Ga naar inhoud

Hoe doen jullie dat

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Bing onze ram van 9 maanden heeft een vriendinnetje gekregen! Nu willen wij straks wanneer onze voedster volgroeit is graag een nestje van hun samen(dit nestje houden we ook zelf). En daarna alle rammen castreren zodat iedereen samen kan leven en spelen. Voor nu is de voedster net 12 weken. Dus dat is nog veel te jong. We hebben door het hek heen kennis laten maken met de ram. Bing werd helemaal gek en maakte zoemende geluidjes. Dus als ik ze nu samen zet gaat dat niet goed komen. Dan is ze zo zwanger. Dus nu leven ze in aparte hokken en mogen ze om de beurt los lopen in de tuin. Maar zodra mijn ram de voedster ziet lopen doet hij er alles aan om zichzelf te bevrijden. Dit vind ik ook wel weer zielig voor hem. Hoe doen jullie dit? Zet je de hokken uit elkaars zicht? Of wel naast elkaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem alsjeblieft geen nestje! er zijn al zo veel konijnen in de opvang wachtend op een baasje. als er straks 14 jongen zij heb je er dan we ruimte zijn en de kosten dan? castreer asjeblieft je ram nu en dan kan je als je voedster 16 weken is ze koppelen.

• Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bunny Rosalie zij het ook al maar konijnen kan je niet zomaar bij elkaar zetten die moet je koppelen. de aan het begin kan het nog wel goed gaan maar als ze in de puberteit zitten dan kan het fout gaan. gevolg: konijnen moeten uit de groep, een maatjes vinden voor die (bijvoorbeeld) 2 konijnen die niet in de groep kunnen maar ook niet met de z'n 2en dan moet je 2 andere konijnen erbij nemen zodat ze allebei een maatje hebben. 

elk konijn heeft minimaal 2 meter nodig dus als je straks een nestje van 8 konijnen heb, een vader en een moeder heb je dus 20 meter nodig  maar er zal na een tijdje  waarschijnlijk ruzie worden gemaakt dus die moeten ook apart +4 meter bijvoorbeeld.   

als je zoveel konijnen echt wil, haal ze uit de opvang dan kan je misschien wel 10 konijnen blijmaken 

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de reactie hier boven me ook al zegt, ik zou dat plan heel sterk afraden.

Nestjes zijn ten eerste groot, dus ik weet niet hoe je het voor je ziet om straks ongeveer zo'n 10 konijnen in totaal rond te hebben lopen in je tuin. Er is ook een kans dat er ruzie gaat komen in die groep.

Als je echt een groepje wilt, raad ik je aan om er een te nemen die bestaat uit 3 of 4 konijnen (zoveel zijn al duur en genoeg werk zat). Die konijnen kun je dan bijvoorbeeld halen uit een konijnenopvang, die zitten vaak erg vol en daar wachten ze allemaal op een baasje. Ik vind altijd dat je die beter gelukkig kan maken, dan nog meer levens op de wereld zetten. Want als je een nestje krijgt en er komen ruzies, moet je misschien een paar konijnen weg doen en die belanden dan waarschijnlijk in een opvang of iets dergelijks. Dan kan het beter andersom, toch? Liever konijnen eruit halen dan erin stoppen.

Aan het einde blijft het je eigen keus, maar ik zou je ram echt laten castreren en aan je voedster koppelen. Als je er wel een groepje van wil maken, kan dat vaak via een konijnenopvang. Die hebben daar vaak veel verstand van, en de meesten zullen je ook zeker willen helpen.

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt fokken afgeraden. Dus dan heb je dat probleem ook niet. Een nestje lijkt heel leuk maar er komt een hoop bij kijken en er gaat best nog weleens wat mis. Zowel met mamakonijn als de jongen. 

Je hebt geen invloed op hoeveel konijnen geboren worden, als dat er 12 worden ga je die dan ook allemaal houden? De kans dat alle konijnen (na castratie) kunnen samen leven in 1 groep is zeer klein. Dan zul je koppels moeten maken als dat lukt die ook weer min. 4 m2 nodig hebben als verblijf. 

De konijnenopvang zitten bomvol. Juist nu puilen ze uit. Sommige opvangen kunnen de konijnen niet meer opvangen. Als je een nestje mee wilt maken zou je je op kunnen geven als pleegouder. Dan kun je een nestje meemaken en help je de opvang. Hoe fijn is dat!

Je kunt voor nu beter je ram laten castreren en als je voedster 16 weken is dan kunnen ze gekoppeld worden. Hopen dat dat klikt. 

Je ram mag na 15 dagen gekoppeld worden na castratie omdat hij net daarna nog vruchtbaar is. 

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bunnybunch is geen fokkersforum en promoot vooral het adopteren van konijnen uit konijnenopvangen. Dat is ook de reden dat wij alleen een vragenforum hebben voor onverwachte nestjes en geen onderdeel voor konijnenfokkers. Voor jouw vraag is dus heel bewust geen plek gemaakt op ons forum. Nu je gerichte raad gekregen hebt, wordt dit topic gesloten.

Informatie over fokken & nestjes is hier te vinden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/category/Voortplanting

Regels van ons forum vind je hier:
https://www.bunnybunch.nl/algemene-voorwaarden-forum

Wil je meer konijnen houden? Adopteer!!! Daar voorkom je zoveel leed mee, doe je zoveel goed mee!

Lijst met konijnenopvangen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .