Ga naar inhoud

Reiskoffer trainen?


BobenFreek

Aanbevolen berichten

Hoi lieve medekonijnenliefhebbers!

 

Vandaag wilde ik eigenlijk Sole ook even meenemen naar de dierenarts voor een check. Freek moest naar de dierenarts voor zijn vaccinatie en dacht, dan neem ik Sole ook even mee.

Alleen wilde ze absoluut niet in de reiskoffer. Hier heeft ze nu twee keer ingezeten, maar op het moment dat ze de koffer ziet, rent ze weg. Ik wilde haar ook niet oppakken, dus uiteindelijk is ze niet mee geweest naar de dierenarts (gelukkig is ze bij de opvang voordat ik haar ophaalde in januari nog gezien door de dierenarts).

 

Hebben jullie misschien tips hoe ik haar kan trainen om de reiskoffer in te gaan?

Is het een idee om deze even bij in het hok te zetten, zodat ze hier aan kan wennen?

 

Groetjes,

Mariska

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja de reismand. Dat is hier ook echt een dingetje. Ze rennen hier alsof hun leven er vanaf hangt. Je kunt proberen of het werkt om de reismand in in de buurt te zetten zodat ze er zelf in kan gaan als ze wilt. Hier werkt dat niet, dan zitten ze er vrolijk in en hebben de grootste lol maar als ik er mee aan kom lopen dan weten ze dat ze mee moeten. 

 

  • Vind ik leuk 2
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De reismand een tijdje in de ren zetten en er voedselverrijking in verstoppen werkt hier vrij goed. En dan weer een keer er uit halen. En een tijdje later er weer in, met weer wat leuks er in (een boel hooi, wat lekkere kruiden, wat van de brokjes, gewoon dat ze er lekker een zootje van kunnen maken). Dus niet alleen met de reismand aankomen als ze naar de dierenarts moeten 😄

 

Drie van de vier gaan er zonder al te veel moeite in, twee meestal zelfs vrijwillig, de derde heeft als ik er in de buurt sta net het laatste duwtje nodig om er in te huppen. Nummer vier wil overigens echt niet 😅

  • Vind ik leuk 2
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

De reismand een tijdje in de ren zetten en er voedselverrijking in verstoppen werkt hier vrij goed. En dan weer een keer er uit halen. En een tijdje later er weer in, met weer wat leuks er in (een boel hooi, wat lekkere kruiden, wat van de brokjes, gewoon dat ze er lekker een zootje van kunnen maken). Dus niet alleen met de reismand aankomen als ze naar de dierenarts moeten 😄

 

Drie van de vier gaan er zonder al te veel moeite in, twee meestal zelfs vrijwillig, de derde heeft als ik er in de buurt sta net het laatste duwtje nodig om er in te huppen. Nummer vier wil overigens echt niet 😅

Hoe doe je het dan met nr. 4?

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Mira11:

Tja de reismand. Dat is hier ook echt een dingetje. Ze rennen hier alsof hun leven er vanaf hangt. Je kunt proberen of het werkt om de reismand in in de buurt te zetten zodat ze er zelf in kan gaan als ze wilt. Hier werkt dat niet, dan zitten ze er vrolijk in en hebben de grootste lol maar als ik er mee aan kom lopen dan weten ze dat ze mee moeten. 

 

@Mira11 Haha zo slim van ze! Maar soms zooo lastig als ze je door hebben haha!

Hoe doe jij dat als ze mee moeten naar de dierenarts?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er een lange tijd tussen heeft gezeten dat ze naar de DA geweest zijn dan werkt de truuk zoals Evee doet het bij ons super, maar als ze binnen een paar maanden nog eens mee moeten.......egt nie, we benne nie agterlijk, 'or! Dan worden de cat cubes in stelling gebracht: ze vluchten altijd in de bovenste cube en dan houd ik de vervoersbox aan de ene kant van de cube en geef hen een duwtje vanaf de andere kant.......hophop, moppies in de box! Het is nooit leuk voor hen, maar zo hebben ze geen moment van "voetjes van de vloer"-paniek. 

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei BobenFreek:

@Mira11 Haha zo slim van ze! Maar soms zooo lastig als ze je door hebben haha!

Hoe doe jij dat als ze mee moeten naar de dierenarts?

Ik drijf ze naar een hoek en zet de reismand ervoor. Meestal geven ze zich over en lopen erin. Soms geef ik ze een zacht duwtje de reismand in. 

Ik til ze niet op. Dat geeft nog meer stress. 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei Mira11:

Ik drijf ze naar een hoek en zet de reismand ervoor. Meestal geven ze zich over en lopen erin. Soms geef ik ze een zacht duwtje de reismand in. 

 

Dit is hier ook al een paar keer gelukt hier. Ik doe meestal gewoon een combinatie, eerst proberen te lokken met voer, als dat niet werkt probeer ik de hoek en evt een klein duwtje. Als de tijd begint te dringen, dan pas ga ik over op oppakken. Maar dat was alleen vorig weekend nodig met mijn voedster Saar omdat ze überhaupt niet meer bewoog, dus de ene zat er al in en heb haar toen opgepakt en erbij gezet. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-5-2021 at 23:40 zei Miekmoek:

Dit is hier ook al een paar keer gelukt hier. Ik doe meestal gewoon een combinatie, eerst proberen te lokken met voer, als dat niet werkt probeer ik de hoek en evt een klein duwtje. Als de tijd begint te dringen, dan pas ga ik over op oppakken. Maar dat was alleen vorig weekend nodig met mijn voedster Saar omdat ze überhaupt niet meer bewoog, dus de ene zat er al in en heb haar toen opgepakt en erbij gezet. 

Ik doe het inderdaad ook zo. Ik neem de tijd, maar als de tijd begint te dringen dan ga ik toch ook echt over op oppakken. Ze zullen toch mee moeten. 😅

  • Vind ik leuk 2
  • Haha 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons heeft de mand een tijdje naast het hok gestaan en konden ze erin wanneer ze wilde. 

Nu is dat niet meer het geval, maar zet ik de bak af en toe even in de kamer en zet ik deze ruim voor we gaan in het hok. 

Kunnen ze weer even op het gemak snuffelen en kijken. Punt is dan wel vaak, dat ze er dus al in geweest zijn en vervolgens als het echt moet met gen mogelijkheid er meer in te krijgen zijn. 

 

Tja, het blijft lastig. Merk wel dat ze er na een paar minuten in zitten niet zo veel meer om geven en erin gaan graven (ik leg er een kleedje in wat door 1 konijn niet gewaardeerd wordt, door het andere wel) en gaan slapen. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 3 weken later...

als mijn konijnen naar de DA moeten zet ik een tijdje van te voren de reiskoffer in het buitenverblijf en raar genoeg lukt het mij vrij snel om ze in de reiskoffer te krijgen ook gebruik ik clickertraining bij mijn konijnen en neem altijd snoepjes mee naar de DA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .