Ga naar inhoud

Vlaamse reus +mannetje en vrouwtjes konijn

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen, 

Ik ben al even aan het zoeken geweest tussen alle forums alleen kon deze specifieke vraag niet gelijk vinden. 

Ik heb twee lieve konijntjes die het leuk met elkaar hebben. Dit is Balou van drie jaar een ram die gecastreerd is en zazou van 1,5 jaar NIET gesteriliseerd. 

Ik wilde nu heel graag een Vlaamse reus erbij nemen. 

Ik hou van konijnen en heb het liefste er heel veel. natuurlijk met lekker veel ruimte groenvoer hooi en genoeg eten.

Nu vraag ik mij af of dit kan lukken? en wat kan ik dan het beste nemen een mannetje of vrouwtje? Of moet ik toch de Vlaamse reus apart houden van mijn andere twee bunny's? 

Ik ben benieuwd!

en natuurlijk ga ik als allereerste kijken in een konijnenopvang, omdat er een overschot is!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je besluit meer konijnen dan je huidige koppeltje te willen dan zijn er wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

- als je een konijn bij je koppeltje wilt toevoegen: laat het bij een opvang doen die ervaring heeft met groepskoppelingen. Een groep is moeilijker te "maken" dan een koppeltje, omdat alle konijnen met elkaar samen moeten kunnen

-als je een trio hebt laten koppelen dan kan het goed zijn dat één van die drie altijd een beetje buitenbeentje blijft, dat kan een probleem zijn voor het welzijn en de rust in het trio

- het kan gebeuren dat binnen een trio het oorspronkelijke koppeltje uit elkaar valt en soms zelfs niet meer met elkaar overweg kan

- als je een konijn erbij wilt en dat apart houden dan is dat niet konijnwaardig en een goede opvang zal dit ook niet goedkeuren: elk konijn moet een maatje hebben dus dan zou je een koppel erbij moeten nemen. 

- meer konijnen is meer zorgen en meer kosten en meer ruimte

- Vlaamse Reuzen zijn doorgefokt vanaf een normaal gezond formaat konijn naar veel te grote en zware ongezonde formaten. Dat betekent een korter leven en meer gezondheids- en welzijnsproblemen. Maar als ze in de opvang zitten en je kunt en wilt zo'n joekel adopteren dan moet je dat doen natuurlijk, want dan hou je de vreselijke fok niet in stand.

- de informatie dat bepaalde rassen bepaalde karakters hebben, is verkooppraat. Konijnen groot en klein, mooi of lelijk hebben allemaal een eigen karakter en dat heeft niets met ras of rasloos te maken. Het kan wel zijn dat die grote konijnen rustiger lijken, omdat ze met dat grote zware lijf niet kúnnen rennen en springen. 

Konijnenopvang en asiel lijst
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Een konijnengroep koppelen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnengroep-koppelen

Een konijn, samen of alleen?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-samen-alleen

• Mee eens! 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hi @lisanneharing,

Fijn dat je al aangeeft dat je bij een konijnenopvang wil gaan kijken, dat is inderdaad de beste keuze in dit geval. Je kunt dan gaan voor een koppelvakantie, dan blijven jouw konijnen net zolang in de opvang tot de vrijwilligers er vertrouwen in hebben dat het een goede match is. Ik zou niet zelf gaan koppelen, voor een trio moet je echt wat meer ervaring hebben. Je kunt misschien door hebben wanneer je moet ingrijpen bij vechten, maar hoe ga je dan verder, wie haal je eruit en wie laat je samen? Wat doe je als ze niet vechten, maar 1 van de konijnen wordt buitengesloten? En bij de opvang hebben ze nog veel meer konijnen waar ze het mee kunnen proberen als de eerste keus niet lukt, die luxe heb je thuis niet.

Een trio is wel wat riskanter dan een koppel. Vaak valt er 1 van de konijnen toch een beetje buiten de boot. Wat is de reden dat je voor een trio wil gaan? Heb je misschien genoeg ruimte voor een viertal (minimaal 12 m2 maar meer is beter en zeker als het om grote konijnen zoals Vlaamse reuzen gaat)? Hou er ook rekening mee dat de stress van de koppeling ervoor kan zorgen dat jouw koppel uit elkaar valt. Dat een van de konijnen het bijvoorbeeld heel goed kan vinden met het nieuwe konijn en het eerste maatje verstoot. Dan zou je dus afscheid moeten nemen van een van jouw konijnen, of je moet ruimte hebben voor twee aparte verblijven en het overgebleven konijn een eigen maatje kunnen geven. Neem dit mee in de overweging of je echt voor een trio wil gaan.

Het maakt niet veel uit of er nu een ram of voedster bij komt, het gaat vooral om de karakters of het een goede match is en of ze geschikt zijn om in een groep te wonen. Als je de mogelijkheid nog hebt, zou ik wel adviseren om jouw voedster eerst nog te laten castreren. Dit zorgt ervoor dat de hormonen wat minder opspelen en dat maakt een groepskoppeling vaak wat makkelijker omdat ze dan eerder bijv. een andere voedster erbij zullen accepteren.

Voor de keuze welk konijn je erbij wil koppelen, zou ik niet te veel wensen/eisen hebben aan uiterlijke kenmerken. Een opvang kan bijvoorbeeld maar 1 Vlaamse reus hebben, dan heb je dus maar 1 kans of het gaat lukken of niet. Als je dit verruimt naar 'een groter konijn' dan kan de opvang kijken welk konijn qua karakter het beste in een groepje zou kunnen passen. Rasechte Vlaamse reuzen hebben ook veel meer kans op allerlei gezondheidsproblemen, vanwege hun extreme grootte. Met 3 konijnen kunnen de dierenartskosten toch al flink oplopen, dus je kunt dit even in overweging nemen of je dat risico op extra kosten erbij wil hebben.

Tot slot wil ik nog meegeven, als je na dit alles toch twijfelt of een trio wel de beste keuze is, dan zijn er ook andere manieren om meer voor konijnen te doen, waarbij minder risico is dat jouw koppel uit elkaar valt. Als je genoeg ruimte hebt, kun je ook twee verblijven maken en twee koppels houden. Zo heb je meerdere konijnen,  maar als je het goed inricht is het een stuk stabieler dan een trio of viertal. Of ga vrijwilligerswerk doen bij een opvang, daarmee help je heel veel konijnen, ookal heb je ze niet thuis.

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi @happy211

Bedankt voor je informatie. 

Nou in principe heb ik veel ruimte hoor ze kunnen bij mij door de gehele tuin. 

Ik dacht aan drie, omdat dit voor mij een logische stap was van 2 naar drie haha. 

Dus je geeft aan dat vier dan eventueel beter zou gaan dan drie, omdat die andere dan ook een koppel zullen vormen of lees ik dit verkeerd? 

Ik wilde meer informatie en als het uiteindelijk toch door informatie niet handig blijkt te zijn doe ik dit ook zeker niet. Het belang van dieren staat bij mij voorop!

Ik heb alleen genoeg ruimte en dacht ik wil meer konijnen opvang bieden en gelukkig zien vandaar. 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

@JokeC bedankt voor de fijne informatie!

is het dan eventueel beter om twee konijnen erbij te nemen? en die bij elkaar te zetten of moeten ze dan echt apart van elkaar? 

Het formaat en alles maakt mij eigenlijk niet uit als ik ze maar een beter leven kan geven.

Ruimte en geld is hierbij geen gebrek.

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 minuten geleden zei lisanneharing:

is het dan eventueel beter om twee konijnen erbij te nemen? en die bij elkaar te zetten of moeten ze dan echt apart van elkaar? 

Het formaat en alles maakt mij eigenlijk niet uit als ik ze maar een beter leven kan geven.

Wat bedoel je met apart van elkaar? Apart van je huidige koppeltje of apart van elkaar?

Wat mij de slimst zet lijkt is dat je twee roofdierveilige en konijnveilige rennen maakt van minsten 4m2 (kleine konijnen), 6m2 (middelmaat konijnen), 8m2 (grote konijnen).

En dan een koppeltje uit het asiel haalt en dat je dan gewoon twee gelukkige koppeltjes houdt.

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kunt twee koppels maken. Dat heeft als voordeel dat Baloe en Zazoe gewoon bij elkaar blijven als stabiel koppeltje en je niet het risico loopt dat zij tweetjes elkaar niet meer leuk vinden als ze met andere konijnen samen komen te zitten. En het nieuwe koppel van gecastreerde ram en voedster laat je dan bij de opvang koppelen. Je kunt dan in overleg met de opvang je voorkeuren aangeven, maar de konijnen maken zelf uit of ze elkaar leuk vinden, daar heb jij niets over te vertellen. 😁 Uithuwelijken doen ze gelukkig niet in de opvang, het moet liefde zijn en anders niet (nou ja, dikke vriendschap mag ook, hoor). 

Als je 4 konijnen bij elkaar wilt hebben als groepje dan breng je je koppeltje naar een opvang en laat hen daar aan 2 andere konijnen koppelen. Dat is zeker ingewikkelder, maar kan natuurlijk wel. De kans dat je dan 2 Vlaamse Reuzen bij Baloe en Zazoe krijgt, is natuurlijk wel veel kleiner, omdat 4 konijnen elkaar leuk moeten vinden en 4 bij elkaar passende karakters vinden, is minder kansrijk dan 2 zoals bij een koppeltje. 

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago zei lisanneharing:

Als je 4 konijnen wil, heb je eigenlijk twee opties: of je laat ze echt als 4-tal koppelen bij een opvang en dan leven ze samen, of je houdt twee koppels, maar dan moet je ook twee verblijven maken. Als je gaat voor twee koppels, dan moet je het zo inrichten dat ze uit elkaars zicht (en liefst ook geur) zitten, anders heb je alsnog het risico op onrust binnen je huidige koppel.

• Mee eens! 3
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei happy211:

Als je gaat voor twee koppels, dan moet je het zo inrichten dat ze uit elkaars zicht (en liefst ook geur) zitten, anders heb je alsnog het risico op onrust binnen je huidige koppel.

Maar er zijn ook mensen hier die wel gewoon 2 koppels in aparte verblijven naast elkaar staan. Wel een risico, maar kan ook goed gaan. 

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben blij dat je alle voor- en nadelen op een rijtje hebt kunnen zetten over je plannetje met de hulp van BunnyBunch en tot een keuze bent gekomen die zonder risico's is voor Baloe en Zazoe saampjes.👍 😎 Het is een goed gevoel dat we jou hebben kunnen helpen met informatie en uitleg, daar is BunnyBunch tenslotte voor! Soms is het vechten tegen de bierkaai en dringt geen enkel argument door tot een vragensteller. Zo niet bij jou, bedankt! 😁

Verhalen en foto's van je koppeltje zijn altijd welkom, hoor (hint hint 😉).

• Mee eens! 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .