Ga naar inhoud

Een vriendje voor mijn konijn Nijntje

Moeder van nijntje
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik heb al een tijdje een konijn genaamd Nijntje (voedster)

ze is wel een groter knager en knaagt alles kapot (plinten, internetkabels, stoelen)

alleen nu wil ik er een mannetje bij hebben uit het asiel.

maar nu is mijn vraag word het knagen minder als ze een vriendje erbij heeft.

of knaagt dan het vriendje mee en maakt hij ook alles kapot.

Groetjes Suzan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoveel knagen kan inderdaad komen door verveling. Maar het is hoe dan ook een goed plan om er een ram (mannetje) bij te zetten, omdat konijnen eigenlijk altijd samen horen. Ik denk dat dat de hoeveelheid knagen misschien wel kan verminderen, maar dat weet je nooit. Bij mij konijnen helpt het ontzettend om ze veel knaagspeelgoed te geven. Hun ren ligt vol met wilgenballetjes, takjes, en een wilgenrol met hooi (hun favoriet). Die zijn bedoeld om te slopen en dat doen ze dan ook graag. Ik weet niet of je zoiets al hebt aangeboden, maar misschien blijven ze dan een stuk meer van je woning af!

En dingen afzetten zodat ze er niet bij kunnen is altijd een optie 😉

Maar wat jij al vroeg: ik zou het zeker aanraden om een vriendje voor haar te halen. Ik weet niet of je je daar al over hebt ingelezen, maar dat is ook nog best verstandig om van tevoren te doen, aangezien koppelen nog best lastig kan zijn.

Veel succes!

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet te voorspellen. Het ene konijn is een enorme sloper, het andere sloopt niks. Dat verschilt per konijn, hoewel er altijd wel ergens tandjes in gaan waar je het liever niet hebt. Meubels en plinten kun je beschermen met hoekprofielen, kabels met kabelgoten. Als ze knaagt uit verveling kan een vriendje zeker helpen. Afleiding is goed, en dingen geven die ze wel mag slopen. maar het geeft geen garantie dat ze dan je meubels en plinten wel met rust laat. Het is gewoon wat ze van nature doen. Maar een maatje is natuurlijk super, dat hebben ze nodig. Wat dat met de sloopwerkzaamheden doet is afwachten.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan allebei! Schiet je lekker wat mee op, hè? 😁 Hou oud is Nijntje nu? Dat ze een vriendje uit mag zoeken bij de opvang is altijd het beste idee, los van de vraag of het knagen stopt of niet! Elk konijn heeft een maatje nodig. 

Je kunt van alles proberen om het knagen te stoppen. Een maatje, knaaghout, afleiding, alles knaag-veilig maken, een voldoende grote ren geven en haar daar met haar vriendje in laten altijd.....

Maar hoewel konijnen geen knaagdieren zijn, knagen ze wel als de beste en graag ook. Het ene konijn sloopt het behang van de muren of het hele schuilhuisje, het andere konijn sloopt niets met alle tussenvormen van deze twee uitersten.

Graven en knagen

Vooral over binnen konijnen krijgen wij vragen over het graaf- en knaaggedrag van konijnen. Konijnen graven op de bank, knagen aan plinten, trekken het behang er af of eten de boeken op. Het lastig is dat zowel het knagen als het graven heel natuurlijk gedrag is voor konijnen. Dit gedrag is niet af te leren.

Graafgedrag is nog wel te sturen, door te zorgen dat de konijnen hun natuurlijke gedrag toch kunnen vertonen, maar dan op een plek waar het wel mag. In sommige gevallen betekent dat dat de konijnen naar een buitenverblijf moeten verhuizen waar vaak meer ruimte is en wel graaf- en knaagmogelijkheden zijn. Denk er wel aan dat dat alleen tussen half mei en half september kan in verband met de wintervacht.

Een andere oplossing is zorgen dat konijnen in hun permanente binnen verblijf, dat ruim genoeg is (minimaal 1 vierkante meter per konijn, liever 2 of meer vierkante meter per konijn), de mogelijkheid krijgen om volop te graven en knagen. Zorg voor voldoende hooi, knaaghout en natuurlijke speeltjes waar ze zich op uit kunnen leven. Zet een graafbak neer waarin zand, oude kranten, doeken of katoenbedding ligt. Op die manier kunnen ze niet meer bij de bank, plinten of andere meubels komen, hebben ze toch voldoende leefruimte en kunnen ze hun natuurlijke drang om te knagen en graven volop kwijt.

Konijnen die soms wel los mogen lopen, maar op andere momenten opgesloten worden in een kleiner verblijf graven en knagen vaak ook veel. Soms mogen ze wel loslopen, soms niet. Vooral bij konijnen die alleen los in huis of in de tuin mogen als de baasjes aanwezig zijn, en 's nachts en overdag als de baasjes werken opgesloten worden zie je veel ongewenst gedrag ontstaan, zoals knagen en overmatig graven. Konijnen begrijpen niet goed dat ze het ene moment wel los mogen, en het andere moment niet. Daarom proberen vaak zelf een uitweg te vinden en graven daarom veel op de bodem, knagen daarom veel aan het hout van een hok of aan de tralies. Hoewel loslopende konijnen erg leuk zijn, kan het dus juist ook probleemgedrag opleveren. Een permanent, veilig verblijf dat groot genoeg is voor de konijnen om lekker de benen te strekken is daarom ook aan te raden.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bambi&Fendi ja ik heb allemaal leuke speeltjes en heb zelfs een leuke kartonnen sloop huisje dat is haar favoriet. Alleen de laatste tijd weigert ze de speeltjes en trekt ze gewoon een plint er af en rent er mee weg. Ik dacht inderdaad dat ze een mannetje nodig heeft alleen ik ben dus een beetje bang dat ze dan alle twee mijn huisje slopen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JokeC ik weet gelukkig wel dat konijnen veel knagen 😄 

alleen ik heb het idee dat mijn konijn zich verveeld. Maar als ik even 1 minut niet oplet dan zit ze wel weer ergens anders met haar tanden in ze weet ook dat het niet mag want ze kijkt me altijd ondeugend aan. En ik wil haar ook niet opsluiten de hele tijd want dat vind ik zielig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Moeder van nijntje:

@Bambi&Fendi ja ik heb allemaal leuke speeltjes en heb zelfs een leuke kartonnen sloop huisje dat is haar favoriet. Alleen de laatste tijd weigert ze de speeltjes en trekt ze gewoon een plint er af en rent er mee weg. Ik dacht inderdaad dat ze een mannetje nodig heeft alleen ik ben dus een beetje bang dat ze dan alle twee mijn huisje slopen.  

Oh wel leuk dat je ze zulk speelgoed aanbied, jammer dat ze daar niet aan wil knagen! Of een rammetje nou mee gaat doen of niet, zou in principe niet moeten uitmaken aangezien ze echt een maatje nodig heeft om mee te leven (omdat het sociale dieren zijn, die worden ongelukkig in hun eentje). Dan hoop je dat hij geen sloper is, maar anders is het een beetje sneu om haar om die reden alleen te laten leven. Wat ik al zei, het is dan verstandig om alles af te zetten zodat ze er dan niet bij kan komen. Of je verhuisd haar naar een aparte kamer waar ze niet zoveel kan slopen. Ik weet niet precies hoe ze nu leeft, maar ik denk dat je haar door de woonkamer laat lopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zorgen voor een vaste ren om het hok heen. Konijnen hebben 24/7 bewegingsvrijheid nodig. Als ze er nu alleen onder toezicht uit mag zit ze dus een gedeelte van de tijd in een te kleine ruimte. Zeker in de schemering, als jij slaapt, zijn ze actief. Ook kun je op die manier voorkomen dat ze alles in de kamer slopen. Je zou kunnen kijken voor een puppyren en die om het hok heen zetten.

Ook zal een maatje zeker schelen en de verveling tegengaan.

Bovendien wordt je konijn een stuk gelukkiger van een maatje en permanente voldoende bewegingsvrijheid. Staat niet voor niets bij de basisbehoeften van een konijn 😉 zie ook hier:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Moeder van nijntje:

@Bambi&Fendi zij loopt de hele dag los als ik vrij ben. En als ik naar school of werk ga dan doe ik haar in de ren. als ik thuis kom maak ik eten voor haar en doe de kooi los ze loopt vrij in een ren dit is niet de ideale hok voor haar maar ik ben beetje aan het kijken op internet naar een nieuw hok.

Misschien dan een plan om een wat grotere ren te bestellen, zodat ze daar in kunnen wonen? Dan hoeven ze ook niet los te lopen en alles kapot te knagen. Als je een beetje van klussen houdt, kun je in een bouwmarkt genoeg materialen vinden om zelf een ren in elkaar te zetten, dat heb ik vorige zomer ook gedaan. Er zijn ook bouwpakketten online te bestellen, dan hoef je alleen nog maar op de goede maat te letten (minimaal twee vierkante meter per konijn). Ze door de hele woonkamer los laten lopen klinkt misschien heel leuk, maar zoals jij hebt gemerkt is dat het vaak niet. Ze knagen dan inderdaad heel veel kapot, niet om stout te doen, maar omdat het konijnen zijn 😉

Dus misschien een iets grotere hok/ren aanschaffen waar ze in kunnen verblijven?

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Moeder van nijntje:

@Bambi&Fendi bedankt voor de tips heb jij toevallig een afbeelding van jou kooi. Ik had al wat idee op Pinterest opgedaan om iets zelf te gaan maken wat wel groot genoeg is.

Jawel, maar mijne leven buiten en het is dus een heel hoge ren, waarvan ik niet denk dat het in een woonkamer past. Wil je alsnog een foto daarvan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Moeder van nijntje:

Zou dit groot genoeg zijn of moet het hok groter ? 

Ik weet dat een konijn ruimte nodig heeft maar ik vind dat altijd zo lastig wanneer het nou te klein of te groot is.

ik heb dan alleen maar 1 kattenbak en wat speeltjes 

F0D24464-1A0E-4D22-9C13-ADBF50482383.jpeg

Voor twee konijnen is 4 vierkante meter prima. Dat op de foto komt daar volgens mij aardig bij in de buurt. Het gezegde gaat altijd; hoe groter hoe beter 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hoeven als ze binnen wonen geen groot cavia- of konijnenhok te hebben, hoor. De standaard konijnenhokken worden verkocht voor permanente bewoning dus zonder ren eraan vast, maar zo ga jij het niet gebruiken dus neemt het alleen maar plaats in en daar hebben ze niets aan. Als ze in de ren 2 schuilplaatsjes met meer dan één in-/uitgang hebben waar ze samen knus in kunnen, maar ook apart kunnen zitten dan is dat prima. De grootte van een cat cube (hebben we een heel topic over trouwens) bijvoorbeeld. Als je in de BunnyBunch webshop kijkt (geen koopverplichting natuurlijk, maar mag wel 🙂 ) dan kun je ook een idee krijgen van welke schuilhuisjes goed zijn voor de konijnen.

Ik denk dat je binnenkort een heel blij Nijntje ziet als ze een vriendje heeft uitgezocht en ze samen een eigen ren krijgen. Spannend en hartstikke leuk. 🥳

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .