Ga naar inhoud

Gevonden konijn, vragen over huisvesting

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik woon in de boerenbuiten en zag een klein konijntje.

Hij was verwond en ik mocht hem gewoon aaien mijn nonkel, die zelf in een dierenzaakwerkt, zag dat dit een tam konijn was.

Ik had dan besloten om een groot ren te kopen.

Wij hebben een grote tuin maar geen omheining...

Na een paar dagen zonder problemen in zijn ren wou ik eens proberen met hem aan een lis te wandelen want ik had dit gezien en dit werd mij ook aangeraden aangezien ik geen omheining heb.

Dit liep niet goed af, hij ontsnapte en rukte de lis af.

Uiteindelijk kwam hij terug in zijn hok.

Maar sinds hij van de vrijheid heeft geproefd is hij begonnen met graven...

Hij graaft enkel bij de deur.

Ik heb dan ook daar een steen gelegd en klein vierkantiggaas onder gelegd.

Ik weet nu niet wat te doen...

Moet ik hem vrijlaten of laten graven en vrezen dat hij door een hond of kat aan het einde van zijn leven zal komen of het gaas daar laten liggen en vrezen dat hij zichzelf verwond.

Kunnen jullie mij alstublieft helpen.

Ik ben ten einde raad.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je je konijnen graag op gras of aarde wil hebben kan je het beste gaas in graven m te zorgen dat konijnen niet uit de ren kunnen en  roofdieren kunnen zich er dan ook niet in graven. 

Over je konijn aan een lijntje dit is absoluut niet oké!  Een tuigje kan de rug breken en een hals bandje is heel slecht voor de fragiele nek van een konijn. Het is immers geen hond.

Krijgt het konijntje ook nog een maatje? Konijnen zijn groepsdieren en horen een maatje te hebben.

Hier wat informatie om door te lezen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-samen-alleen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Hoe bedoel je dat het werd aangeraden om met hem te lopen omdat je geen omheining hebt? Als je konijn een nachthok heeft en daarnaast permanente toegang tot een roofdierveilige ren met genoeg ruimte dan is dit genoeg! 

Dus ik zou je adviseren om goed te werken aan het verblijf van je konijn. Inderdaad genoeg ruimte creëren (4 vierkante meter voor een koppel kleine konijnen, ze horen niet alleen want ze zijn groepsdieren). De ren moet roofdierproef zijn, dus geheel dicht met goed gaas oid. Verder heb je ingegraven gaas nodig onder zand of gras zodat zich er niet uit kunnen graven, maar je kan ook gewoon tegels neerleggen, dan slijten de nagels ook en kunnen ze zich er sowieso niet meer uitgraven. Je kan dan evt wel een zandbak met speelzand neerzetten om aan de graafbehoefte van je konijn te voldoen. 

Je kan hier kijken voor inspiratie:

Edit: graven van je konijn betekent niet per se dat je konijn weg wil, maar hij kan ook gewoon graven omdat hij dat leuk vindt. Ik zou het konijn als je zeker weet dat het geen wild konijn is dus zeker niet vrijlaten in de natuur. Ben je al met het konijn maar de dierenarts geweest voor een gezondheidscheck? 

aangepast door Miekmoek
  • Mee eens! 4
Link naar bericht
Delen op andere sites

Als hij tam is moet je hem zeker niet vrijlaten. Dat overleefd een konijn nl niet. 

Geef je hem wel onbeperkt hooi? Dat moet echt altijd aanwezig zijn. Net zoals schoon drinkwater. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 hours ago zei Miekmoek:

Haha, ik zat net te denken van "he? heb ik het nou verkeerd gezien en is er toch maar eentje??" 😂😂

En ik zie de berichten dubbel....hoort dat zo? 😜

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .