Ga naar inhoud

Plakpoep en diarree


Hanne Pelgrims

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

In mijne vorige post verwees ik naar het feit dat één van mijn konijnen plakpoep heeft (de ram heeft niets) en wat ik er juist tegen kon doen. Ik heb ze toen volledig op hooi en 's avonds wat biks gezet. Dat hielp niet echt, maar ik gaf het wat tijd.

 

Inmiddels ben ik langs de dierenarts gepasseerd. Zij heeft het poepje weer volledig schoon gemaakt en mijn konijn bleek niet afgevallen te zijn wat wel goed nieuws is. Ik heb iets mee gekregen dat ik mijn konijn moet toedienen gedurende 10 dagen (= voor de stabilisatie van de fysiologische spijsvertering, het nutritioneel herstel en de covanlescentie, zo staat het op de verpakking). Eerste dagen van de behandeling 1x wat slijm tussen de keutels gevonden de dagen erna nog steeds wat vochtige keutels en ovale vorm, maar ik was er gerust in. We zitten momenteel op dag 6 van de behandeling en het gaat weer bergaf... Vandaag nog een ergere vorm van diarree gezien waarbij je de ronde keutels niet kunt herkennen en het gewoon op een hoopje ligt en weer wat restanten vanachter in haar pels... Moet ik mijn dierenarts hiervan vandaag nog op de hoogte brengen en vragen om wat keutels te onderzoeken op parasieten etc. ? 

 

Misschien ligt het wel aan de biks en kan ik best de biks achterwegen laten en kijken wat dat geeft? Volledig hooi en water zonder biks gedurende x-aantal dagen kan geen kwaad? Ik wil zeker alles geprobeerd hebben voor ik wéér naar de dierenarts moet aangezien dit heel wat stress met zich mee brengt voor mijn konijnen. Voor de rest is het een heel lief konijntje dat ontzettend goed hooi eet en een blinkend pelsje heeft. Indien jullie nog tips hebben, mogen jullie het me meegeven, want ben wat radeloos en wens dat dit snel opgelost geraakt... 😔

 

Heel erg bedankt voor jullie hulp! 

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad wat ontlasting laten onderzoeken. Daarvoor hoeft je konijn niet naar de dierenarts, je kunt het gewoon verzamelen en naar ze toe brengen. 

 

Een paar dagen zonder biks kan geen kwaad, maar ze hebben het op termijn natuurlijk wel nodig. Welke biks voer je? 

 

Ik denk zelf dat een ontlastingsonderzoek zinvoller is dan de biks weglaten. Iets gaat echt niet goed in dat buikje en als daar een boosdoener zit die er niet hoort moet die natuurlijk opgespoord worden. 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen al twee jaar Selective Adult op aanraden van de dierenarts. Ik zal voorstellen aan de dierenarts om een ontlastingsonderzoek te doen en de biks blijven geven. Moest het nu een darmbacterie zijn of ... zou mijn ander konijn het dan ook niet hebben? 

 

Bedankt voor uw antwoord!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alle konijnen zijn even gevoelig. Soms zijn ze wel drager, maar hebben ze geen klachten, dat komt regelmatig voor. Bij een wormbesmetting bijvoorbeeld is het wel gebruikelijk alle konijnen te behandelen, anders besmetten ze elkaar steeds weer en kom je er nooit vanaf. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje: ik zag zojuist dat mijn konijn gekeuteld heeft (zie foto). Ik was al blij dat het geen diarree is, maar de keutels lijken me erg klein en hangen aan elkaar vast doordat ze veel haar opeet. Weer iets om me zorgen om te maken? Zou dit ook aan de basis van de diarree kunnen liggen? 

185050596_470852957539356_4207466244052806127_n.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn kettingkeutels en dat komt inderdaad doordat ze veel haar binnenkrijgen zoals tijdens de rui.

Dit kan lijden tot verstopping, wat ook te zien is aan de kleinere keutels.

 

Gebruik je nog medicijnen tegen de diaree? Want dan zou ik daar wel mee stoppen, in overleg met de dierenarts. Die hebben hun werk erg goed gedaan.

 

Normaal zou ik adviseren om wat hulpmiddelen te geven zoals lijnzaadbrokjes of prozyme, maar aangezien ze net van de diarree af is zou ik daar nog voorlichtig mee zijn. 

 

Heeft het onderzoek naar de keutels nog iets opgeleverd?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist de voorlaatste dosis toegediend. En aangezien het morgen de laatste dosis is, ben ik van plan het toch uit te geven, maar wacht wel met een bang hartje af want drie dagen geleden had ze nog diarree. Maar het ziet er dus volgens jou wel goed uit? 

 

Raar van de kettingkeutels want de dierenarts zei dat deze medicijnen ook kettingkeutels zouden tegengaan... 

Ik heb nog geen onderzoek naar de keutels laten doen. Toen ze dinsdag diarree had, ben ik meteen alles beginnen op ruimen uit bang voor vliegen, niet zo slim dus... sindsdien geen platte stoelgang meer gevonden, maar ik veronderstel dat je zo'n kettingkeutels niet kunt laten onderzoeken op parasieten etc.?

aangepast door Hanne Pelgrims
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het gaat om coccidiose of een wormbesmetting dan is het het makkelijkst aan te tonen als je blindedarmkeuteks kan vinden. In principe hoor je die natuurlijk niet te vinden, maar als ze last van hun buik hebben laten ze die vaak wel wat sneller liggen. Gewone keutels kan je ook laten onderzoeken, alleen als daar niks uit komt wil dat niet zeggen dat er niks is. Het zegt dan dus alleen iets als daar wel een parasiet of iets in gevonden wordt. Bij bv coccidiose kan het ook zo zijn dat ze de ene keer diarree hebben en dan weer eventjes niet. Heb je een idee of ze ook afgevallen is?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .