Ga naar inhoud

Konijn krijgt vaak buikpijn


HannahP

Aanbevolen berichten

Hey,

Mijn konijn is ongeveer om de 3 maanden een paar dagen ziek, hij heeft dan buikpijn en zit te bibberen en weigert te eten. Ik geef hem buikmassages, dwangvoer en pilletjes tegen de kramp en zo gaat het altijd wel voorbij. Ik ga ook niet meer naar de dierenarts omdat ik het nu zelf kan, en hij wordt altijd beter. Alleen vraag ik mij af waarom hij ziek wordt. De dierenarts wist het ook niet. Hij heeft een perfect gezond dieet (dagelijks hooi, groenten, beetje korrels, stukje appel) maar volgens mij is zijn darmstelsel gewoon heel gevoelig. Het gebeurt vaak tijdens zijn rui dus ingeslikte vacht zal wel een rol spelen maar op andere tijden wordt hij ook wel ziek. Heeft iemand anders ook een konijn die zo snel buikpijn krijgt?

Alvast bedankt!

Hannah

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb het ook gehad, twee konijnen waren in ruiperiodes altijd aan de beurt. Prozyme over de groenten helpt preventief. Maar hier onvoldoende. Ik ben op gegeven moment overgegaan op preventief laxeren als ik zag dat ze wel erg in de rui waren en de keutels klein werden. Deed 1 keer in de 2 a 3 dagen een spuit laxeer. Daarmee hebben ze het de laatste jaren van hun leventjes niet meer gehad. Wel even overleggen met de dierenarts. Laxeermiddel is pure suiker, dus als ze daar gevoelig voor zijn is het geen goed idee. Maar in dat geval zou je ook geen fruit moeten voeren. 

Wat komt er uit als het over is? Zie je dan zo'n klont of ketting keutels met haren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je berichtje, de dierenarts heeft vroeger wel eens laxeermiddel gegeven maar ik wist niet dat dat ook preventief helpt, lijkt mij inderdaad een goed idee!

Als hij ziek is zijn de keutels altijd klein en als hij beter is zie ik soms haren in zijn keutels, maar voor de rest zijn ze normaal. Hij wordt echter ook ziek als hij niet aan het ruien is. Het heeft dus niet alleen te maken met de haren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen dat hij het daarbuiten ook heeft, dan moet er nog iets anders onder liggen. Hoewel mijn ram ook net herstellende is van een mega gasbuik, heeft gisteren in de opname gezeten, maar gelukkig gaat het nu weer ok. Soms komt het gewoon en weet je echt niet waardoor. Hoe ziet je konijn eruit en hoe oud is hij? Misschien een charliekonijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Charlies zijn konijnen met een bepaalde genenpool waar vaker megacolon voorkomt. Ze hebben tekeningen in de trant van het konijn op de foto hieronder.  Een soort vlindertje rond de neus en verder wit met vlekjes.

Witte konijnen zijn over het algemeen wel gevoeliger voor verstoppingen etc heb ik me laten vertellen. Maar als je een Charlie blijkt te hebben dan heb je het over een heel ernstige afwijking.

IMG_20210520_145307.thumb.jpg.b205aa5c3d0de31a125e418095eb566d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .