Ga naar inhoud

Probleem gedrag konijn - bijt in staart van de ander


iloveChucky

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Een van mijn konijnen begint een felle dame te worden... Zo heeft ze vrij recent ontdekt dat als ze in het staartbotje van mijn andere konijn bijt, die dan plaats voor haar maakt, waardoor ze zichzelf dit gedrag heeft aangeleerd. Het ‘slachtoffer’ heeft nu steeds een wondje op zijn staartbot die niet goed kan helen doordat mijn andere konijn dit specifieke bijtgedrag steeds vaker vertoont (meerdere keren per dag). Kan dit problemen geven en zo ja, weet iemand hoe ik dit gedrag kan voorkomen/afleren?

 

Met vriendelijke groet

aangepast door iloveChucky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend! Kan je eerst nog iets meer informatie geven over je situatie? 

 

Hoe oud zijn je konijnen en zijn zowel ram als je voedster gecastreerd? Waar heb je ze vandaan? Als kleintje gekocht bij fokker/dierenwinkel en zelf gekoppeld of heb je ze uit een opvang gehaald? En heb je ze buiten of binnen en hoeveel permanente ruimte hebben ze daar? 

 

Toevoeging: sowieso kan dit wel problemen geven. Een niet helend wondje is niet goed voor het konijn en kan gaan infecteren. Als het dus niet opgelost kan worden in jouw situatie dan zou ik ze uiteindelijk uit elkaar halen. 

aangepast door Miekmoek
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Miekmoek:

Wat vervelend! Kan je eerst nog iets meer informatie geven over je situatie? 

 

Hoe oud zijn je konijnen en zijn zowel ram als je voedster gecastreerd? Waar heb je ze vandaan? Als kleintje gekocht bij fokker/dierenwinkel en zelf gekoppeld of heb je ze uit een opvang gehaald? En heb je ze buiten of binnen en hoeveel permanente ruimte hebben ze daar? 

 

Toevoeging: sowieso kan dit wel problemen geven. Een niet helend wondje is niet goed voor het konijn en kan gaan infecteren. Als het dus niet opgelost kan worden in jouw situatie dan zou ik ze uiteindelijk uit elkaar halen. 

Jazeker! De ram is 8 jaar en de voedster 4 jaar oud. Alleen de ram is gecastreerd.
De ram heb ik al zijn hele leven, de voedster heb ik (nadat mijn vorige konijn is overleden) zo'n 2 jaar geleden uit een opvang gehaald en daar zijn ze ook gekoppeld. Het zijn buitenkonijnen en de ren is iets groter dan 1 bij 3 vierkante meter (beetje lastig meten want het is een recht stuk met een soort pleintje eraan).
Het is verder een heel hecht koppeltje en beide konijnen zijn recent nog gezond verklaard bij de DA, dus daar kan het niet aan liggen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig zeg! 

Het overmatige pluk / harentrek / wasgedrag komt soms voort uit verveling, en dat kan lastig op te lossen zijn omdat als dat soort gewoontes er eenmaal zijn, je ze bijna niet afgeleerd krijgt, dat het een soort obsessief gedrag is geworden. 

 

Soms ontstaat het gedrag door vitaminetekorten of door problemen met de hormoonhuishouding. Je zou bloed kunnen laten prikken om te kijken of er iets afwijkends is wat dit veroorzaakt, maar bloed prikken is bij konijnen niet zo simpel en vaak missen ze ook referentiewaardes voor konijnen (dan krijg je wel een uitslag, maar weten ze niet goed wat ze er uiteindelijk mee moeten). 

 

Er zijn veel van dit soort problemen voorbij gekomen in de tijd dat ik Bunnybunch heb, de plek van het wassen / haren trekken wisselt, soms bij een oog of oor, soms bij de billen, soms bij de schouderbladen/rug. Ik heb helaas nog nooit gehoord dat iemand er echt een goede oplossing voor vond en weet dat er koppels voor dit soort gedrag uit elkaar gehaald zijn omdat de wonden te erg werden. 

 

Mocht je er dus achter komen wat de oorzaak of oplossing is, laat het dan in ieder geval weten, ik ben erg benieuwd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn gehad wat overmatig likte bij de andere, zodat deze een kale plek kreeg en de huid ook wat kapot ging. Ik heb een pleister op het andere konijn geplakt 😂 Moet je wel heel zeker weten dat beide konijnen er niet aan gaan zitten. Hier zat het precies bovenop de rug dus het konijn waar het op zat kon er niet bij, en de andere bleef er wel vanaf. Zodra de haren weer waren aangegroeid knipte ik de pleister eraf en bleef het likkende konijn er wel weer een paar jaar af. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie bijdragen!
Ja ik ben bang dat het inderdaad moeilijk wordt om haar dit gedrag weer af te leren, ongeacht wat de oorzaak is.

Een pleister is denk ik een beetje lastig op een (pluizige) staart? Konijn zelf kan er niet bij maar ik weet niet zeker of het mijn andere konijn ervan zal weerhouden om er aan te zitten. Is er misschien een onschadelijk middeltje met een vieze smaak wat ik er op zou kunnen smeren oid? Als het wondje weer dichtzit uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .