Ga naar inhoud

Waneer in laten slapen


Aanbevolen berichten

Hai,

 

Sinds ik Finn heb is het mijn zorgen konijntje geweest. Hij komt uit het asiel en zijn leeftijd is onbekend.(Maar de DA zegt wel dat die echt oud is).

Heel vaak zaten we weer bij de DA met de lieverd. Laatste paar maanden gaat het eigenlijk steeds een beetje slechter. De DA had geconcludeerd dat die EC heeft. Al maanden lang krijgt die van alles kwa medicijnen.

Maar toch dacht ik dat het wel goed ging, hij eet nog steeds en bewoog toen ook nog wel. Maar de laatste week ofzo komt die niet maar van zijn plek. Verlamming van zijn achter gedeelte wordt dus ook elke dag ietsje erger. Elke dag is die dus ook nat en moet ik hem schoonmaken.  Hij eet liggend en komt voor zijn water nog wel overeind. Maar verder beweegt die gewoon niet, ligt altijd op dezelfde plek in dezelfde houding. 
Ik weet gewoon dat die niet beter wordt, maar alleen maar erger wordt. 
 

Ik ga morgen weer bellen naar de DA om een afspraak te maken zodat de DA naar hem kan kijken en zodat ik haar advies kan horen. 


Wat zouden jullie doen in deze situatie? Ik heb al genoeg keren erover nagedacht, maar vind het erg moeilijk. Ik wil totaal niet dat hij pijn heeft. Maar ik denk gewoon dat dit voor Finn geen leven meer is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je weet dat het niet beter wordt dan is het de beste keuze om niet te lang te wachten met hem laten inslapen. Voor je konijn, maar ook voor jezelf. Het is slopend voor jullie allebei. 

 

De vragen die ik mezelf stel bij deze overweging zijn: 

Is er uitzicht op verbetering? 

Heeft mijn dier kwaliteit van leven? 

Is er nog behandeling mogelijk en wat zijn de vooruitzichten als dat wel nog kan.

hoe ingrijpend is de behandeling voor het dier? 

 

Zijn de antwoorden: geen uitzicht op verbetering, geen behandeling meer mogelijk, geen konijnwaardig leven meer, dan is het tijd voor het laatste spuitje. Als er wel behandeling nog mogelijk is moet dat wel een hele goede behandeling zijn die echt goede vooruitzichten geeft. En het laatste, hoe ingrijpend het is, bij een heel tam konijn kun je vaak meer behandelingen, minder hanteerbare konijnen zou ik zelf sneller in laten slapen, omdat de behandeling al een ware hel voor ze is.

 

Zoals je dit omschrijft zou ik morgen de dierenarts bellen om het beestje uit zijn lijden te verlossen, hoe verdrietig ook, het is het laatste wat je kunt doen voor hem. 

 

Heel veel sterkte met deze rotbeslissing... 

 

 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hadden aantal maanden geleden eigenlijk al alles geprobeerd kwa behandeling voor Finn. Dus ik weet nu wel bijna zeker dat er verder niks meer gedaan kan worden. 
Hij is ontzettend tam en medicijnen geven is nooit een probleem geweest. Maar als we weten dat het eigenlijk niks doet, waarom verder gaan. 
 

Heel erg bedankt voor je reactie. Je hebt hele goeie punten gegeven. 
 

Maar zoals je zegt, ik denk dat ik hem maar moet verlossen van dit leven. Hoe ontzettend moeilijk ik het ook vind. 
Ik schrijf dit dan ook echt met tranen in mijn ogen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Mira11:

Hè bah! Wat ontzettend verdrietig.

Zoals je het nu beschrijft denk ik idd dat je de beste beslissing maakt door Finn te laten gaan. Hoe moeilijk ook. Heel veel sterkte!

Je weet dat als je aan beesten begint dat je op een dag afscheid moet nemen. Maar het blijft ontzettend moeilijk elke keer. 
Dankjewel! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Kaylee Driessen:

Je weet dat als je aan beesten begint dat je op een dag afscheid moet nemen. Maar het blijft ontzettend moeilijk elke keer. 
Dankjewel! 

Ik vind het soms lastig om het objectief te bekijken als je er zo middenin zit en emotioneel betrokken bent. Je wilt niet te snel opgeven maar ook niet het beestje langer laten lijden dan nodig is. 

Het blijft idd altijd weer moeilijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei mammafelina:

Jeetje wat een nare en verdrietige situatie.

Ik zou er als ik jouw verhaal zo lees voor kiezen om Finn te laten gaan, hoe moeilijk die beslissing ook is.

Heel veel sterkte!

Dankjewel! Blijft een hele moeilijk beslissing, maar ik moet gewoon aan Finn denken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Mira11:

Ik vind het soms lastig om het objectief te bekijken als je er zo middenin zit en emotioneel betrokken bent. Je wilt niet te snel opgeven maar ook niet het beestje langer laten lijden dan nodig is. 

Het blijft idd altijd weer moeilijk. 

Dat is zeker lastig! Je wil er alles aan doen om hem nog bij je te hebben. Maar zeker wel tot een bepaald punt. En ik denk gewoon dat we dat punt hebben gehaald. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En ook aan jezelf. Het is loodzwaar om tegen zo'n ziek dier aan te kijken vind ik altijd. Afscheid nemen is super moeilijk en pijnlijk, maar na zo'n periode van ziekenzorg is afsluiting ook goed voor jezelf. Verwen hem nog maar even flink ❤️.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Eefje:

En ook aan jezelf. Het is loodzwaar om tegen zo'n ziek dier aan te kijken vind ik altijd. Afscheid nemen is super moeilijk en pijnlijk, maar na zo'n periode van ziekenzorg is afsluiting ook goed voor jezelf. Verwen hem nog maar even flink ❤️.

Dat is zeker waar. Ik vind het zo rot om hem zo te zien. En Bella (zijn vriendinnetje) die ligt altijd zo lief tegen hem aan. En wast hem vaak, die is zo lief voor Finn. 
Zou ik Bella meenemen naar de DA als het zover is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Kaylee Driessen:

Dat is zeker waar. Ik vind het zo rot om hem zo te zien. En Bella (zijn vriendinnetje) die ligt altijd zo lief tegen hem aan. En wast hem vaak, die is zo lief voor Finn. 
Zou ik Bella meenemen naar de DA als het zover is?

Dat zou ik wel doen. Dan kan ze hem nog tot op de laatste seconde van zijn leven steunen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Eefje:

Ja ik zou haar meenemen. Mijn ram zocht veel steun bij zijn vriendin toen hij ingeslapen werd. Hij is dicht tegen haar aan gegaan ❤️

Dan ga ik Bella zeker meenemen. Heb het nog nooit op deze manier meegemaakt, dus wist niet wat het beste zou zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei JokeC:

Sterkte Kaylee, je weet dat je het besluit neemt in het belang van Finn en dat is moeilijk maar goed. Neemt niet weg dat het geen makkelijke tijd wordt en dat jij en Bella hem erg zullen missen. 😢

Dankjewel! We zullen hem zeker gaan missen😥 
En dan de zoektocht beginnen voor een nieuw vriendje voor Bella. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Eefje:

Ja ik zou haar meenemen. Mijn ram zocht veel steun bij zijn vriendin toen hij ingeslapen werd. Hij is dicht tegen haar aan gegaan ❤️

Ik ga Bella zeker meenemen. En wat is dan het beste voor de terugreis? Ik zal Finn in de achtertuin begraven, dus neem hem weer mee naar huis. Moet Bella dan in een apart mandje of in dezelfde? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze niet in hetzelfde mandje doen denk ik, gevoelsmatig voelt dat raar. Maar dat is persoonlijk. Mijn ram Gijs was doodsbang voor mijn voedster Betsy toen ik haar dood bij hem legde zodat hij afscheid kon nemen, maar dat was een rare reactie van hem. Betsy ging mijn vorige ram Frits juist wassen.

Misschien een mooi doosje meenemen en een dekentje en hem daarin mee terug nemen? Ik heb ze twee keer bij de dierenarts achtergelaten voor crematie, voor Betsy heb ik de dierenarts aan huis laten komen en haar zelf naar het crematorium gebracht, dus jouw situatie heb ik ook niet aan de hand gehad. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn ram die net ingeslapen was ook niet bij mijn voedster in de reismand gedaan. (Ze lag wel naast hem tijdens het eerste spuitje om te gaan slapen). Dat vond ik ook geen fijn idee. Thuis heb ik hem nog wel even in het verblijf gelegd en ze heeft nog even aan hem gesnuffeld. Daarna heb ik hem er weer uitgehaald en begraven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte de komende tijd. Helaas wordt het verlies van een konijn door de omgeving niet altijd begrepen, maar gelukkig kun je altijd hier terecht bij andere konijnenbaasjes die met je meeleven.

Als het zover is en je eraan toe bent, kun je in dit topic nog een bericht over Finn schrijven en ook de leuke momenten van zijn leven herdenken: De Regenboogbrug

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is super verdrietig. Afgaande op je verhaal denk ik niet dat je moet twijfelen aan je beslissing. Je kunt ze vanalles geven, maar niet gezondheid en het eeuwige leven. 

Houd het belang van Finn voorop. Hij heeft geen toekomstplannen, denkt niet: ik had nog zo graag dit willen doen.. hij weet alleen hoe hij zich nu voelt. Een konijn dat niet meer loopt, zich niet meer schoon kan houden, geen binkies, rondjes rennen rond je voeten als je eten komt brengen. Alleen maar liggen en zichzelf bevuilen, al lang ziek, dat is niet konijnwaardig en moet stoppen. Kan het niet verbeteren, dan is inslapen echt de juiste keuze. Hoe pijnlijk het ook is. Ik ken meerdere mensen die schuldgevoelens hebben dat ze te lang met een ziek dier zonder vooruitzichten hebben doorgeleurd, omdat ze de knoop niet door konden hakken en het dier daar onder geleden heeft en uiteindelijk zij zelf ook.

 

Wat is je twijfel? Dat er toch nog iets mogelijk is qua behandeling? 

 

Overleg het goed met je dierenarts, zij laten geen dieren inslapen als ze het er niet mee eens zijn. Als je dierenarts inslapen adviseert hoef je echt niet aan jezelf te twijfelen, zeker niet in zijn toestand.

 

Heel veel sterkte ❤️

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .