Ga naar inhoud

Welk merk konijnenvoer geef jij jouw konijnen?


Evee

Welk merk konijnenvoer geef jij aan jouw konijnen?   

120 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk merk konijnenvoer geef jij aan jouw konijnen?

    • Supreme selective
      76
    • Beaphar Care+
      19
    • Hobby First Complete
      3
    • Rosewood meadow menu
      4
    • Burgess Excel
      4
    • Bunny Nature konijnendroom
      1
    • Trovet
      3
    • Versele laga cuni complete
      12
    • Anders.... (reageer in het topic met welke soort het betreft)
      25


Aanbevolen berichten

Als je meerdere merken geeft (of dat nou aan één koppel of verschillende koppels is, kun je dat ook invullen, je mag namelijk meerdere opties aankruisen. Ik ben gewoon eens benieuwd wat het meest gevoerd word. En wat jullie verder nog aan merken geven.

 

Ik heb het niet onderverdeeld in de specifieke soorten (zo is er van supreme selective fibafirst, junior, adult, senior, indoor, grainfree enz), en van care+ ook meerdere soorten. Maar ik heb dat als groep, als merk, opgezet.

 

Ik vermoed dat supreme of beaphar het meest gevoerde konijnenvoer is onder de bunnybunchers. 

 

Ik heb de lijst even uit mijn hoofd ingevuld, als er nou een brok is die ook veel mensen voeren maar niet bij de opties staat, laat het dan even weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jarenlang selective gevoerd. Toen Betsy slechter hooi begon te eten overgestapt naar Trovet, ze kreeg daarnaast nog burgess dual care om op gewicht te blijven. Via een gedragsdeskundige in de tijd met Kiki ben ik uitgekomen bij BunnyNature, wat ervoor zorgt dat Gijs zijn blindedarmkeutels ineens niet meer laat slingeren. Ik ben erg blij met dit voer, ook omdat ze er niet zo van schrokken, ze eten het meer verspreid over de dag. Voor als dat op is heb ik nog twee pakken Rosewood staan. Daarna besluit ik of het definitief Rosewood of BunnyNature wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef Beaphar care plus. Ik had altijd Hopefarms Super trio. Toen ik de laatste zak bijna op had adopteerde ik een nieuw koppel, en Odin blieft geen Science Selective. Hij wilde alleen Kasper maar daar was ik het niet mee eens. Die twee merken hadden ze in de opvang. Toen heb ik Beaphar en Burgess Excell gekocht en Beaphar werd toen het meest gewaardeerd. Had toen dus ook 5 soorten brok in huis 🙄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het najaar van 2020 ben ik van Supreme overgestapt naar Trovet voor Vlekjes tandproblemen. Ik denk dat ik nog wel bij Trovet blijf ze eet het prima en schrokt niet. enige nadeel is het graan. Dus misschien in de toekomst graanvrij. Ze doet het ook nu zo goed qua gebit en hooi eten dat ik liever niet overstap nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef sinds kort enkel in de winter biks bij, aangezien ze in de zomer van mij veel vers gras/kruiden/groenten krijgen. Maar dan krijgen ze van mij science selective grainfree. Nu krijgen ze af en toe eens wat biks omdat ze het zo lekker vinden. Ze blijven op de moment ook goed op gewicht ondanks ze weinig/geen biks krijgen. Vind het idee van veel vers geven beter aansluiten op hun natuurlijk dieet. Zijn er hier nog mensen die dit zo doen? 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben momenteel aan het overstappen van Supreme selective naar Versele laga cuni complete. Ik had liever SS willen blijven voeren maar dat kwam veel duurder uit dan de Versele Laga. En dat vonden mijn ouders wel interessant. Omdat Versele Laga niet de slechtste brok is die er bestaat kan ik er wel vrede mee nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef Versele Laga cuni fit plus. Ik heb deze ooit gekozen omdat het niet te duur is en in hele grote zakken te verkrijgen is.

Is er nog verschil met de cuni compleet zover jullie weten? Ik vind het namelijk zo lastig om het goede voer te kiezen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fokkers hebben vaak last van darmparasieten bij de konijnen, coccidiose. Dat krijgen konijnen die te weinig vezels eten en te dicht op elkaar zitten snel. Daarom geven veel fokkers voeding waar een middel tegen coccidiose in zit aan de voedsters en jonge konijnen om dat te voorkomen, een coccidiostaticum.  Een chemisch medicijn tegen die ziekte in het voedsel. 

 

Maar dat is op de lange tijd ook niet goed voor je konijn, kan de spijsvertering ook extra kwetsbaar maken. Het is dus niet aan te raden dat aan huisdierkonijnen te voeren, als het goed is zit het ook niet in de betere huisdierkonijnenvoeders. Het zit alleen in fok / opfok / hobbyfok /speenkonijnen voeding. Dat zijn wel de konijnenvoeders die er leuk uit zien voor de portemonnee, vaak heb je namelijk grote zakken voer voor een lage prijs. Maar dat voer is dus niet gezond om lange tijd te geven.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Laura8312:

Goed om te weten, dat wist ik niet!

 

Ik ga zodra de zak leeg is naar nieuw voer kijken! Bedankt!!


Ik zou al iets eerder beginnen met het kijken naar nieuw voer, zodat je een tijdje kan mengen en de konijnen langzaam aan het nieuwe voer kunnen wennen. 😉

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago zei Stamperlove:

Ik geef sinds kort enkel in de winter biks bij, aangezien ze in de zomer van mij veel vers gras/kruiden/groenten krijgen. Maar dan krijgen ze van mij science selective grainfree. Nu krijgen ze af en toe eens wat biks omdat ze het zo lekker vinden. Ze blijven op de moment ook goed op gewicht ondanks ze weinig/geen biks krijgen. Vind het idee van veel vers geven beter aansluiten op hun natuurlijk dieet. Zijn er hier nog mensen die dit zo doen? 🙂 

Ik voer ook min of meer zo, hoe meer 'groen', hoe minder biks en omgekeerd. Zoals nu bv. zijn er massa's gras en 'onkruiden', binnenkort komen de verse groenten (en fruit 😉 zoals courgettes, tomaat, paprika) er weer aan, dus enkel sporadisch biks, omdat ze het toch wel een beetje nodig hebben. Dan later op het jaar terug biks opbouwen naarmate de groententuin terug leger wordt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer voornamelijk Science selective. Drie konijnen krijgen de gewone brok en Hubbel krijgt graanvrij. Sindsdien heeft hij veel minder last van gas. Ik heb meestal ook Beaphar care+ in huis.
Toen ik eens een klein brokje zocht voor een paar hele kleine konijntjes, ontdekte ik Puik Greenline Rabbit premium select. Hoewel ik bij Puik vooral denk aan al die 'snoeptroep' van ze, leek mij dit een prima brok (@Evee, jij hebt hier meer kijk op, wat vind jij er van?). De kleine konijntjes zijn hier al lang niet meer, maar Lien krijgt momenteel weer Greenline door haar SS brokken. Brokjes bestaan voor 21% uit timothyhooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .