Ga naar inhoud

EC of Ooronsteking??


Marinka_1003

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

 

Begin van deze week vertoonde onze konijn symptomen voor verstopping. Zielig in een hoekje zitten, niet willen eten en duidelijk minder keutels in de kooi dan anders (vriendinnetje geen last). Dinsdag naar de DA geweest en zij voelde inderdaad duidelijk een ophoping net onder de ribben.

Nu heeft hij sinds woensdag ook last van omvallen nadat wij dwangvoeren, hij loopt met een afwijking naar links en zijn hoofd en oren staan schuin. Ook viel het mij vanochtend op dat hij met het wassen van zijn achterwerk hij regelmatig weer recht gaat zitten met grote ogen alsof hij duizelig is. Uiteraard vanmiddag weer naar de dierenarts geweest. Zij denkt nu aan EC, ook gezien hij een verstopping heeft/had (de ophoping is veel minder gelukkig). Wij dachten in de eerste instantie aan een oorontsteking. Nu lees ik ook op de website van Wilhelminapark dat het ook erg moeilijk is om EC de diagnosticeren. De uitslagen van de bloedonderzoeken zijn mogelijk niet betrouwbaar aangezien de antilichamen zowel bij gezonde als zieke konijnen te vinden zijn...

Momenteel gaan wij nu dus behandelen met Antibiotica tegen de mogelijke oorontsteking. En ook krijgen wij volgende week Fenbendazol/Panacur (was op) tegen de EC.

 

Nu vraag ik mij wel af wat jullie denken, is dit EC of oortonsteking.

Wij weten het echt niet, wel valt mij op dat Jips hoofd niet zo scheef staat zoals ik veel op foto's bij EC zie.

Jip.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan best EC zijn, niet elk konijn heeft een volledig scheve kop. Ik zou alleen niet wachten tot volgende week met medicijnen geven. Kan je morgen niet bij een andere dierenarts medicijnen halen? Hoe eerder je erbij bent, hoe beter de kansen.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

EC is er in verschillende gradaties. Bij mijn konijn moest je ook goed kijken om de afwijking aan het koppie te kunnen zien. Heeft je konijn ook andere symptomen? Meer of minder plassen of drinken bijvoorbeeld?

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en ook zo snel mogelijk gaan behandelen voor EC. Baat het niet dan schaadt het niet, en hoe eerder je start hoe groter de kans op genezing, als het inderdaad EC is.

Misschien heb je hier iets aan:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/ziektes-en-medisch-problemen-bij-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook liever nog gisteren dan morgen een behandeling tegen EC starten. Zeker niet wachten tot volgende week. Als het inderdaad ec is, wat zeker aannemelijk is, dan vergroot je de kansen op genezing aanzienlijk bij elk uur dat je eerder start met de behandeling. Elke dag dat je niet behandelt wint de parasiet terrein ten koste van je konijn. De behandeling kan ook geen kwaad, mocht het toch geen ec zijn. 

Beterschap voor je konijntje! 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij aan bij de reacties voor mij, bij twijfel behandelen. Het middel dat de parasiet aanpakt is een ontwormingsmiddel, dus als het geen EC is, geeft het niet, dan is je konijn een keer goed ontwormd.

 

Ec en oorontsteking kunnen ook tegelijk voorkomen (oorontsteking= verminderde weerstand, is een moment dat EC de kop op steekt). Dus het één sluit het ander niet uit. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties!

 

@Marjoleink Ik denk dat Jip inderdaad wat minder plast en drinkt... Maar door de dwangvoering krijgt hij wel vocht binnen. Maar hij heeft er nog wel een handje van om bijna iedere dag naast de toiletten te plassen en dat is sinds begin vd week niet meer gebeurt.. Niet vervelend voor ons natuurlijk, maar de reden waarom vertrouw ik dan weer niet.

 

@Iedereen Mijn vriend heeft vandaag inderdaad geregeld dat we bij een andere dierenarts de medicatie voor EC konden krijgen zodat we daar vandaag mee konden starten 🙂

Daarnaast wordt hij nog behandeld voor de verstopping en de mogelijke oorontsteking. Flinke medicijnenkast nu en hopelijk gaat het snel beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zijn de meningen over verdeeld geloof ik. Veel dierenartsen raden het wel aan. Veel konijnen dragen de parasiet bij zich. Maar het werkt alleen als hij actief is, dus als je andere konijn geen klachten heeft is het eigenlijk niet zo zinvol. Wel natuurlijk als je bij Stamper ook (lichte) klachten zijn. Je kunt eerst eens proberen hoe makkelijk hij het inneemt.

Ik heb zelf mijn andere konijnen niet meebehandeld toen Tara EC had. Tara haat mensen, zeker als die haar medicatie willen geven, dus ik moest daarna altijd mijn vingers natellen. Bovendien zaten ze hier met zijn vieren buiten en had ik niet de tijd en de energie om die andere 3 twee of drie keer per dag te vangen om medicijnen te geven. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Stamper heeft geen symptomen. En ondanks dat medicatie geven makkelijker gaat bij haar, laten we dat dan maar zitten zolang zij zich goed voelt 🙂

 

Nijnen zijn nu samen buiten en groenvoer en gras eet Jip redelijk. Verder huppelt hij redelijk goed door het gras 🙂 Buiten zijn vind hij fijn!

 

Hebben jullie er ervaring mee dat scheve hoofdjes weer recht gaan staan? Jip ziet er zo toch wel zielig uit...

20210529_161740.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kopje van Tara staat weer recht. Maar ik moet er wel bij zeggen dat het maar een tikje scheef stond. ze viel wel om als ze rechtop ging staan.

In het algemeen geldt hoe eerder je er bij bent, des te meer verbetering is er mogelijk, maar er is geen garantie dat alle klachten verdwijnen. En het kan wel 2 of 3 weken duren voor je verschil merkt, dus hou vol.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben mijn konijn nu een week aan het behandelen. Ik merk dat het scheve hoofdje echt veel minder is.

Het is nog echt niet weg, maar hij kan weer gewoon rondlopen en zelfstandig eten.

Volgens de dierenarts zou het kunnen dat het altijd een beetje schuin blijft staan, maar het kan ook nog de komende weken verbeteren. Belangrijk om zo lang als nodig te blijven behandelen. 

Zoals iedereen ook zegt, het is heel wisselend per konijn en je moet echt even volhouden.

Ik heb voor Nacho 3 injecties met corticosteroïden gekregen, om het herstel te versnellen.

Dat heeft echt een flinke verbetering gegeven qua evenwicht en verminderen van het schuine hoofdje.

 

Ik hoop voor je dat je konijn er snel bovenop komt!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met ec is zsm behandelen en dan is de kans op volledig herstel het grootst. 1 van mijn konijnen heeft ook ec. Haar kopje staat helemaal niet scheef maar Zag het aan draaiende ogen en wiegend hoofdje. Na een  paar dagen zijn deze symptomen al weg. Zie alleen wat onbalans in zijn achterwerk. Succes met snel handelen kunnen ze er echt goed van herstellen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn nu een week bezig met de medicatie en Jips hoofd staat het ene moment schever dan het andere moment. Daarnaast is hij veel actiever en eet meer (nog niet genoeg). Het gaat dus de goede kant op 🙂 Merk alleen wel dat hij springen niet doet. Dus hoop dat dat binnenkort ook weer komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met EC en scheef kopje is het evenwichtsorgaan aangetast. Dat maakt het moeilijk om te springen. Daarnaast is je konijn ook nog lang niet fit genoeg om dat te doen. Geduld hebben en niet te snel stoppen met medicatie. Soms is maanden behandelen nodig. En soms kan het konijn niet meer zonder. Fijn dat Jip weer wat opgeknapt is. Hopelijk gaat het snel nog beter en is hij snel de oude. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .