Ga naar inhoud

Konijn zonder snijtanden eet geen hooi


Curmaneater

Aanbevolen berichten

Hallo bunny lovers!

 

Een van mijn konijnen, Jungle, heeft al sinds hij klein was moeite met hooi eten. Wegens aanhoudende tandproblemen hebben we een tijdje terug zijn snijtanden moeten laten verwijderen en hij heeft al een paar keer haakjes gehad. Tot nu toe gaat het qua haakjes nog steeds goed, maar ben bang dat het weinige hooi eten toch weer voor haakjes gaat zorgen. Ik geef hem elke dag groenvoer (zoals wortelloof of kruiden, iets waar hij langer op moet knagen) in de hoop dat dit helpt om de tandjes te slijten.

Om hem toch hooi te laten eten heb ik al vanalles geprobeerd; hooi klein knippen, verschillende soorten hooi, kruiden o.i.d. toevoegen, andere manier van aanbieden. Tot nu toe heeft nog niks gewerkt. Behalve wanneer ik koekjes maak met hooi erin eet hij het wel, maar dit is ook maar een kleine hoeveelheid. Wat ik ook doe, hij speelt er liever mee dan dat hij het op eet😅..

 

Hebben jullie nog tips & tricks? 

 

Liefs,

Carmen

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat Jungle (leuke naam) zo weinig hooi eet! Zeker als het zo belangrijk is voor zijn tanden. 

 

Konijnen kunnen soms zo enorm eigenwijs zijn als het om hooi eten gaat! 

Probeer eens een tijdje het geven van groenvoer en lekkere andere dingen te beperken/ weg te laten. 

Dus puur de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid biks met heel veel hooi. 

 

Het hooi bied je dan op verschillende manieren en op meerdere plaatsen aan. 
Zijn wereld moet eigenlijk veranderen in alleen maar hooi. Misschien dat hij dan gaat begrijpen, dat hij er toch echt iets mee zal moeten doen, opeten dus. 
Maak hooi speeltjes en houd eens een hooiproeverij (zo blijf je weer verschillende soorten aanbieden, maar hoef je niet hele zakken hooi te kopen. 

Er zijn verschillende webshops die hooipakketten aanbieden voor konijnen die geen hooi willen eten. 

 

Succes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de tips!

Hij krijgt 's ochtends en 's avonds twee eetlepels science selective. Eerst gaf ik alleen 's ochtends zodat hij hopelijk uit honger hooi ging eten, maar daardoor kreeg hij weer buikpijn 🥴

Groenvoer verschilt. Ik haal meestal groenafval op de markt dus ligt eraan wat ze hebben. Soms wortelloof, bloemkoolbladeren, koolrabi. En hij krijgt af en toe verse kruiden. 

Vers gras heb ik nog niet geprobeerd, hoe kom ik aan verschillende soorten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kweken in potten of in eigen tuin is de makkelijkste manier. Maar als je geen gras in de tuin hebt, is het bijna niet te doen om voor je eigen konijn te kweken. En in de natuur plukken geeft weer kans op ziektes waaronder wormbesmettingen, dus dat is niet zo aan te raden.

 

hier staan misschien ook nog wel tips in:

Hooi - Hoe kies je het beste hooi voor jouw konijnen?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi-soorten-voor-konijnen

 

Hooi - Tips om konijnen meer hooi te laten eten
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .