Ga naar inhoud

Tips ren aanpassen

PapaKonijn

Aanbevolen berichten

2 hours ago zei Koosje:

Misschien handig om een ren te maken die met 2 personen verplaatsbaar is en op tegels staat?
Zelf heb ik voor Koos dit gemaakt.
De grootste gedeelte van de bovenkant kan open en de ren is +/- 1meter hoog.

DSCI0004-2.jpg

Sorry dat ik het topic kaap. Ik ben van plan om de ren voor onze konijnen aan te passen en dit is precies wat ik in gedachten had. Ben alleen niet heel handig. Heb je wat tips? Ik kan er ook even een apart topic van maken.

• Vind ik leuk 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, ik kan je wel wat tips geven.
Ten eerste bepaal je de grootte van de ren, dan neem je in gedachten hoe je de ren wil hebben.
Neem een vel papier, een meetlat en een potlood (ja ik weet het, ik ben nog ouderwets) en ga wat je in gedachten hebt op schaal op papier tekenen en je zet de maten erbij.

Teken vooraanzicht, zijaanzicht(en) en bovenaanzicht en vergeet de maten er niet bij te zetten!
Dan heb je alvast wat te doen en val je mij niet lastig  😂

Grapje

Zelf ben ik uitgegaan van de hoogte van het gaas, dit was bij mij zo'n 101 centimeter en vandaar uit "borduur" je verder.
Ik heb gekozen om eerst de onderkant rondom van latten te maken.

Hiervoor heb ik gewolmaniseerd vurenhout gekozen van 3 x 5 centimeter en dat in de doehetzelfzaak (3x woordwaarde) op lengte laten zagen.

Bij het monteren is het wel handig dat je een (accu)boormachine hebt.
Bij het monteren heb ik gebruikgemaakt van lange schroeven en constructielijm
Met constructielijm kun je het beste wegwerphandschoenen dragen want de kans is groot dat je knoeit en het aan je handen krijgt en dan wordt het schoonmaken van je vingers een crime.

Constructielijm gaat lichtelijk bruisen en nadat het is uitgehard zit er meestal een dikke lijmrand op je werkstuk.

Deze is met een scherpe beitel weg te steken.

De schroeven draai je in de vooraf voorgeboorde gaten en die draai je (accuboormachine) in het kopse hout van de stijlen. (staanders)

Zo maak je het gehele raamwerk van de ren, alsook de bovenkant(en) en eventueel het deurtje.

Onderlangs waar het deurtje zit heb ik een extra lat van 2 x 5 centimeter aangebracht ter versteviging van het geheel.

Dan neem je het gaas en bevestig je dat aan de binnenzijde van de ren.
Zo krijgen de "knagers" minder kans en blijft je ren langer intact.

Om houtrot regen te gaan heb ik gebruik gemaakt van doppen welke ik doorboord heb en met behulp van een schroef onder de onderkant heb bevestigd zodat het hout niet rechtstreeks op de grond staat maar door de doppen 1,5 centimeter los van de grond.

Deze doppen heb ik ook gebruikt om deze tussen de bovenkant van het raamwerk en het "dak" te maken zodat regenwater niet tussen houten delen kan kruipen zodat alles eerder droogt.
Dit alles is weer gebaseerd om houtrot zoveel mogelijk tegen te gaan.

Voor mijn ren heb ik gebruik gemaakt van 4 scharnieren.
2 voor het brede opklapdak (weer 3x woordwaarde) en 2 voor het deurtje en verder heb ik nog gebruik gemaakt van een sluiting.

Ik heb mijn ren zo gemaakt dat die los tegen het hok staat.

De schuifdeurtje van het hok heb ik gewoon open staan maar bij noodgevallen of calamiteiten kan het schuifdeurtje dus dicht als Koos eventjes opgesloten moet worden of, als Koos niet in het hok mag komen bij schoonmaakwerkzaamheden o.i.d.

Ik plaats hier nog de 2 foto's.
Als je nog wat meer details wilt weten, tag mij en ik zal zo goed als ik kan detailfoto's maken / plaatsen.

Succes!  🙂

DSCI0004-2.jpg

DSCI0040.jpg

aangepast door Koosje
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je! Meten en tekenen heb ik al gedaan en uitgaan van de hoogte van het gaas had ik ook al bedacht. Misschien wel verstandig om het gaas alvast te bestellen. Ze verkopen het als 100cm, maar je zult net zien dat het in de praktijk 101cm is. Zit je daar met je mooi op maat gezaagde stukken hout.

Goed idee om een doe-het-zelfzaak te vinden die op maat zaagt. Mijn favoriete zaak zaagt alleen planken, geen latten, maar goed om te weten dat er zaken zijn die het wel doen.

Hoe heb je het gaas bevestigd? Met krammen? En de hoeklatjes, zit dat dan precies op het randje?

De noppen zijn echt een goed idee. Daar zou ik zelf nooit op zijn gekomen. En gisteren vroeg mijn dochter nog waarom er stukjes plastic aan de onderkant van het hok zitten. Geen idee, zij papa 😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaan het gaas bevestigen tussen 2 latten in heb ik bedacht. Ik heb vroeger met nietjes gewerkt  om het gaas vast te zetten (lekker snel en makkelijk als je een nietpistool hebt), en met krammetjes (veel timmeren, eigenlijk een rotklusje 😄).

Maar na een jaar of 10 merk je dat dat gaas toch krult, hier en daar slijt en breekt, en dat er scherpe randjes komen.

Let trouwens ook op dat je gaas wel een goede draaddikte heeft en niet te grote mazen, goed gaas is helaas wel prijzig, maar de budgetversies kunnen tegenvallen omdat de konijnen ze kapot knagen, en vooral ook omdat ze roofdieren niet tegen houden.

Daarom hebben wij nu gekozen voor een binnen- en buitenlatje,  en die aan de onderkant dan afwerken met een hoekstrip tegen het knagen.  Eerst maken we dus een frame (wij houden ook de maat van het gaas aan voor minder verlies en minder knipwerk), dan nieten we het gaas er in, en dan komt er nog een frame tegenaan. Die twee frames schroeven we aan elkaar met het gaas er tussen.

Wij gebruiken voor de onderrand kunststof balken tegen het optrekkend vocht (van de plastic-soup uit de zee gemaakt, dus nog met een goed gevoel ook 😄 )

Maar ik moet zeggen dat wij nu omdat het in een nieuw gebouwde schuur / overkapping komt wel minder budget keuzes gemaakt hebben dan in het verleden. Als je dus met een budget zit, zijn onze keuzes misschien niet de meest voor de hand liggende opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog linkjes naar de informatieve artikelen over konijnenhokken & rennen

Tips voor het maken of kopen van een konijnenhok (huisvesting algemeen)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

Tips voor het zelf bouwen van een konijnenhok
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-zelf-maken

Roofdieren zoals marters en vossen weren uit het konijnenhok
https://www.bunnybunch.nl/informatie/marters-vossen-weren-uit-konijnenhok

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .