Ga naar inhoud

Snot en niet meer willen eten :(


Nala85

Aanbevolen berichten

Sinds vanochtend wil ons ene konijntje niet meer eten en zonder zich af. Heeft ook last van snot. Ben net bij de dierenarts van wacht medicatie gaan halen. Fingers crossed dat ze erdoor komt! Want de dierenarts zei dat het wel eens fout kan aflopen. (Gisteren was ze nog springlevend en at ze goed) dus duimen dat de medicatie zal helpen. De andere mochten we ook medicatie geven als die begint te niezen. Iemand nog andere tips of soortgelijk voorgehad? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft nog steeds niets gegeten. Ze huppelt wel een beetje rond. Ik moest extra vitamine geven (in hun waterkommetje) en dan moet ik ze meloxidyl geven. Ze is niet meegeweest naar de dierenarts omdat die zei dat het transport te stressvol zou zijn voor haar. Ik had wel foto’s laten zien van haar. Een echte diagnose zei ze niet bedenk ik me nu ... . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou heel snel naar een andere dierenarts gaan! Dit is een super spoedgeval en je moet echt weten wat er aan de hand is. Een dierenarts die het dier niet gezien heeft kan het dier zomaar heel foute medicatie geven. Misschien heeft ze ook een infuus nodig en is ze onderkoeld. Echt naar de dierenarts gaan, anders gaat dit helemaal fout aflopen. 24 uur niet eten is voor konijnen hun dood, onderschat het niet. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, vanavond nog naar een andere dierenarts! Je hebt nu alleen pijnstilling gekregen en geen diagnose. Je hebt geen darmstimulerend middelen, geen dwangvoer, je weet niet waar het probleem zit, maar wat er ook zit, het wordt nu niet behandeld en dat is ontzettend gevaarlijk.  Mijn ram had vorige week last van zijn buik en is direct opgenomen bij de dierenarts, heeft daar in een couveuse gezeten om hem op te warmen en ze hebben een intensieve behandeling ingezet met allerhande medicatie. Hij is daar urenlang in de gaten gehouden. Daarom is hij er nog. Met alleen pijnstilling was hij er nu niet meer geweest. Dit is een uiterst spoedgeval, denk niet: 'ik kijk het nog even aan tot morgen', want de kans is groot dat je je konijn er dan niet meer bovenop krijgt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Nee ik kan niet bij een andere terecht omdat het weekend is. Morgen kunnen we bij onze eigen dierenarts en alle andere in de buurt terecht maar nu  😞 ... ze huppelt veel rond maar wil niets eten wat we aanbieden. Deze nacht is er hooi gegeten maar kan natuurlijk ook de andere zijn. Ze gaat wel naar het bakje eten en ruikt er eens aan. Medicatie neemt ze gelukkig wel. Ik weet echt niet wat te doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is altijd een spoed bij elke dierenarts. Ik zou daar echt nog vandaag naar toe gaan! Een konijn dat 24 uur niet eet gaat helaas altijd dood. Als ze geen ander voedsel aanpakt dan is de kans heel klein dat ze wel hooi eet. Ik zou dus nu echt de hele regio afbellen naar een dierenarts die haar NU onderzoekt, juiste medicijnen toedient (ciseral en emeprid om darmen te stimuleren, evt laxatraxt bij een verstopping, en zonder verstopping heeft ze dwangvoer nodig) en evt infuus geeft of couveuse legt! 

 

Echt waar, niet tot morgen wachten! Haal alles uit de kast wat je te bieden hebt. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch nog eens rondbellen naar andere praktijken. De meeste dierenartspraktijken hebben gewoon spoeddienst in het weekend. In ieder geval wel alle praktijken die ik ken. 

 

Zoals Miekmoek ook zegt: dit is echt spoed!

aangepast door Ot&Sien
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dwangvoer in huis hebt zou ik dat gaan toedienen nu! Anders kun je het ook van brokjes van ss maken, verpulveren, wat water erbij en met een spuitje toedienen. Niet eten is altijd een slecht teken en daarmee moet je toch echt naar de dierenarts. Ik hoop dat het allemaal goed komt en je ergens terecht kan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het ook niet maar heb al 10 dierenartsen gebeld en allemaal verbinden ze door naar die van wacht is (waar ik gisteren dus ben geweest) naar die kan ik seffens wel

teruggaan dus hopelijk weet ik dan toch meer en vind ze wat er scheelt.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Sarina Kuipers:

Als je dwangvoer in huis hebt zou ik dat gaan toedienen nu! Anders kun je het ook van brokjes van ss maken, verpulveren, wat water erbij en met een spuitje toedienen. Niet eten is altijd een slecht teken en daarmee moet je toch echt naar de dierenarts. Ik hoop dat het allemaal goed komt en je ergens terecht kan!

Ja ben dat ondertussen aan het doen met de brokjes en via een spuitje aan het toedienen tot ik terug bij die van gisteren terecht kan ... 

 

ik wil iedereen alvast bedanken voor de reacties en ik hoop dat ik straks meer weet en dat alles in orde zal komen

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij zo'n spoeddienst hebben meerdere dierenartsen vaak dienst, dus het kan dezelfde spoed zijn, maar je kan een andere dierenarts te zien krijgen. 

 

Neem in ieder geval je konijn mee zodat ze kunnen controleren of de darmen stil staan of dat er een verstopping is en ze moeten ook in ieder geval kijken of ze haakjes heeft. Haakjes zijn scherpe hoekjes aan hun tanden die wondjes in hun mond kunnen veroorzaken waardoor ze niet meer willen eten. 

 

Vraag naar darmstimulerend medicijn ciseral en emeprid (ga niet weg tot je die hebt meegekregen!) en evt dwangvoeding. Let wel op, als ze een verstopping heeft, dan is dwangvoeding niet goed, want dat leidt tot meer verstopping. Dan heb je dus juist laxatraxt nodig (laxeermiddel) om de verstopping eruit te laten komen. 

 

Heel veel sterkte! En laat maar weten als je meer vragen hebt! 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet gaan dwangvoeren zolang je niet weet wat er aan de hand is. Als het een verstopping is maak je het juist erger. 

Wel alles uit de kast trekken om haar aan het eten te krijgen, maar niet dwingen. 

Je zou een papje kunnen maken van biks en dat aanbieden met een plastic lepeltje, of op een schoteltje. Dat eet makkelijk, misschien wil ze dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze geen dwangvoer geeft gaat het konijn sowieso dood. En vaak lukt het bij een maagverstopping ook om het wat los te krijgen door dwangvoer. Mogelijk wat dwangvoer met wat meer vocht erin en niet teveel. Als het echt een heftige maagverstopping is dan is er sowieso weinig aan te doen. Maar zo snel mogelijk naar de dierenarts ermee. Heel belangrijk.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenarts kan niets specifiek vinden waarom ze gestopt is met eten. Ze heeft een infuus gehad tegen uitdrogen, verder pijnstilling geven en een middel voor de darmen terug op gang te brengen. Ik geef ze voer doormiddel van een spuitje want voorlopig wil ze nog steeds niets aannemen. 😓 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update van ons konijntje: afgelopen nacht goed doorgekomen ondanks dat ze nog steeds niets at of dronk. Vanmorgen meteen naar eigen dierenarts gegaan. Heeft ze nog eens 3 inspuitingen gekregen. Antibiotica, pijnstilling en iets om darmen op gang te brengen. Dit alles thuis 10

dagen verder zetten. Ze heeft ondertussen zelf terug een beetje gedronken en klein beetje gegeten (heb dwangvoer liggen ook nog voor het geval ze toch niet uit zichzelf terug begint) en ze huppelt rond en is meer zichtbaar. 
 

Dankjewel voor jullie tips ivm voeren doormiddel van een spuitje enzo ...

 . Waarschijnlijk is het veelvuldig uittrekken van haar vacht (en opeten) de oorzaak dat dit voor problemen in haar darmen en maagje. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .