Ga naar inhoud

Ontstoken luchtwegen bij mijn kippen

Aanbevolen berichten

Gisteren merkte ik dat er iets niet goed met Isabella is. Het begon toen ze niet aan kwam rennen voor pasta, dat is normaal haar lievelingseten. Ze bleef de hele tijd op de zelfde plek zitten/staan, een beetje door haar poten gezakt. Ze kwam ook niet voor meelwormen, ookal zette ik die voor haar neus. Rosalie en Bianca ate wel normaal. Ze was ook vreemd aan het slikken en dan maakte ze een proestend geluid. Lopen deed ze heel voorzichtig en in kleine stapjes, alsof ze bang was. Ze ging ook steeds stilstaan. 

we hebben hulp gevraagd aan iemand die een opleiding over kippen heeft gedaan. We hebben de dierenarts gecontacteerd en die zou vandaag langskomen.

vandaag zat Isabella in het legnest. Bianca en Rosalie wilden ook niet meer eten. Allemaal hebben ze hun snavel een beetje open. De DA kwam bij ons langs toen ik er niet was, maar ik was er wel via FaceTime. De DA vertelde dat Isabella en de andere kippen een ontsteking in hun luchtwegen hebben en dus heel benauwd zijn. Toen ik weer thuis kwam zijn we naar de dierenartspraktijk gereden en hebben we medicijnen gehaald. Zeven dagen lang vijf ml antibiotica in twee liter water. Elke dag verversen, maar dat doe ik toch al. Isabella komt het legnest niet meer uit en alle kippen hebben diarree en willen niet eten. Isabella wil ook niet drinken, dus we moeten haar drinken geven met een spuit zodat ze de antibiotica wel binnenkrijgt. Ik moet mezelf ook ontsmetten als ik naar de kuikentjes ga en ik maak me zorgen, omdat ik bang ben dat ze het ook krijgen, en ze zijn zo klein. Heeft iemand nog ideeën voor wat ik kan doen? Moet ik de kippen dwangvoeren omdat ze niet willen eten? Ik maak me heel erg zorgen en ik ben bang dat er iets mis gaat. Tips zijn welkom, groetjes van mij.

• Verdrietig 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Update: Bianca en Rosalie willen weer eten, alleen meelwormen, helaas want meelwormen zijn heel duur. Nou ja, als ze maar wat eten.

ik maak me veel zorgen op Isabella. Ze  wil echt niks eten en drinken en ik geef haar nu elk uur door een spuit antibiotica en water. Er zit rare viezigheid bij haar mondhoeken en er komt slijm uit haar mond. Ze kan ook niet op haar poten staan. Ze valt steeds om. Ik maak me zo’n zorgen! Weet iemand hoelang kippen zonder eten kunnen?

Link naar bericht
Delen op andere sites
28 minuten geleden zei Marjoleink:

Kun je niet nog een keer de dierenarts bellen om te overleggen? Dit klinkt niet heel goed.

De DA is vanmiddag geweest. Ze antibiotica werkt pas na 24 uur. Als ze zich morgen niet beter voelt gaan we bellen. Mijn moeder is bevriend met de DA.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minuten geleden zei Punky punk:

Hoe gaat het nu met hun?

Beter. Rosalie en Bianca eten weer volop en hebben mooie, vaste poep. Ze zijn nog steeds wat minder actief dan anders. Met Isabella gaat het ook beter. Ze heeft geen viezigheid op haar mondje en er komt geen slijm meer uit. Ze drinkt heel goed. Eten doet ze nog steeds niet. Maar ik heb haar wat yoghurt gegeven en dat vond ze heerlijk, ze krijgt het wel snel koud buiten en lopen gaat echt niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Fijn dat het wat beter gaat! Yoghurt lijkt mij niet het meest ideale kippenvoedsel, maar niet eten is nog slechter. Heb je geen snugglesafe die je er bij kan leggen? 

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 minuten geleden zei Evee:

Fijn dat het wat beter gaat! Yoghurt lijkt mij niet het meest ideale kippenvoedsel, maar niet eten is nog slechter. Heb je geen snugglesafe die je er bij kan leggen? 

Nee helaas heb ik geen snugglesafe. Ze wil echt alleen vloeibaar voedsel eten dus ik ga na school aan de slag met kuikenmeel en water, misschien wil ze dat eten? Yoghurt is tot nu toe het enige wat ze heeft gegeten in 2 1/2 dag. C345A78F-B4F4-4C27-9621-A77BA5ABEC18.jpeg.1e7a9b8be426dde8af0b7d5e1622f9ed.jpegdit is hoe ze de dag doorbrengt 😔 dit is niet mijn vrolijke en actieve isabellaatje. Ze is wel blij als ik kom om haar water te brengen. Ik bennu op school en ik zit me ze hele tijd af te vragen hoe het met haar gaat......

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Annasbeestenbende:

Ik voel me een beetje een beul, omdat ik Isabella steeds met een spuit water geef. 

Zo moet je je zeker niet voelen! Je doet het echt voor haar eigen bestwil. Al snap ik je gevoel wel.

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
22 hours ago zei Punky punk:

Zo moet je je zeker niet voelen! Je doet het echt voor haar eigen bestwil. Al snap ik je gevoel wel.

hier is een terugval. Rosalie is ook heel ziek. Ik ben nu drie keer per dag met spuiten water aan het geven, want ze eten en drinken niet zelf. Ik geef yoghurt, want iets anders blieven ze niet en er moet toch iets in! Maandag gaan we kijken of er ergens een soort babyprutjes zijn. Want leven op yoghurt is ook zo wat............. iemand anders nog een idee van vloeibaar voedsel? Bianca is de enige die nog buiten komt. Isabella en Rosalie hebben ook een hele zware ademhaling.53346272-1A6E-4AFE-9DF3-F07811579D26.jpeg.fc4175d103837c80f315b8fd40da0e3d.jpegzo zit ik (en mijn zusje, heel lief 🥰) drie keer per dag. Isabella stribbelt niet eens maar tegen en ze is helemaal blij als we komen met yoghurt en water 😜 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Overlegd met DA: de antibiotica lijkt niet aan te slaan dus we krijgen andere. Isabella’s ademhaling klinkt alsof je de laatste restjes uit een pakje drinken drinkt. 😕 we hebben een fruit- en groentehapje gekocht, en dat ging er vlot in!!! Ik hoop dat ze het volhoudt, want ze heeft bijna een week geleefd op yoghurt (en nu ook op fruit- en groentehapjes.) en dat is niet echt ideaal....

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beterschap voor de kippen! 

Heb je ook al wel eens naar ornipar gekeken? Misschien dat dat nog kan ondersteunen, hoewel ik niet zeker ben of dat in combinatie met de antibiotica kan. Ik ken het van gebruik bij duiven, maar misschien dat het voor de kippen ook helpt. Het is homeopatisch. Je kan het altijd eens aan de dierenarts vragen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .