Ga naar inhoud

Mijn lieve koppel weer uit elkaar


Roos1995

Aanbevolen berichten

Begin weer een stuk hoopvoller te worden! De zwelling wordt een stuk minder! Lijkt zeker de goede kant op te gaan. 
 

Hoeveel weken kan ik het beste wachten met herkoppelen ivm hormonen? Hij is ruim een maand geleden gecastreerd. Wil er zeker van zijn dat dit niet nogmaals gebeurd..

Spoiler

EA195BCA-FE7E-4BDD-A9D0-B33EA524D1EF.thumb.jpeg.96b8f5c1e962ac6713127a72d2ff28fa.jpeg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Bunny_time:

 

Dat ziet er al veel beter ui!

 

Ja he! Hopelijk blijft het zo. Er blijft een stukje wat zwart gekleurd is. Het blijft wel warm dus de doorbloeding is er wel. Ik verwacht dat het dus nog wel gaat bijtrekken. Het is absoluut niet necrotisch of zo. Ook het hele felle rode is weggetrokken. Hopelijk heeft Jopie van deze wilde vrijpartijen geleerd..... 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joepie, dat ziet er stukken beter uit gelukkig. 👍 Ik denk niet dat het een keuze is geweest van Jopie om zo door te jakkeren dus ervan leren zal zeker niet tot de gevolgen horen. 😁 Maar dat is ook niet nodig, want als zijn hormoonniveau gedaald is (kan een maand of 2 duren, dacht ik) dan zal de drang om te dekken weg zijn. Dan kan hij nog wel "rijden" om de rangorde te bepalen of bevestigen, maar dat kan een dametje net zo goed doen.

 

Zou het kunnen dat het donkere stukje een bloeduitstorting/gesprongen vaatje/beurse plek is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update. Zijn piemeltje lijkt steeds meer terug te trekken (gelukkig!)

Heb hem niet meer hoeven dwangvoeren. Zijn gedrag is eigenlijk gewoon als vanouds. 

Het plekje blijft zwart, maar @JokeC het zou idd kunnen dat het een bloeduitstorting o.i.d. is.

Hij plast verder goed dus het lijkt me geen ''probleem''. Als het echt necrotisch was geweest dan lijkt me dat het langzaam afsterft. Het blijft ook gewoon warm, dus er zit wel doorbloeding in.

 

Ik heb contact gehad met de opvang en zij hebben het ook weleens meegemaakt, alleen veel minder heftig. Niet dat de dierenarts eraan te pas moet komen. Wel dat het piemeltje rood is. Ook zij gaven aan dat het zeer waarschijnlijk komt doordat er nog hormonen aanwezig zijn. 

 

Ze hebben, als het goed komt, en waar ik nu vanuit ga, aangeboden dat ik Jopie opnieuw in de opvang ga koppelen onder begeleiding. Dat ik beide konijnen weer naar de opvang meeneem. Dus zeker iets om over na te denken. Het is 1.5 uur rijden dus dat weerhoud me een beetje i.v.m. stress voor beide konijntjes. 

 

Deze foto is zojuist gemaakt. Je ziet ook dat het vliesje er langzaam weer overheen probeert te komen. Ik denk dat het gewoon nog wat tijd nodig heeft...

 

Spoiler

IMG_0401.jpg

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei JokeC:

Joepie, dat ziet er stukken beter uit gelukkig. 👍 Ik denk niet dat het een keuze is geweest van Jopie om zo door te jakkeren dus ervan leren zal zeker niet tot de gevolgen horen. 😁 Maar dat is ook niet nodig, want als zijn hormoonniveau gedaald is (kan een maand of 2 duren, dacht ik) dan zal de drang om te dekken weg zijn. Dan kan hij nog wel "rijden" om de rangorde te bepalen of bevestigen, maar dat kan een dametje net zo goed doen.

 

Zou het kunnen dat het donkere stukje een bloeduitstorting/gesprongen vaatje/beurse plek is?

Zou heel goed kunnen hoor. Dat balletje heeft natuurlijk een hele poos op de grond ''gehangen'', waardoor er zand en andere rommel op en om is gekomen. Omdat het plekje ook echt aan de onderkant van zijn piemeltje zit zeg maar... dus idd zou dat ook goed kunnen! Het is (zover ik kan voelen) gewoon goed doorbloed. Ik hou het nog wat vet met vaseline, maar ga hem verder niet meer te veel plagen. Hij heeft gisteren bij de dierenarts al zo lang in een dwanghouding moeten liggen.... maar goed.... dat kon helaas echt niet anders. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel goed nieuws. Het is helemaal hersteld! Zelfs het zwarte is zo goed als weg. Maar zijn piemeltje heeft weer ''normaal formaat'' en zit helemaal in de schacht. @JokeC het klopt dus idd dat het iets van een bloeduitstorting o.i.d. is geweest.

 

De dierenarts zag het maandag niet zo positief in... dus ben helemaal blij!
Mogelijk dat de hydrocortison die op zijn piemeltje is gesmeerd (was puur een probeersel, nooit op konijnen geprobeerd) toch ervoor gezorgd dat de zwelling en ontsteking is af gaan nemen.

 

Wat is jullie advies voor herkoppelen? Hoe lang zou ik wachten voordat ik het nogmaals ga proberen? Hij is nu 5 weken geleden gecastreerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed hersteld is!

Over wanneer je weer kunt probreren te koppelen, ik zou het niet goed weten eerlijk gezegd. Ik heb hier nog geen ervaring mee. Heeft de opvang er iets over gezegd toen je contact had? Of alleen dat ze het eventueel daar wilden proberen als het weer goed ging, zonder een richtlijn te geven wanneer dat zou zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het niet te overwegen zijn om hem nog wat langer de tijd te geven? Piemeltje kan nog best kwetsbaar zijn. Het kan tot 2 maanden duren voor zijn hormoonniveau na castratie lekker gezakt is en hij niet meer een hupsende zak hormonen is toch? Dat zou dan nog een week of drie zijn toch? Moeilijk wat nu wijsheid is. Of zou het een idee zijn om hem met tralies er tussen zijn vriendinnetje te laten zien en ruiken en kijken of hij als een mak schaap of als een dolle stier reageert op haar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De opvang adviseerde dat ik langzaam wel weer kan koppelen en hem dan echt goed in de gaten moet houden. Denk dat ik sowieso nog wacht tot volgende week zaterdag. Dan heeft het ook allemaal nog wat tijd om te herstellen. Dan weer op neutraal terrein de koppeling gaan proberen.

 

Als ik ze in de auto 1.5 naar de opvang moet meenemen denk ik dat de stress ook niet echt bevorderlijk zal zijn voor een herkoppeling. Dus lastig. De koppeling op zich ben ik niet zo bang voor. Wel dat zijn piemeltje weer gaat zwellen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-5-2021 at 21:20 zei JokeC:

Zou het niet te overwegen zijn om hem nog wat langer de tijd te geven? Piemeltje kan nog best kwetsbaar zijn. Het kan tot 2 maanden duren voor zijn hormoonniveau na castratie lekker gezakt is en hij niet meer een hupsende zak hormonen is toch? Dat zou dan nog een week of drie zijn toch? Moeilijk wat nu wijsheid is. Of zou het een idee zijn om hem met tralies er tussen zijn vriendinnetje te laten zien en ruiken en kijken of hij als een mak schaap of als een dolle stier reageert op haar?

Door de tralies gaat lastig worden. Jopie zit namelijk in een traliekooi binnen. Op zich vond ik niet dat hij tijdens de koppeling flink tekeer ging of zo. Weet alleen niet wat er 's nachts is gebeurd natuurlijk... maar durfde het zeker aan om de nacht in de gaan zonder dat ik bang was voor ruzie of zo. Maar wie weet heeft die wel de hele nacht gereden.....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei Marjoleink:

Dat zou heel goed kunnen. Heeft je konijn genoeg andere dingen om aan te knagen? Misschien een knuffel als gezelschap? Wel even opletten dat er geen oogjes aan zitten die los kunnen komen.

Ja ik heb net al een grote hooirol gekocht... hopelijk bied dat voldoende afleiding 😅 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-5-2021 at 21:20 zei JokeC:

Zou het niet te overwegen zijn om hem nog wat langer de tijd te geven? Piemeltje kan nog best kwetsbaar zijn. Het kan tot 2 maanden duren voor zijn hormoonniveau na castratie lekker gezakt is en hij niet meer een hupsende zak hormonen is toch? Dat zou dan nog een week of drie zijn toch? Moeilijk wat nu wijsheid is. Of zou het een idee zijn om hem met tralies er tussen zijn vriendinnetje te laten zien en ruiken en kijken of hij als een mak schaap of als een dolle stier reageert op haar?

 

Ik denk dat je beter kunt wachten tot die 2 maanden na castratie erop zitten. Onder invloed van hormonen kan hij meer gaan rijden en ben je misschien weer terug bij af. Het herstel van zo'n zwelling lijkt me ook wel even te duren. Ook al zie je aan de buitenkant niets, het kan nog steeds 'op scherp' staan. 

Als je nog even 3 weken extra wacht, is het herstel veel beter en rijdt hij minder. Dus heb je minder kans op een recidief.  Het is zielig, maar als het terugkomt moet je ze nog langer scheiden.

 

Dat is wat ik zou doen denk ik.

 

Maar wel een trieste gebeurtenis. Ik kan me voorstellen dat dit een hoop stress geeft. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei Marcovka:

 

Ik denk dat je beter kunt wachten tot die 2 maanden na castratie erop zitten. Onder invloed van hormonen kan hij meer gaan rijden en ben je misschien weer terug bij af. Het herstel van zo'n zwelling lijkt me ook wel even te duren. Ook al zie je aan de buitenkant niets, het kan nog steeds 'op scherp' staan. 

Als je nog even 3 weken extra wacht, is het herstel veel beter en rijdt hij minder. Dus heb je minder kans op een recidief.  Het is zielig, maar als het terugkomt moet je ze nog langer scheiden.

 

Dat is wat ik zou doen denk ik.

 

Maar wel een trieste gebeurtenis. Ik kan me voorstellen dat dit een hoop stress geeft. 

 

 

 

Dat klopt helemaal. Toch nog even geduld hebben dus...

 

Dan wacht ik netjes af. Krijgen konijnen het voor elkaar om gaas stuk te bijten? Ze zit nu aan de coating te knabbelen. Heb al voldoende afleiding geprobeerd te geven. Gaas is tot nu toe heel. Het is wel sterk gaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Roos1995:

Dat klopt helemaal. Toch nog even geduld hebben dus...

 

Dan wacht ik netjes af. Krijgen konijnen het voor elkaar om gaas stuk te bijten? Ze zit nu aan de coating te knabbelen. Heb al voldoende afleiding geprobeerd te geven. Gaas is tot nu toe heel. Het is wel sterk gaas.

Als het dik, goed gaas is kunnen ze er niet doorheen bijten/knagen. Welk gaas heb je?

In de onderstaande link staat ook een stukje van gaas.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-zelf-maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei Punky punk:

Als het dik, goed gaas is kunnen ze er niet doorheen bijten/knagen. Welk gaas heb je?

In de onderstaande link staat ook een stukje van gaas.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-zelf-maken

Heb er heel weinig verstand van🙈 Hok is op maat gemaakt door iemand anders. Het ziet het iig wel dik uit😅

7461692C-F046-4C10-A49B-DC1EF8C59583.jpeg

92A28DBA-6CF3-4C2E-9754-C0B78FC8D008.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat ze daar doorheen bijten. De coating komt er natuurlijk relatief makkelijk af met die scherpe knaagtandjes. 

Ik denk dat die tralies dikker zijn dan antiknaagstrips 😋

 

Ik weet niet of je knaagspeeltjes gebruikt? Misschien doen ze het omdat ze niet voldoende dingen hebben om lekker aan te knagen. Die houten bruggetjes doen het bij mijn konijntjes goed, die zijn in een paar weken helemaal kaal geknaagd.

aangepast door Marcovka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kyra deed dit ook, ze heeft op veel plekken de coating kapot geknaagd, maar door het gaas is ze nooit gekomen. Ook heeft ze de coating van het aluminium frame eraf geknaagd. Ze is er mee gestopt toen we verhuist zijn. Maar dat is misschien een drastische oplossing 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .