Ga naar inhoud

Zijn jouw konijnen gevaccineerd?


Evee

Vaccinaties  

124 leden hebben gestemd

  1. 1. Zijn jouw konijnen gevaccineerd?

    • Ja
      98
    • Nee
      26


Aanbevolen berichten

Ik hoop natuurlijk dat iedereen hier met een Ja! op antwoord!

 

Er zijn drie dodelijke virusziektes bij konijnen waar je ze met één prik (per jaar) tegen kan beschermen.

Uitleg over de ziektes en wat je verder kan doen om te beschermen,

lees je hier: https://www.bunnybunch.nl/informatie/myxomatose-en-vhs-rhd-1-en-2-bij-konijnen

 

Wil je weten of er in jouw omgeving op dit moment meldingen zijn van deze ziektes, kijk dan in dit topic, of maak daar een melding als je weet dat de ziektes in jouw omgeving rond gaan:

 

De poll is natuurlijk om het belang ervan weer even onder de aandacht te brengen! 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch al 2 nu die nee hebben.😳

Ik was het niet. Alhoewel ik Vlekje ook pas na 6 jaar heb laten vaccineren. Vraag mij niet waarom.. Want ik wist wel dat ik moest had het ook op mijn lijstje staan maar het is gewoon heel slecht al die jaren er bij in geschoten.

Gelukkig heeft ze in september 2020 haar eerste gehad en september dit jaar krijgt ze gewoon weer eentje.😊

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet al van klein af aan dat konijnen gevaccineerd moeten worden, in Zeeland heb je natuurlijk veel wilde konijnen, myxomatose komt hier elk jaar wel een keer voorbij al sinds het in Nederland is zo een beetje, en ik heb alleen in mijn jeugd al genoeg konijnenlijkjes zien liggen en doodzieke, stervende konijnen gezien om daar niet aan te twijfelen.

Daarbij is mijn vader duivenmelker (en ook echt een dierenliefhebber hoor, zeker geen beul) en die duiven worden ook gevaccineerd elk jaar, dus voor mij is het nooit onlogisch geweest dat je huisdieren laat vaccineren.

 

Het verbaasd mij altijd ontzettend dat mensen daar zo makkelijk mee zijn, ik zou het verschrikkelijk vinden om ze daar aan te verliezen, zo een rot-sterven, waarbij ze flink pijn hebben, wat jij als baasje had kunnen voorkomen.  Hier op het dorp is ook iemand, die in de laatste 10 jaar al 4x haar konijnen is verloren aan myxomatose en RHD, maar gewoon elke keer nieuwe koopt onder het mom van "het hoort er bij". 😭

 

De enige reden waarom ik een konijn niet zou vaccineren, is als het een konijn zou zijn met zo een complex gezondheidsprobleem dat de risico's van het verliezen van het konijn door het wel te vaccineren groter zijn dan het risico van de ziektes op zich.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat redenen die ik kan bedenken waarom iemand niet zou vaccineren:

- het mag niet van ouders: dit is altijd erg jammer, want het is zo moeilijk om ze over te halen als ze het zelf onnodig vinden. Zo jammer dat ouders zich niet inlezen in de huisdieren die ze voor hun kinderen willen aanschaffen.

- de konijnen leven binnen of ik woon in een stad en daar zijn geen wilde konijnen: helaas betekent dat niet dat de ze beschermt blijven tegen deze ziekten. Deze 3 ziekten zijn zo ontzettend besmettelijk, je neemt ze makkelijk mee naar binnen aan je schoenen en kleding als je bijvoorbeeld in het bos bent gaan lopen. De enige echte manier om je konijnen te beschermen is door ze te laten vaccineren.

 

En dan wil ik er nog even aan toevoegen: wat ik zelf ook fijn vind is dat de dierenarts de konijnen elk jaar even nakijkt voor ze gevaccineerd worden. Zo kun je problemen snel zien, en heb je ook altijd een basismeting qua gewicht enz om op terug te vallen als er wel een keer iets aan de hand is.

 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei happy211:

Wat redenen die ik kan bedenken waarom iemand niet zou vaccineren:

- het mag niet van ouders: dit is altijd erg jammer, want het is zo moeilijk om ze over te halen als ze het zelf onnodig vinden.

Gelukkig begrijpen mijn ouders dit en zijn ze zelfs bereid het te betalen!

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn huidige generatie konijnen (die ik de laatste 7-8 jaar heb gehad), worden elk jaar gevaccineerd.
Mijn eerst generatie konijnen (zo'n 40 jaar geleden) werd (nog) niet gevaccineerd. Dat is heel lang goed gegaan, maar uiteindelijk heb ik 2 konijnen verloren aan myxomatose. Ik had een nestje van 6 konijntjes van 5 weken oud, toen de oma van de konijntjes ziek werd. Twee dagen later had moeder het ook en heb ik haar gescheiden van haar jongen en samen met haar moeder in een slaapkamer gehuisvest, omdat ik hoopte dat het dan niet over kon gaan op de jongen die buiten zaten.

 

Twee keer daags liet ik de jongen drinken bij de moeder, waarbij ik de moeder op haar zij legde en haar kop en achterkant met een handdoek afdekte. De jongen dronken dan gretig. Ik dacht toen dat de ziektekiemen vooral bij de ogen en de anus zaten en wilde de jongen zo min mogelijk kans op besmetting laten lopen en toch afweerstoffen via de moedermelk geven). Moeder en oma zaten samen en kregen medicijnen, maar zij waren een week later zo benauwd, dat we ze hebben laten inslapen. Ik zie mij nog met mijn beide geliefde konijnen bij de dierenarts binnen lopen...

 

Alle 6 de jongen hebben geen myxomatose gekregen en het dus overleefd (mogelijk door de antistoffen die ze via de moedermelk kregen?). Ik heb er 2 gehouden die vrij oud zijn geworden en volgens de dierenarts toen niet gevaccineerd hoefden te worden omdat ze het overleefd hadden.

 

Inmiddels andere tijden, andere inzichten (en geen pretnestjes meer). 😬

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard! Al moet ik toegeven dat ik wel eens wat te laat ben geweest. Mijn dierenarts stuurt geen herinneringen dus het komt weleens voor dat ik ineens denk oh shoooot ze hadden al hun prik moeten hebben. Gelukkig verliep de prik altijd in het najaar en zitten ze binnen, dat verkleint de kans natuurlijk wel. Zodra ik er achter kwam hadden ze wel binnen drie dagen hun prikjes gekregen 😅.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hier ook alle konijnen gevaccineerd. Ik heb wel getwijfeld wat ik met Dunya zal doen vanwege haar gezondheid, vorig jaar reageerde ze heftig. Toch vind ik het het risico op overlijden na vaccinatie waard, ik vergeef het me nooit als ik het niet doe en ze ziek wordt een kan er beter mee leven als ze te zwak is voor de vaccinatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluffy en Pip zijn ook beide gevaccineerd.

Ik moet wel zeggen dat dit mijn eerste konijnen zijn die gevaccineerd worden/zijn.

Ik heb van mijn 12e tot mijn 22ste 1 konijn gehad, die eerst binnen woonde en later toen wij ons huis kochten een plekje in de tuin kreeg. Dit konijn is 10 jaar geworden zonder vaccinatie en uiteindelijk overleden aan (denk ik nu) ec.

Later nog 2 half wilden konijnen gehad die beide vrij plotseling dood in hun hok lagen, ook niet gevaccineerd.

 

Nu weet ik gelukkig beter en doe ik alles voor mijn beestjes wat in mijn vermogen ligt.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijne zijn vorige week ingeënt. Kostte 76 euro, of 38 voor eentje (voor mij geen probleem hoor), en daar heb je nóg een reden om niet in te enten ... Je hebt gratis, of voor weinig, een nieuw konijn wanneer het mis gaat. Mijn dierenarts is daarom ook niet zo blij met de nieuwe inenting, waarbij je de drie soorten in één flesje hebt. Zij ziet, door de hogere prijs, nu al een daling in het aantal konijnen dat ingeënt wordt. 😕

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei mystique:

Mijn dierenarts is daarom ook niet zo blij met de nieuwe inenting, waarbij je de drie soorten in één flesje hebt. Zij ziet, door de hogere prijs, nu al een daling in het aantal konijnen dat ingeënt wordt. 😕


Ik dacht dat het nu juist goedkoper was geworden met de 3-in-1 vaccinatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts heeft de grootste moeite om konijnen te laten inenten, om de baasjes te overtuigen. De prijs voor één spuitje myxo-rhd1 ligt effectief lager dan één spuitje myxo-rhd1-rhd2, dus gaan mensen makkelijker akkoord met een spuitje myxo-rhd1, en dan konden ze er altijd nog de rhd2 extra bij nemen. Nu hebben ze geen keuze meer en wordt het al gauw te duur gevonden. 't Is hier niet echt 'konijnenland', zeg maar, konijnen zijn niet echt volwaardig en makkelijk vervangbaar. 

  • Bedankt 1
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago zei JokeC:

@mystique, hoe ging dat dan voor er drie entingen in één flesje zaten? Waren de losse vaccinaties dan goedkoper toen? 

 

Qua inkoop kom je op ongeveer hetzelfde uit mits je uit gaat van de eerdere nobivac myxo rhd en een rhd2 vaccin zoals eravac of filavac in een grootverpakking. (Single dose filavac was wel duurder.) Dus op zich zouden de kosten voor mensen die volledig vaccineren niet significant gewijzigd moeten zijn. Wat Marjolein zegt klopt echter wel, je had dan nog de keuze voor deels vaccineren en bent daarmee goedkoper uit. Als je bijv de filavac koos dan was je konijn wel beschermd tegen beide rhd varianten terwijl dat (in grootverpakking) een goedkoop vaccin is. Wij hebben alleen bij uitzondering filavac gebruikt dus ik weet niet of deze nog in productie is, de myxo rhd bij mijn weten in elk geval niet meer. Maar ik kan me daarin vergissen hoor, wij zijn juist blij met het nieuwe vaccin dus direct overgegaan. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist in steden komen de konijnenziektes vaak heftig voor, bijv. in stadsparken, en muggen, mijten, teken en vlooien komen ook gewoon in steden voor. Misschien wel net zo veel als op het platte land, want er zijn meer mensen & dieren op elkaar.  Dus de overdracht gaat sneller vermoed ik. Maar daar heb ik geen bewijs voor hoor, dat is een aanname 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt ook alles netjes gevaccineerd. Ik zou het niet eens durven om het niet of half te doen. Zeker nu ik regelmatig bij de konijnenopvang rondloop. Bij thuiskomst ga ik ook altijd eerst uitgebreid onder de douche voordat ik bij mijn eigen konijnen ga kijken. Je weet maar nooit wat je meedraagt. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .