Ga naar inhoud

Kleine keutels?


MarieElsa

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb vandaag in het hok van mijn konijntjes (heb er 2) een aantal kleine keutels gevonden, denk 5-10% van de keutels die klein zijn. Beide konijnen zijn nog levendig, actief en vreten alsof hun leven eraf hangt (hooi, groenvoer en brok). Als ik aan ze voel, dan voel ik wel volle buikjes, maar ik kan het nog indrukken. Zou dit beginnende verstopping kunnen zijn?

 

Is het slim om nu al de dierenarts te bellen? Ik ben bang dat ze in het weekend ineens hard achteruit gaan. Heb wel medicijnen voor stille darm in huis, dus mocht het verslechteren kan ik daar altijd zelf mee beginnen. Ga ze beide voor nu even flink wat extra hooi en nat groenvoer geven, om de darmen bezig te houden. 

 

Dank jullie wel alvast!

Groetjes, Laura

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Correctie, ik ben net nog een keer (echt voor de 6e keer al vandaag haha) door de keutels heen gegaan en het zijn niet heel veel kleine keuteltjes. De grote hebben wel echt de overhand.

 

Merk wel dat ze beide  het 'normale' hooi minder eten, geef ze altijd gewoon hooi en kruidenhooi. Misschien dat ik daar zelf nog wat mee kan spelen door kruiden toe te voegen aan het gewone hooi (komen toevallig vandaag ook binnen:p)

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch in de gaten blijven houden, hè? Maar zo te lezen, doe je dat al. 🙂 👍 Heb je nog even terug gedacht of er iets veranderd is in hun dieet recent of ze iets gepikt kunnen hebben of ergens aan geknaagd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine keuteltjes kan een teken zijn van beginnende verstopping, heel goed dus dat je alert bent! Maar zolang er nog keutels zijn, is er nog geen echte noodzaak om naar de dierenarts te gaan. Maar dat punt kan hier wel op volgen. 

 

Als je onzeker bent hier over zou je vanmiddag nog even kunnen bellen naar je eigen dierenarts voor advies, dan kun je eventueel vragen of het slim is om nog iets aanvullends op te halen van medicijnen, en of je de medicijnen die je hebt dit weekend kan geven indien nodig. Maar misschien heeft je eigen dierenarts wel dienst dit weekend. Voor mij zijn kleine keutels nog niet direct reden om naar de dierenarts te haasten. Maar dat ligt ook wel een beetje aan het betreffende konijn.

 

Goed opletten dat het konijn blijft drinken en (hooi)eten en natuurlijk dat er keutels blijven komen. Het is natuurlijk ook de bedoeling dat de keutels niet klein blijven, maar weer richting het normale gaan.

 

In verhaar tijd hebben wel meer konijnen er last van.  Maar ook als je bijvoorbeeld nieuwe soorten groenvoer gaat geven of van voer veranderd kun je kleinere keutels zien.
Tenzij het echt een konijn is met een verleden van veel flinke verstoppingen, niet iets om je al direct zorgen om te maken. Bij verslechtering, gedragsverandering, of als de kleine keutels echt lang aanhouden (langer dan een dag of 2) wel de dierenarts bellen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei JokeC:

Toch in de gaten blijven houden, hè? Maar zo te lezen, doe je dat al. 🙂 👍 Heb je nog even terug gedacht of er iets veranderd is in hun dieet recent of ze iets gepikt kunnen hebben of ergens aan geknaagd? 

Dank je voor je reactie JokeC! Ja heb ik gedaan, maar er is recent niks veranderd in hun dieet... Zal het iig goed in de gaten blijven houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden zei Evee:

Kleine keuteltjes kan een teken zijn van beginnende verstopping, heel goed dus dat je alert bent! Maar zolang er nog keutels zijn, is er nog geen echte noodzaak om naar de dierenarts te gaan. Maar dat punt kan hier wel op volgen. 

 

Als je onzeker bent hier over zou je vanmiddag nog even kunnen bellen naar je eigen dierenarts voor advies, dan kun je eventueel vragen of het slim is om nog iets aanvullends op te halen van medicijnen, en of je de medicijnen die je hebt dit weekend kan geven indien nodig. Maar misschien heeft je eigen dierenarts wel dienst dit weekend. Voor mij zijn kleine keutels nog niet direct reden om naar de dierenarts te haasten. Maar dat ligt ook wel een beetje aan het betreffende konijn.

 

Goed opletten dat het konijn blijft drinken en (hooi)eten en natuurlijk dat er keutels blijven komen. Het is natuurlijk ook de bedoeling dat de keutels niet klein blijven, maar weer richting het normale gaan.

 

In verhaar tijd hebben wel meer konijnen er last van.  Maar ook als je bijvoorbeeld nieuwe soorten groenvoer gaat geven of van voer veranderd kun je kleinere keutels zien.
Tenzij het echt een konijn is met een verleden van veel flinke verstoppingen, niet iets om je al direct zorgen om te maken. Bij verslechtering, gedragsverandering, of als de kleine keutels echt lang aanhouden (langer dan een dag of 2) wel de dierenarts bellen.

 

 

Dank je wel voor je reactie en uitleg Evee!

Drinken en eten deden ze zonet nog goed en ook alweer gekeuteld in het hok. Deze keutels waren gelukkig al wel weer de normale grootte. Ik heb ze ook geen nieuw groenvoer of iets anders nieuws gegeven recent, dus misschien heb je gelijk dat het aan de verhaartijd ligt. Ik vond namelijk wel een paar keutels met haren erin...

 

Ik ga het goed in de gaten houden, en hoop dat het zorgen om niks waren. Je reactie stelt mij iig al gerust, dus dank daarvoor! (ben zo verliefd op mijn kleine snuffelaars dat ik mij af en toe iets te bezorgd om ze maak;))

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update: de reden voor de afwijkende keutels bleek een worminfectie te zijn. Marie had vanochtend een blindedarmkeuteltje achter gelaten waar ik deze parasieten in kon zien (heel fijn voor mij dat ze dit heeft gedaan, anders was ik er wss pas later achtergekomen) - Ik hoop dat beide snuffelaars er snel weer bovenop zijn met een kuurtje panacur!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .