Ga naar inhoud

Voeding & gezondheid Duny


Aanbevolen berichten

Ik ga weer even een topic openen over Dunya, want ik zou graag jullie advies willen. Ter info: Dunya heeft een hartprobleem (waarschijnlijkheidsdiagnose) waarvoor ze een flinke dosis vochtafdrijvers krijgt (furosoral). Zij is een voskonijn met dus een lange en verschrikkelijke vacht, waardoor ze ook een grotere kans heeft op verstoppingen. Die heeft ze af en toe met kettingkeutels en dubbele keutels of erg kleine keutels. Daarnaast heeft ze regelmatig last van haken op haar kiezen en wordt ze daar dus eens in de zoveel tijd aan geholpen. Geen handige combi, want door haar hartfalen dat natuurlijk langzaam aan erger wordt, vermindert haar eetlust ook meer waardoor sneller haken op de kiezen. Ze heeft ook nog ondergewicht, ik schat dat ze ongeveer 2,4-2,5 kg zou moeten wegen en ze is van 1850 gram nu naar 2200 gram gegaan. Daar blijft ze nu een beetje hangen en ik vermoed dat de gewichtstoename deels ook vocht in haar lijfje is.

 

Afijn, ik wil graag jullie advies over haar voeding, want ik zit er een beetje mee te stoeien.

Dunya krijgt nu 's morgens 10 erwtenvlokken, 6 lijnzaadbrokjes en een schaaltje groenvoer waar ze samen met haar maatje ongeveer 2 uur over doet. Ze krijgen nog geen 50 gram per konijn, dus te veel is dat niet. Gedurende de dag bied ik haar op zo veel mogelijk momenten brokjes aan, omdat ze die heel slecht eet en ik wel wil dat ze genoeg binnen krijgt. Ik krijg er nu per dag ongeveer 24 gram in, wat neerkomt op 10 gram per kilo als ik van haar streefgewicht uit ga. Dat moet ik dan dus echt verdelen over 6 momenten ofzo, want vaak krijg ik er niet meer dan 10 brokjes per keer in. Soms meer, soms minder, ook afhankelijk van of ik overdag moet werken of thuis kan werken. Ze krijgt ss graanvrij, ik heb heel veel andere brokken geprobeerd en die wil ze niet of nauwelijks. Trovet pakt ze helaas ook niet meer. Eind van de middag krijgt ze dan nog een paar zonnebloempitjes of soms een lijnzaadbrokje. Hooi onbeperkt, diverse soorten gemengd en daar gooi ik 's morgens nog wat kruiden doorheen. Ze eet wel hooi maar wat minder dan voorheen, toen het nog wat beter met haar ging. De medicatie krijgt ze 3 keer per dag in een klein stukje banaan, anders neemt ze het echt niet. Meestal krijgt ze ook nog een selective meadow loopje of wat johannesbrood, papaja.

 

Wat adviseren jullie? Meer lijnzaadbrokjes of zonnebloempitjes geven? Minder erwtenvlokken? Zowel ivm haar ondergewicht als regelmatige verstoppingen? Erwtenvlokken en lijnzaadbrokjes zijn de enige dingen die ze altijd aanpakt als ik iets aanbied. Groenvoer vaak ook, brokjes slecht.

 

Ik hou natuurlijk ook goed in de gaten of het nog een konijnwaardig leven is voor haar hoor, maar op dit moment is ze echt nog vrolijk genoeg ondanks verminderde eetlust. Ze flopt af en toe nog heerlijk in het zonnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat heb ik inderdaad al eens geprobeerd, maar het maakte niet zo veel uit met de ss hoe goed ze ervan at. Qua prijs niet heel aantrekkelijk als het niet fantastisch werkt voor haar😂 maar ik kan natuurlijk wel weer eens een proefzakje proberen om te kijken hoe ze het nu aanpakt. Mevrouwtje is erg kieskeurig ook hoor... Baal ervan dat ze de Trovet niet meer pakt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja das inderdaad balen, breken ze hier de tent voor af, maar nu krijgen ze het niet meer, arme stakkers. En veel verse kruiden? Daar hebben we Wilma in de weken dat ze ziek was en slecht at heel goed mee op gewicht kunnen houden. Gewoon alles uit de supermarkt getrokken wat ze mocht hebben. Maar structureel is dat geen goede oplossing denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja Baloe breekt de hele dag de tent af omdat Dunya al het lekkers krijgt en hij niet 😅

Sommige verse kruiden vindt ze inderdaad heerlijk, dus dat krijgt ze tussendoor ook wel. Is idd geen structurele oplossing en ik moet ook goed opletten denk ik dat het niet haar medicatie afzwakt of versterkt. Maar wellicht kan ik dat nog wel wat ophogen met de dingen die ze heel lekker vindt. Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dus ook aan het klooien met Noellie. Wou ook nauwelijks biks..terwijl ze 2 dagen ervoor best veel er van at. Dan weer kleine beetjes...dan weer zielig... dan weer zoemend op haar eten af komen om haar neus er voor op te halen. Lekkers wilde ze dan wel. Dus ik was vandaag op pad geweest voor lekkere gezonde andere biks ipv schience selective 4+. Ik kwam van versele laga een biks tegen wat zonder graan is. Voor gevoelige darmpjes, en ook voor urine gebeuren en ook voor oudere konijntjes. Evenveel of weinig calcium als de ss 4+ dus ik dacht ach why not.. zit al zo lang te rommelen met Noellies darmen en calcium arm dieet ivm niersteentjes die ze had. En ze vindt het lekker en eet het ook gewoon wel terwijl ze andere biks niet wil. Ik wil het wel opbouwen maar aangezien ze die andere biks niet meer wil eten ben ik geneigd daar weer meer van te geven. Ik hoop dat dit dan beter voor haar is en ze nu ook minder last van darmpjes heeft. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend he dat geklooi? Bij mij ook dag op dag af hoor. Qua hooi ook. Ik heb al zo veel soorten biks geprobeerd en eigenlijk maakt het niks uit. Ja, erwtenvlokken en lijnzaadbrokjes wil ze wel 🙈

Ik blijf maar gewoon aanklooien op deze manier en hoop dat ze op gewicht blijft met de betere dagen. Fijn dat je voor Noellie een brok gevonden hebt die ze lekker vindt, misschien doet ze het daar beter op!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik vrees dat ze nu dat ook niet meer wil. Ik begin toch echt aan gebit te denken weer ondanks dat ze er al aan geholpen is. Ik zou het andere ook niet meer weten. Ik geef nu wel weer dubbele dosis panacur omdat ik het gevoel heb dat haar achterhand wat slapper is. Ze maakt nog steeds sprongetjes in haar bak en op de bank maar ik vind haar zo sleperig met haar achterkantje als ze opstaat of wil draaien met liggen. Beetje waardeloos dit allemaal. Vanochtend had ze nog iets van 17 nieuwe biksjes op. En nu haalt ze dr neus er weer voor op. Gisteren wilde ze de hele dag door steeds wat van die biks. Toen trok ze het zelfs uit mijn hand. Ik weet het ook niet meer. Misschien toch nog een keer naar dr gebit laten kijken. Zucht. Dus idd heeeeel vervelend dit. Zou dat een ouderdomskwaaltje zijn ofzo?

  • Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een moeilijke. Het gedrag dat jij van Noellie beschrijft klinkt precies zoals Dunya. Zij is ook recent geholpen en nog een keer gecheckt daarna. Bij haar is het dus haar gebit niet. Ook geen kieswortel ofzo. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat ze ondanks dat het geen haak is wel last heeft van haar gebitje omdat het toch ook versleten is of er dingen los gasn zitten. Dunya eet de ene dag 0,0 hooi en slecht biks en de andere dag gaat het een stuk beter. Zo is er een vrijwilliger bij het Knaagspoor met een oud besje die dit ook laat zien. 

Ik ben geneigd om te denken dat we dit moeten accepteren en dat het is wat het is, dat ze hierdoor langzaam verder achteruitgaan en verzwakken. Daarmee wil ik niet zeggen dat jij er ook op die manier naar moet kijken, maar omdat ik alles heb onderzocht wat kon, kan ik er een soort van vrede mee hebben. Je kan natuurlijk altijd een afspraak voor gebitscontrole laten maken... Je weet soms ook gewoon niet waar ze last van hebben he, echt zo vreselijk!

Ik heb Dunya omdat ze niet goed keutelt en dubbele keutels heeft op de cisaral gezet, volgens mij zijn haar darmen veel te langzaam aan het werken. Nu heb ik wel een beetje paniek want het is bijna op en tot 11 juni niet leverbaar. Overal op...😭

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dunya is volgens haar boekje nu ongeveer 5,5 jaar oud, hoewel de dierenarts en ik onze twijfels daar over hebben. In principe dus nog helemaal niet oud, maar qua gezondheid is ze echt en omaatje. Oud zal ze in ieder geval niet worden en dat is oké, heb geaccepteerd dat ze een zorgenkindje is. Eind deze week woont ze een jaar bij mij en dat is echt een mijlpaal! Ze is idd een van de binnenkonijnen. Vanwege haar lange vacht kan ze niet naar buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je niet een alternatief krijgen? Emeprid bijvoorbeeld. Het klopt. Ik heb gelukkig 2 dierenartsen achter de hand. 1 kleinschalig schattig praktijkje met een lieve vrouw met hart voor dieren. Die weet ook dat ik veel zelf zorg voor Noellie en daar kreeg ik gelukkig nog wel cisaral mee. Die andere waar ik naartoe ga voor Noellies gebit vanwege gasnarcose die had ook geen cisaral meer. Is het ook niet online te bestellen? Ik weet dat sommige medicatie niet meer verkocht wordt online maar misschien cisaral nog wel. Ik heb dierenarts gebeld omdat mijn pijnstilling op is. Die zou terug bellen. Maar ik heb niet veel geld dus ik zeg dat ook eerlijk dat ik anders eerst moet wachten. Ze eet op zich wel. Gisteren toch weer wel biks gegeten. Vanochtend ook. Pff tis wat idd. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .