Ga naar inhoud

Koppelen jong en volwassen konijn

Aanbevolen berichten

Vandaag heb ik een nieuw konijntje opgehaald van 6 weken oud. Ik wil haar straks graag gaan koppelen aan mijn gecastreerde ram van 2 jaar. Ik weet dat het pas kan vanaf 16 weken, dus daar houd ik mij ook zeker aan! 
Volgende week ga ik voor controle naar de dierenarts met mijn nieuwe konijntje Millie. Hopelijk wordt dan ook met zekerheid bevestigd dat het een vrouwtje is ☺️
vind het wel spannend om over 1,5 maand te gaan koppelen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk dat je ram een maatje krijgt. Konijnen zijn groepsdieren, dus die hebben echt behoefte aan een partner. Alleen met de aanpak waar je voor hebt gekozen loop je wel een risico. Je voedster (ik hoop voor je dat ze dat ook echt is), is te vroeg bij de moeder weggehaald en mist daardoor mogelijk wat sociale vaardigheden. Je moet 2,5 maand wachten om ze te kunnen koppelen. Wat ga je doen als dat niet lukt? Konijnen kunnen niet altijd met elkaar overweg. Ik hoop dat allebei apart houden geen optie voor je is, en ik kan me ook zomaar voorstellen dat je geen vier konijnen wilt. En ook als het wel lukt kan het nog fout gaan als je voedster volwassen wordt, een eigen mening krijgt en besluit dat ze die kerel niet aardig vindt. Het kan ook gewoon goed gaan hoor, maar nu weet je in elk geval waar je tegenaan kunt lopen.

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je wél weet dat je konijntje te jong is om te koppelen (zelfs te jong is om bij de moeder weg te mogen) dan weet je toch ook dat het op deze manier niet goed is? 😕 

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wij waren er niet bij, dus we weten niet wat de fokker of de dierenwinkel voor onzin heeft verteld. Wij weten beter, maar de meeste konijnenbaasjes niet.

Maar persoonlijk zou ik er ook niet voor gekozen hebben om een konijn te nemen dat eigenlijk nog bij de moeder had moeten zitten, waarvan het geslacht niet zeker is, en dat pas over 10 weken gekoppeld kan worden met het risico dat het dan niet klikt. Er zijn makkelijkere scenario's.

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Helemaal eens met bovenstaande reacties.

Lees je goed in voordat je gaat koppelen en stel dan vooral hier al je vragen zodat je zo veel mogelijk goed doet! 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Maar net zo belangrijk: bedenk alvast wat je gaat doen als Millie geen voedster blijkt te zijn, of als het gewoon niet klikt tussen je konijnen. Laat je beiden dan een maatje uitzoeken bij de opvang zodat je 4 konijnen hebt? Of "ruil" je Millie in voor een nieuw konijn bij een opvang die wel is uitgekozen door je ram? 

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .