Ga naar inhoud

konijn eet niet goed


Bibi Cos

Aanbevolen berichten

Mijn voedster heeft vanochtend haar bakje pellets gekregen maar daarvan maar een beetje gegeten. Gister at ze dat nog gewoon op. 

Net heb ik alle konijnen ook een bak groenten en fruit gegeven maar daar heeft ze ook helemaal niks van gegeten. Ze zit ook best stil in haar hok, nu loopt ze wel in de woonkamer maar nog niet gerend ofzo. 

Ik zit er een beetje van aan mn hoofd te krabben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Bibi Cos:

Mijn voedster heeft vanochtend haar bakje pellets gekregen maar daarvan maar een beetje gegeten. Gister at ze dat nog gewoon op. 

Net heb ik alle konijnen ook een bak groenten en fruit gegeven maar daar heeft ze ook helemaal niks van gegeten. Ze zit ook best stil in haar hok, nu loopt ze wel in de woonkamer maar nog niet gerend ofzo. 

Ik zit er een beetje van aan mn hoofd te krabben. 

Ik ben trouwens nu als enige de gebruiker van dit account. De anderen die ook hierop zaten gaan een eigen maken. 🙂 

Van hen ben ik degene met de 3 konijnen. 

2 rammen en een voedster

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is maar 1 ding mogelijk. Met spoed naar een konijnkundige dierenarts. Met een konijn die niet goed eet kunnen heel veel dingen aan de hand zijn. Zoals pijn of gas in de buik. De dierenarts kan kijken naar de oorzaak. Maar dit is echt spoed een konijn die niet goed eet kan heel snel heel slecht worden omdat de darmen dan stil gaan staan en dat is fataal. Dat ze gister nog at zegt ook niks er kan zomaar iets optreden waarom ze niet eet.

aangepast door pakyakker
  • Mee eens! 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, zorg dat je vanmiddag nog bij een dierenarts terecht komt. Dit is gillende spoed, konijnen die niet eten en niet behandeld worden gaan dood. Elk uur dat je langer wacht wordt de situatie moeilijker te behandelen. 

  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het er alleen maar mee eens zijn. Omdat konijnen prooidieren zijn, zullen ze niet snel laten zien dat ze ziek zijn. Als je konijn niet eet en niet actief is, dan is er dus echt iets aan de hand. Dat kan vanalles zijn, van buikpijn zijn van de rui, of haakjes op de kiezen, maar daar kom je zelf niet achter. Ze moet echt vandaag nog naar de dierenarts. Na 24 uur niet eten vallen de darmen stil, en dan is het niet altijd mogelijk om ze weer op gang te krijgen. Je kunt proberen of ze nog iets wil eten, misschien een papje van biks (op een schoteltje of een lepeltje), of wat groente en/of kruiden. Vooral niet dwangvoeren, als ze een verstopping heeft maakt dat het juist erger.

Sterkte! Hou je ons op de hoogte?

  • Mee eens! 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago zei Marjoleink:

Ik kan het er alleen maar mee eens zijn. Omdat konijnen prooidieren zijn, zullen ze niet snel laten zien dat ze ziek zijn. Als je konijn niet eet en niet actief is, dan is er dus echt iets aan de hand. Dat kan vanalles zijn, van buikpijn zijn van de rui, of haakjes op de kiezen, maar daar kom je zelf niet achter. Ze moet echt vandaag nog naar de dierenarts. Na 24 uur niet eten vallen de darmen stil, en dan is het niet altijd mogelijk om ze weer op gang te krijgen. Je kunt proberen of ze nog iets wil eten, misschien een papje van biks (op een schoteltje of een lepeltje), of wat groente en/of kruiden. Vooral niet dwangvoeren, als ze een verstopping heeft maakt dat het juist erger.

Sterkte! Hou je ons op de hoogte?

Het gaat nu beter. 

Ze heeft wat groenten en brokjes gegeten. 

Ook weer hooi. Net was ze heel snel aan t racen door de woonkamer. 

Ik ga vandaag weer naar de dierenarts om te kijken of alles nog goed gaat voor de zekerheid! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago zei Ot&Sien:

Ben je vanmiddag nog bij de dierenarts geweest @Bibi Cos? Hoe gaat het nu?

Gaat nu beter, ik ga vanavond weer naar de da voor een check up of t allemaal goed gaat. 

Ze was net wel weer heel actief, at groenten en brokjes. 

Ze eet wel hooi maar nog steeds niet heel veel. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago zei Eefje:

Inderdaad, zorg dat je vanmiddag nog bij een dierenarts terecht komt. Dit is gillende spoed, konijnen die niet eten en niet behandeld worden gaan dood. Elk uur dat je langer wacht wordt de situatie moeilijker te behandelen. 

bah wat eng😣 

Vanavond opnieuw naar da om t te laten checken allemaal. 

Voor degenen die het lezen trouwens, kleine Flake heeft een voorste luchtweginfectie en is nu op een kuurtje. Dus dat is voor nu onder controle. Ik moet vrijdag ongeveer echt verandering zien in die hoeveelheid niezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug van de dierenarts! 

Gelukkig was het niet worst case, ze heeft iets teveel gasvorming en vocht in haar darmen. Ik heb een kuurtje meegekregen voor 3 x daags een spuitje toedienen en zvm blijven hooi aanbieden. Die snacks die ik dr gaf en groentes etc zijn lichtverteerbaar zei hij dus ik moet ecbt doorzetten om haar hooi te krijgen eten. 

Hij zei dat dat stilzitten van haar waarschijnlijk een beetje buikpijn is ook. 

 

Voor nu dus opgelost (qua diagnose) en dan nu knallen met die antibiotica! 

 

Wanneer er verandering is update ik wel weer 🙂 bedankt voor de waarschuwingen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je nu een combi van antibiotica voor de luchweginfectie en iets tegen gas, of wat heb je precies aan medicijnen?Antibiotica heeft bij konijnen best wat invloed op de spijsvertering, daar kunnen ze ook gasbuikjes van krijgen.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-5-2021 at 07:50 zei Evee:

Heb je nu een combi van antibiotica voor de luchweginfectie en iets tegen gas, of wat heb je precies aan medicijnen?Antibiotica heeft bij konijnen best wat invloed op de spijsvertering, daar kunnen ze ook gasbuikjes van krijgen.

Pucca was degene met de gasbuikje en ze had ook teveel vocht in de darmen. 
Het konijntje met de luchtweginfectie was Flake. Hij krijgt doxycyline. 

Beiden hebben flesjes van 30 ml totaal. 

Flake krijgt tweedaags 0,3 ml van doxycycline en Pucca krijgt driedaags 0,3 ml. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .