnen. Dat zal altijd zo blijven.

 

Als je ze een graafbak in hun ren geeft zullen ze al helemaal opfleuren en niet meer zo'n super grote graafdrang hebben als je ze in de tuin laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

graven bij konijnen kun je NIET afleren en moet je ook niet willen doen dit is natuurlijk gedrag, in het wild graven konijnen gangen om in te schuilen dus dit zullen ze altijd proberen te doen mocht je toch echt heel gebrand zijn om het af te leren dan kan ik wel zeggen dat dit echt heel moeilijk zal zijn. het afleren om een gang te graven voor konijnen is echt een afrader

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn vader is heel geinteresseerd geworden in konijnen nu ik er 2 heb en mijn stiefma er 1 (ja ik heb haar gezegd dat ze sociale contacten van een soortgenoot nodig hebben) en die kwam iets tegen zippi ofzo heette het, das een buizensysteem voor bunnies, om het natuurlijke gangenstelsel na te bootsen.

Mijn punt is dan dat zoiets misschien helpt tegen graven op plaatsen waar je het niet wilt

aangepast door VerzinZelfMaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .