Ga naar inhoud

Ongelukje met konijn


Sue13

Aanbevolen berichten

Ik heb net eergisteren hetzelfde meegemaakt we waren als gezin wat aan het dollen en Grogu dacht hey ik doe lekker mee waardoor hij uit het niets onder mijn voet beland is. Wij direct naar DA die melde dat buiten zijn onderste tand verder volgens hem alles ok is. Voel me zo schuldig. Ook de angst dat Grogu niet meer dezelfde gaat worden. Hij likte me elke dag volledig af, handen armen gezicht noem maar op. Hij was zo tam en lief en aanhankelijk. Al vanaf het eerste moment dat ik hem ging halen likte hij mij en vertrouwde hij mij (toen was hij 7weken) Nu is hij bang en angstig, wat we volledig begrijpen. Maar ben zo bang dat hij ons nooit meer als veilig gaat ervaren. Hij is nog maar 13 weken en we gaan echt kapot van schuldgevoel. Ook de angst dat de DA mogelijks een breuk in de kaak of zo gemist heeft want hij heeft geen platen genomen. Nu Grogu eet wel terug wat bikjes , stro nog niet. Maar ben zo ongerust. Weet niet wat te doen want ben zo bang dat het vertrouwen nooit meer goedkomt en hij nooit meer zotjes komt knuffelen en likken. Of dat we iets over het hoofd gezien hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei JokeC:

Dit is een topic van 7 jaar geleden dus ik denk dat je reactie een beetje laat komt, maar misschien is een apart topic openen over je konijntje een idee? 

 

Misschien wil @Evee of een andere beheerder je berichtje even verplaatsen?

Ok doe maar 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat sneu en ontzettend schrikken! Ik snap dat je je schuldig voelt, maar daar heb je nu niets aan. Ik zou het schuldgevoel proberen te laten varen, ongelukjes kunnen gebeuren en zorg dat het niet nog een keer kan gebeuren. 

 

Grogu is nu vast bang, maar dat komt waarschijnlijk vooral doordat hij naar de dierenarts is gegaan en door alle stress. Als je gewoon rustig met hem omgaat, niet jezelf op hem aandringt, dan komt het vast snel weer goed met zijn vertrouwen in jou. Je zult hem vaker naar de dierenarts moeten brengen en grote kans dat je ook ooit hem medicijnen moet toedienen, dan zal je ook zien dat hij je iets minder aardig vindt maar dat dat vanzelf weer bijtrekt. 

 

Let je verder goed op hoe hij eet en keutelt? Als hij niet snel weer goed gaat eten, dan is er een kans dat er toch nog iets mis is. Ga dan terug naar de dierenarts en laat hem nog eens goed checken! Als je konijn geen goed hooi en biks eet, dan betekent dat meestal dat hij pijn heeft en dat er dus iets mis is. Bovendien gaan konijnen dood als ze 24 uur niet eten. Dus let goed op hoe hij zich verder gaat gedragen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt alvast. 
 

hij eet met regelmaat kleine beetjes biks, stukjes banaan eet hij uit mijn hand, hij is ook opnieuw gestart met drinken. Keutelen gaat goed, wel iets kleiner maar echt nog veel. Enkel hooi eet hij nog niet en als hij zich uitrekt geeuwt hij niet meer. Zijn medicatie neemt hij vanzelf en zelfs graag, hij zou het spuitje zo opeten als hij kon. Ik merk alleen dat hij ons inderdaad niet meer vertrouwd en dat breekt mijn hart. 
we zijn zo geschrokken met z’n allen. Ik hoop echt zo dat alles goed met hem komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een gebeurtenis, zeg. Maar het beste is toch om te accepteren dat er een ongeluk gebeurd is (dat zelfde overkomt jullie vast niet nog een keer) en rustig en geduldig hem de kans geven zijn vertrouwen weer terug te krijgen. Laat hem naar jullie toe komen, beweeg zo min mogelijk en langzaam, biedt hem heel voorzichtig iets lekkers aan (banaan en ander fruit bevat veel fruitsuikers en is niet echt goed voor zijn darmen, maar af en toe een heel klein stukje mag wel natuurlijk). Geef hem tijd, het is tenslotte nog een babykonijntje dat nog moet leren hoe de wereld in elkaar steekt.

 

Denken jullie er wel aan dat hij nu op een leeftijd is/komt waarbij de hormonen een belangrijke rol kunnen gaan spelen? Zijn balletjes kunnen al ingedaald zijn en dan is het wel erg verstandig om hem te laten castreren, want anders loop je een behoorlijke kans dat hij gaat sproeien en territoriaal wordt. Bovendien kan een ongecastreerde  ram niet met een ander konijn samen en elk konijn heeft een maatje nodig! 

 

Misschien heb je wat aan onderstaande linkjes naar duidelijke uitleg en informatie. Als je vragen hebt, kun je die altijd stellen, hoor. Genoeg mensen die je graag helpen op BunnyBunch! 🙂 


 

10 veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

 

Binnenkonijnen - Konijnen houden in huis
https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

 

Een konijn, samen of alleen?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-samen-alleen

 

Een konijn uit de dierenwinkel
https://www.bunnybunch.nl/informatie/dierenwinkel-konijn

 

Castratie en sterilisatie bij konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo bedankt allemaal voor de tips. Zonet heeft hij voor het eerst enkele likjes gegeven om dan snel weg te huppen. We houden hem zeker in de gaten. Zijn medicatie is pijnstillend en antibiotica in 1 om mogelijke abcessen tegen te gaan aangezien zijn onderste tandjes geraakt waren.

we hebben als gezin ook afgesproken als we toch nog eens tikkertje of iets dergelijks willen spelen we Grogu eerst in zijn hokje plaatsen. Gewoon uit voorzorg. 
tijd en liefde heel veel liefde is hopelijk voor hem voldoende om terug op zijn gemak te komen. 
de DA vond het alvast verwonderlijk dat hij zo snel terug biks at en zonet met even buiten in de tuin te gaan heeft hij wat gras gegeten. Dus we blijven hoopvol

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sue13:

Zo bedankt allemaal voor de tips. Zonet heeft hij voor het eerst enkele likjes gegeven om dan snel weg te huppen. We houden hem zeker in de gaten. Zijn medicatie is pijnstillend en antibiotica in 1 om mogelijke abcessen tegen te gaan aangezien zijn onderste tandjes geraakt waren.

we hebben als gezin ook afgesproken als we toch nog eens tikkertje of iets dergelijks willen spelen we Grogu eerst in zijn hokje plaatsen. Gewoon uit voorzorg. 
tijd en liefde heel veel liefde is hopelijk voor hem voldoende om terug op zijn gemak te komen. 
de DA vond het alvast verwonderlijk dat hij zo snel terug biks at en zonet met even buiten in de tuin te gaan heeft hij wat gras gegeten. Dus we blijven hoopvol

Als hij je nu al terug likjes geeft zal het wel goed komen! Hoe groot is zijn hokje? 

aangepast door Punky punk
Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden zei Sue13:

Zo groot als ons huis, hij loopt vrij rond 

 

Punky punk vroeg dat, omdat je zei dat als jullie weer tikkertje gingen spelen dat jullie je konijntje "in zijn hokje" zouden doen. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn nachtdieren. Die zijn dus het meest actief in de vroege ochtend en de late avond. Als je hem opsluit als jullie gaan slapen, dan kan hij dus tijdens zijn actieve momenten nergens heen. Dat is het recept voor een ongelukkig konijn. Ik begrijp niet dat een dierenarts dat serieus voorstelt. Die heeft volgens mij geen verstand van konijnen.

Stel je voor dat we jou opsluiten in de badkamer, en je mag er alleen 's nachts uit, wanneer je liever wilt slapen. 

Kun je niet voor een grote ren om zijn hok heen zorgen, zodat hij en dag en nacht de ruimte heeft, en veilig is voor spelende kinderen?

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden zei Sue13:

We wilden een binnenshuis konijn dat kan genieten van binnen te zijn. Maar denken na beraad met de DA dat slechts in zijn hokje slimmer is

Ik ben het met @Marjoleink eens dat je misschien niet een heel konijnkundige dierenarts hebt.. Een konijn in z'n eentje heeft altijd een ruimte nodig van 2 vierkante meter, maar beter zijn ze met z'n tweeën en hebben ze samen zo'n 4 vierkante meter nodig. En dit is dus juist 's nachts nodig!

 

Altijd loslopende konijnen in huis kan goed gaan, de mijne lopen bijvoorbeeld 24/7 los in de woonkamer. We zijn wel eerst begonnen met een ren in de woonkamer zodat ze goed zindelijk konden worden. Daarna lieten we ze pas los in de woonkamer. Bij ons ging dit goed, maar als je ze niet 's nachts alleen kan laten (vanwege slopen of iets anders) dan zul je toch echt moeten investeren in een ren zodat Grogu altijd genoeg veilige ruimte heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal zeker schikken zijn geweest. Ik begrijp je schuldgevoel heel erg goed. Mijn konijn is uit mijn handen gesprongen toen ze nog klein was. 

Ze heeft ook eens met een pootje tussen de deur gezeten. Beide keren liep het goed af maar ik heb mij best rot gevoelt.

Aan de andere kant gebeuren die dingen gewoon. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Je kunt er helemaal niets aan doen. 

Zelf heb ik een ren voor mijn konijnen in de woonkamer. De ren kan ik heel makkelijk naar de zijkant vouwen en dan wordt hun ren gewoon woonkamer. Super handig. Misschien ook iets voor jullie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .