Ga naar inhoud

E. cuniculi


NancyPloeger

Aanbevolen berichten

Mijn lieve Nacho wilde vanmorgen niet eten en verloor zijn evenwicht.

Ik ben meteen naar de dierenarts gegaan en hij kreeg de diagnose E. cuniculi.

Zijn maatje Pita moet ik uit voorzorg ook meteen gaan behandelen, maar heeft tot nu toe nog geen klachten.

 

Ik ben ontzettend geschrokken en ik wil er alles aan doen zodat mijn schatjes hiervan herstellen.

 

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit artikel er over samengesteld, staan veel tips in : https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

Dit is ook een goede link, daar staat het behandelplan van dierenkliniek Wilhelminapark, zij zijn wel konijnen-experts en behandelen veel konijnen met EC. Dit behandelplan kun je indien nodig ook met je dierenarts doornemen: https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Mijn ervaring er mee is dat ik één konijn heb dat EC heeft gehad, en hij is er nog steeds en eigenlijk ook gewoon helemaal klachtenvrij geworden. De eerste 2 weken gingen erg slecht, zijn ontzettend moeilijk geweest. In de derde week begon hij pas op te knappen. Maar inmiddels zijn we 2 jaar verder en is hij er nog steeds.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè wat vervelend. Goed dat je meteen naar de dierenarts bent gegaan. Hoe eerder je start met behandelen hoe groter de kans dat hij opknapt.

De ervaringen zijn heel wisselend, het ene konijn komt er zonder veel restschade doorheen, het andere niet. Mijn konijn heeft er nierproblemen aan overgehouden, maar doet het met medicatie alweer bijna een jaar heel goed. 

Het kan wel een week of 3 duren voor je resultaat ziet van de behandeling, dus geef de moed niet te snel op.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat naar! Sterkte voor jou en beterschap voor Nacho.

 

Mijn enige ervaring met ec is dat mijn konijntje het in zijn oogje had. Na een tijdje tobben met medicatie en een second opinion bij Wilhelmina park samen met mijn dierenarts besloten om zijn oogje te laten verwijderen. Een heftige beslissing, maar ik heb er geen spijt van gehad. Hij doet het met 1 oog helemaal super.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor het meedenken en de lieve reacties.

 

Inmiddels ben ik 1 dag bezig met medicatie tegen de parasiet en een ontstekingsremmer.

Hij heeft nog de kracht om zich te verzetten tegen de medicatie, dus ik ben daar nog op zoek naar een minder stressvolle manier voor hem. Verstoppen in eten werkt tot dusver niet.

Nacho eet gelukkig wel weer zelfstandig en hij keutelt goed. Hij loopt ook veel rond en springt zelf de kooi in om hooi te eten. Soms verliest hij z'n evenwicht, ik merk dat met name de achterpootjes wat wankelen.

De ren is nu zo ingericht dat hij zich nergens kan bezeren. De konijnen zitten bij mij binnen, dus het is sowieso warm genoeg. Voor de zekerheid heb ik een extra dekentje in de ren liggen en daar ligt hij veel op.

 

Ik heb bij een andere dierenarts nog een second opinion gevraagd. Per mail heb ik bevestiging dat deze medicatie goed moet zijn en zodra het wat beter met Nacho gaat, ga ik daar in de kliniek langs.

Het zou kunnen dat de parasiet door ander onderliggend lijden ineens actief is geworden en dat wil ik graag goed laten checken.

 

Z'n hokmaatje Pita is nog helemaal gezond, maar wordt nu preventief behandeld.

Ik hoop vooral dat ik er op tijd bij ben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor jullie berichtjes.

Het gaat inmiddels de goede kant op.

Ik ben bij een andere dierenarts geweest en die heeft bovenop de medicatie een aantal injecties met corticosteroïden gegeven om het herstel te versnellen. Sinds de eerste injectie merkte ik al snel verbetering.

Zeker een tip om dit aan je dierenarts te vragen als je konijn met E.C. te maken krijgt.

We moeten nog een aantal weken behandelen, maar het lijkt erop dat hij er bovenop gaat komen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu voor de tweede keer een konijn met EC. Het eerste konijn is volledig hersteld en ook mijn huidige konijn lijkt goed te reageren op de medicijnen. Ik denk dat ook zij er zonder restschade vanaf zal komen. Denk dat wanneer je er snel bij bent de kans op herstel groot is. Hier vinden ze het echt smerig en daarom is het toedienen een worsteling. Ik heb er daarom ook voor gekozen de andere 3 konijnen niet mee te behandelen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Inmiddels zijn we een paar weken verder met de behandeling. 
Het ging echt een heel stuk beter, maar sinds gisteren is het weer minder.

het hoofdje hangt weer schuiner en na het geven van de medicatie heeft hij weer last van draaien en omvallen. Morgenvroeg ga ik meteen weer naar de dierenarts om te bepalen hoe nu verder. 
wat is dit een zwaar traject… ik wil hem zo graag genezen, maar ook niet onnodig laten lijden. Ik vind het zo moeilijk..hebben jullie nog tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat moeilijk en wat rot zeg. Het kan zijn dat het na de medicatie weer ietsje bijtrekt. Tijdens het geven van de medicijnen is er vaak even stress en dat kan symptomen als tollen verergeren. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de symptomen in het algemeen verergeren. Dat zou echt onwijs rot zijn.

Ik hoop dat de dierenarts nog iets voor jullie kan betekenen. Het is een vreselijk gezicht om te zien, echt een rotziekte. Sterkte, het is inderdaad loodzwaar.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt dat het heel moeilijk is. Mijn regel is dat zo lang een konijn levenslust laat zien en goed blijft eten, ik nog even doorga met behandelen. Dan is mijn grens dat ik bij een maand behandelen ongeveer vooruitgang wil zien en anders ga ik nadenken over inslapen. Ik heb een konijn na twee weken ingeslapen en achteraf had ik liever nog even doorbehandeld. Ik denk dat als je het belang van het dier voor ogen houdt, alle keuzes te verantwoorden zijn. Een dierenarts kan je ook vaak goed helpen om te beslissen of doorbehandelen zin heeft of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Helaas heeft Nacho de strijd niet mogen winnen. Het is een nare, onvoorspelbare ziekte. Na het korte opleving was het ineens weer helemaal mis. De extra vitamine injecties en prednison hebben niet geholpen. 
ik mis hem nu al vreselijk 😪
 

alle konijnenbaasjes die in dezelfde situatie zitten, wens ik heel veel sterkte. Het is een ontzettend zwaar behandeltraject, met een onzekere uitkomst. 
 

bedankt voor jullie steun en tips, dat heeft me enorm geholpen🙏🏻

  • Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn lieve konijntje heeft is sinds vandaag scheef hoofdje morgen gelijk nr de DA afspraak maken (Spoed) wat erg ! Veel sterkte wij gaan er pas in het zware proces ! Ik heb voor kerst mijn lieve Beste vriendin moeten in slapen (mijn 8 jarige hondje) ik hoop niet dat ik weer een diertje zou moeten inslapen Want dat kan ik nu niet aan! Hopelijk komt het bij ons wel goed 😕 Veel sterkte ! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .