Ga naar inhoud

Drinkbakjes gaan steeds leeg door vogels?


xxkiraa

Aanbevolen berichten

Hi allemaal!

ik heb twee konijnen die buiten in een ren zitten en water drinken uit een bakje. Sinds kort hebben de musjes dit ontdekt en badderen constant in het water waardoor ik nu zo’n drie / vier keer per dag nieuwe bakjes moet neerzetten omdat de vogels al het water eruit gooien.. 

heeft iemand daar een oplossing voor zonder dat ik de hele ren van kleiner gaas moet voorzien? Uit een flesje drinken ze trouwens niet..

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vindt ze in elke dierenwinkel, bij de honden / katten voerbakjes meestal. Maar ze zijn voor vele diersoorten te gebruiken. Ik verkoop er inderdaad ook in de webwinkel hier op bunnybunch.

 

Badderende vogels in drinkwater is vies. Vogels kunnen ziektes overbrengen naar konijnen, zoals wormbesmettingen. Ik zou dus zeker gaan voorkomen dat er vogels bij het drinkwater kunnen komen. Ik weet niet hoe het verblijf er uit ziet, maar het is het handigst om te kiezen voor een verblijf met fijnmazig gaas, dat stevig genoeg is om roofdieren buiten te houden. 

 

Zo een grote watersilo houd niet in dat je alsnog het best het water 1 a 2 keer per dag moet verversen, het drinkwater moet namelijk wel echt schoon zijn, zeker als er vogels in badderen. En dat kan ook in een watersilo.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n drinksilo en ben hier echt wel heel erg blij mee. Ten eerste kunnen mijn fijne deze niet omgooien, ideaal. 
Daarnaast als ze weer eens onhandig in de drinkbak stappen, is niet gelijk het bakje leeg. 

 

In de tuin hebben wij deze bak verdekt opgesteld. Hij staat dan in de schaduw en afgedekt. 

Wij hebben in de tuin ook een grote bak met water voor de vogels. Deze staat echt perfect in het zichten de vogels gaan daar lekker heen. Zo kunnen mijn Nijntjes lekker en veilig drinken. De vogeltjes kunnen dat dan ook 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor de reacties allemaal!

De ren zat al in de tuin toen we het huis kochten en aangezien de mensen van wie we de ren overnamen echte konijnen liefhebbers zijn dacht ik dat het wel oke was.. Ik lees nu inderdaad dat marters zich ontzettend klein kunnen maken dus we gaan het huidige gaas toch maar vervangen.. mocht iemand een tip hebben waar ik het gaas kan kopen hoor ik het graag! Ik zie dat 1,5x1,5cm maaswijdte met minimale dikte van 1.5mm wordt aangeraden maar ik vind dit eigenlijk nergens?

 

 @Punky punkik heb voor nu in ieder geval zo’n waterbak besteld☺️

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee klopt, het perfecte konijnengaas is er (nog) niet. Het is of fijne mazen met dunner draad, of grovere mazen met dikker draad. 

 

Het konijnengaas van de gamma is denk ik wel het geen wat het meest in de buurt komt en nog een beetje budget vriendelijk is. Dat is 19x19 mm maaswijdte en 1.45 mm dik. Dat is het net niet, maar ik heb nog niet van konijnenbaasjes gehoord dat er een roofdier doorheen is gekomen.

 

Ik heb zelf nog dikker gaas gevonden (wij bouwen nu ook rennen) en heb dus 19x19mm en 2.05 mm dik draad. Maar dat is niet goedkoop. Extra zwaar volieregaas werd het genoemd, ik heb even gekeken maar er staat geen merk op of iets.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-5-2021 at 18:11 zei Evee:

Nee klopt, het perfecte konijnengaas is er (nog) niet. Het is of fijne mazen met dunner draad, of grovere mazen met dikker draad. 

 

Het konijnengaas van de gamma is denk ik wel het geen wat het meest in de buurt komt en nog een beetje budget vriendelijk is. Dat is 19x19 mm maaswijdte en 1.45 mm dik. Dat is het net niet, maar ik heb nog niet van konijnenbaasjes gehoord dat er een roofdier doorheen is gekomen.

 

Ik heb zelf nog dikker gaas gevonden (wij bouwen nu ook rennen) en heb dus 19x19mm en 2.05 mm dik draad. Maar dat is niet goedkoop. Extra zwaar volieregaas werd het genoemd, ik heb even gekeken maar er staat geen merk op of iets.

 

 

Oh dankjewel voor het checken! Die van gamma had ik inderdaad ook gezien. Ik zal nog eens zoeken op extra zwaar volière gaas. Thanks☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

de ren helemaal afsluiten is een idee natuurlijk, bij mij zijn er meerdere drinkbakjes te vinden ook in het nachtverblijf en hier kunnen vogels niet komen, en het is natuurlijk ook voor de vogels fijn dat ze een leuk badje hebben, maar mijn tip is plaats nog een drinkbakje in een nachtverblijf als deze er is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 31-5-2021 at 12:56 zei xxkiraa:

Dankjulliewel voor de reacties allemaal!

De ren zat al in de tuin toen we het huis kochten en aangezien de mensen van wie we de ren overnamen echte konijnen liefhebbers zijn dacht ik dat het wel oke was.. Ik lees nu inderdaad dat marters zich ontzettend klein kunnen maken dus we gaan het huidige gaas toch maar vervangen.. mocht iemand een tip hebben waar ik het gaas kan kopen hoor ik het graag! Ik zie dat 1,5x1,5cm maaswijdte met minimale dikte van 1.5mm wordt aangeraden maar ik vind dit eigenlijk nergens?

 

 @Punky punkik heb voor nu in ieder geval zo’n waterbak besteld☺️

 

 

Wij hebben die van karwei net zoals een  soort palen waar wij het mee hebben vastgezet. Ik weet niet de maten precies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .