Ga naar inhoud

Oranje troebele plas bij konijn


Sarina Kuipers

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Vanmorgen trof ik een plasje naast de wc aan en zag ik dat deze oranje was maar redelijk troebel. Mijn vrouwtje eet heel veel hooi, drinkt veel maar eet haar biks niet goed sinds haar castratie. Ze eet er een paar na het steeds voorschotelen. Nu schrok ik wel van dat plasje. Ik heb het aangeraakt en het sloeg neer op mijn vinger (zie foto). Dit lijkt me niet heel normaal, of hebben meer mensen dit weleens?

 

20210513_085832.jpg

20210513_085821.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat informatie over in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels


 

Citaat

 

De kleur van urine van een konijn
De kleur van urine van konijnen kan best verschillend zijn, van doorzichtig tot donkerbruin en allerlei kleuren er tussen. Urine kan verkleuren door antibiotica gebruik. Maar ook door voeding. En door medische aandoeningen. Eigenlijk is het echt heel lastig om alleen op basis van urine te zeggen of en wat een konijn mankeert. Bij twijfel dus altijd wat urine door de dierenarts laten onderzoeken. Dit kan door een plasje van het konijn op te zuigen in een schoon spuitje zonder naald en dat naar de dierenarts te brengen om te testen.


Bruine, rode of oranje urine bij een konijn
Bruine of rode urine kan verschillende redenen hebben. Het kan komen omdat er bloed bij zit, wat soms door flinke blaasontstekingen kan komen,  maar bij voedsters ook vaak wijst op baarmoederontstekingen of baarmoederkanker. Normaal gezien is bij een blaasontsteking niet direct de urine rood van bloed, maar kan de dierenarts door te testen wel zien of er bloed in de urine aanwezig is, het is dus niet altijd zo dat als de urine niet rood is, het ook geen blaasontsteking kan zijn. Maar ook bij sommige bodembedekkers kan de urine verkleuren door de stoffen uit de bodembedekking, en rood, bruin of oranje kleuren.

Urine kan ook verkleuren kleuren door voedsel. Bijvoorbeeld als het konijn rode biet gegeten heeft, dan krijg je rode urine. Van het eten van producten met veel caroteen (paprika, wortel, spinazie, koolsoorten) kan urine ook oranje worden.

 

Witte urine bij een konijn
Wittige urine kan wijzen op veel calcium in de urine, dat hoeft geen probleem te zijn, gezonde konijnen plassen het te veel wat ze aan calcium binnen krijgen namelijk gewoon uit, calcium in de urine wil dus niet zeggen dat er ook te veel calcium in het konijnenlijfje achter blijft. Het kan ook gewoon betekenen dat het konijnenlijfje goed zijn werk doet en het overtollige calcium netjes bij de urine afvoert.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Evee:

Er staat informatie over in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels


 

 

Bedankt Evee.

Ik heb het inderdaad opgezocht maar er staat niks over de troebelheid bij van de urine, waardoor ik niet goed uit de tekst kan halen of dit van toepassing is. Dit plasje is natuurlijk ook al redelijk opgedroogd. Ik vroeg me af of anderen dit ook weleens tegen komen of dat dit er toch wel abnormaal uit ziet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als je zorgen maakt, je toch echt het best een plasje op kan zuigen met een schoon spuitje en kan laten onderzoeken door de dierenarts. 

Het lijkt alsof het vocht ook wel voor de vloerbedekking geabsorbeerd kan zijn, dus ik vind het lastig oordelen of hier iets mis mee is of niet. Dat kan alleen een dierenarts. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sarina,

 

Ik heb het topic even verplaatst naar gezondheid, dan zul je waarschijnlijk gerichter antwoord op je vraag krijgen.

 

Als je zelf geen mogelijke oorzaak kunt bedenken, zoals iets met oranje kleur in de voeding of minder drinken, dan is het goed om het even te laten onderzoeken.

Als je van tevoren even belt om te overleggen met de dierenarts, is het misschien voldoende om alleen een plasje in te leveren en hoeft je konijn misschien niet mee, dat scheelt weer een hoop stress.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei happy211:

Hallo Sarina,

 

Ik heb het topic even verplaatst naar gezondheid, dan zul je waarschijnlijk gerichter antwoord op je vraag krijgen.

 

Als je zelf geen mogelijke oorzaak kunt bedenken, zoals iets met oranje kleur in de voeding of minder drinken, dan is het goed om het even te laten onderzoeken.

Als je van tevoren even belt om te overleggen met de dierenarts, is het misschien voldoende om alleen een plasje in te leveren en hoeft je konijn misschien niet mee, dat scheelt weer een hoop stress.

Bedankt voor het verplaatsen en de tip!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Evee:

Ik denk dat als je zorgen maakt, je toch echt het best een plasje op kan zuigen met een schoon spuitje en kan laten onderzoeken door de dierenarts. 

Het lijkt alsof het vocht ook wel voor de vloerbedekking geabsorbeerd kan zijn, dus ik vind het lastig oordelen of hier iets mis mee is of niet. Dat kan alleen een dierenarts. 

Helaas is het daar te dik voor, ik probeerde het al wat te schrapen met een lepel dus hier heb ik een beetje op gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,  

 

Even een update, ik heb beide vanmorgen hun plas opgevangen. Het zag er niet uit zoals op het tapijt. Mijn vrouwtje had heldere gele plas en zag er naar mijn weten niet verkeerd uit. De plas van mijn mannetje is was minder helder maar wel vloeibaar (zie foto). Ik weet niet of dit er wel gezond uit ziet maar het leek me al beter dan de kleur van de plas op het tapijt, wat denken jullie?

16208966656556146013970006594103.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ook komen door iets wat ze gegeten hebben. Of misschien juist te weinig gedronken? Bij mijn konijnen ziet er ook weleens troebel en geel uit. En van wortels en bieten krijgen ze vaak weer oranje plas. Het wisselt nog weleens. Ik maak me er niet zo snel zorgen om. Als het zo blijft zou je er eens naar kunnen laten kijken. 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Kan ook komen door iets wat ze gegeten hebben. Of misschien juist te weinig gedronken? Bij mijn konijnen ziet er ook weleens troebel en geel uit. En van wortels en bieten krijgen ze vaak weer oranje plas. Het wisselt nog weleens. Ik maak me er niet zo snel zorgen om. Als het zo blijft zou je er eens naar kunnen laten kijken. 

Jaa hij drinkt niet zo heel veel, en was van de week ook niet lekker. Hij at toen niks en ben toen naar de dierenarts geweest. Die kon toen niet zeggen wat het was, misschien hier iets mee te maken. Hou het in ieder geval in de gaten en als het zo blijft ga ik ermee naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .