Ga naar inhoud

Updates over Chip

TurboEnTwinkie
 Delen

Aanbevolen berichten

Vandaag was de allereerste echte koppeldag van Chip en Pika! Ze zaten een half uur samen op neutraal terijn. Pika zat in het begin vooral veel op chip te rijden maar na het rijden gingen ze samen liggen. Ook kregen we in het dagelijkse bericht wat info over pika omdat de opvang denkt dat het wel een match is/gaat worden. 

Pika is gevonden in een park en naar de opvang gebracht door mensen die voorbij liepen. Ze zit nog maar 3 weken in de opvang en is best bang en kan snel schrikken. Onze voorwaarden waren wel dat ze met kinderen om kan gaan en dat gaat prima maar als ze bang is dan rent ze meestal snel terug naar het hok, ook als er al maar even iemand binnenkomt lopen. De eerste week dat ze in de opvang zat kwam ze überhaupt niet uit haar hok. Een erg bang konijn dus. Het is bij ons thuis echter wel best druk. Ik heb 3 kinderen dus daar kan je je misschien wel wat bij voorstellen. De opvang zei dat ze het ook prima vinden als ze wat langer bij de opvang blijven en dat wij dan vaak langskomen zodat Pika aan ons kan wennen. Is dit een goed idee? Ik kan namelijk niet garanderen dat het hier altijd echt rustig is. We hebben ook liever geen konijn dat de hele dag bang in haar hok zit. 

Met T&T gaat het ook wel goed maar Turbo heeft vanmiddag een stukje brood gegeten, 1 van de kids liet zijn broodje vallen maar moest daarna heel nodig plassen dus het broodje lag nog op de grond en Turbo heeft toen een stukje brood gegeten. Het stukje is maar 1/5van het broodje maar toch. Ik merk dat hij nog prima eet en is nog ook actief (voor zover hij ooit actief is, het is namelijk een heel lui konijn😅). Even naar de dierenarts bellen? Of is dat echt te overdreven? 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is best veel brood voor een konijn. Hij zou last van zijn darmen kunnen worden krijgen. De een kan er beter tegen dan de ander. Je kunt niet veel doen, en de dierenarts ook niet, maar wel de komende 24 uur even in de gaten houden. Als Turbo slecht eet, in een hoekje zit etc. dan wel naar de dierenarts.

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Chip en Pika komen in een aparte konijnenkamer toch? En niet in de woonkamer? Als dat inderdaad zo is, zou ik ze gewoon samen mee naar huis nemen. En met de kinderen afspreken dat ze die kamer niet in mogen als ze niet rustig zijn. Dat is wel te doen toch? Geluiden in huis gaat ze snel genoeg aan wennen, zeker als jullie haar de eerste 2 weken gewoon echt veel met rust laten en alleen rustig de kamer in komen om ze eten en drinken te geven. Ze leert dan snel genoeg dat geluiden buiten de kamer niet eng zijn want er gebeurt verder niets in de kamer en ze zal ook aan Chip zien dat ze niet bang hoeft te zijn. Als ze jullie eenmaal heeft geassocieerd met voedsel zal het ook wel snel gaan met het leren niet bang te zijn. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Miekmoek:

Chip en Pika komen in een aparte konijnenkamer toch? En niet in de woonkamer? Als dat inderdaad zo is, zou ik ze gewoon samen mee naar huis nemen. En met de kinderen afspreken dat ze die kamer niet in mogen als ze niet rustig zijn. Dat is wel te doen toch? Geluiden in huis gaat ze snel genoeg aan wennen, zeker als jullie haar de eerste 2 weken gewoon echt veel met rust laten en alleen rustig de kamer in komen om ze eten en drinken te geven. Ze leert dan snel genoeg dat geluiden buiten de kamer niet eng zijn want er gebeurt verder niets in de kamer en ze zal ook aan Chip zien dat ze niet bang hoeft te zijn. Als ze jullie eenmaal heeft geassocieerd met voedsel zal het ook wel snel gaan met het leren niet bang te zijn. 

Ja ze krijgen een eigen konijnenkamer. Voor chip is de kamer ook helemaal nieuw dus ze moeten allebei het nog allemaal ontdekken maar voor pika is het allemaal natuurlijk wat meer wennen ook aangezien ze heel bang is. Maar ik denk dat het helemaal goed gaat komen. 

Met Turbo gaat het wel oké, denk ik. Hij is nog wel actief maar niet zo heel erg. Hij zit alleen maar een beetje maar gaat bv wel even in de tunnel. Hij eet nog wel goed maar ik heb hem niet meer zien drinken sinds het brood. Twinkie ligt steeds naast Turbo terwijl ze meestal gewoon haar eigen ding doet. We houden hem in iedergeval goed in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Punky punk:

Wacht, ik kan even niet meer volgen. Zijn Turbo en Twinkie ook binnenkonijnen? Leven zij in de woonkamer? Of zijn ze buitenkonijnen?

Turbo en Twinkie zijn ook binnenkonijnen maar die leven door het hele huis, ze hebben wel een hok maar die staat altijd open. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren werden ze weer even bij elkaar gezet en de opvang is er wel 99% zeker van dat het een match is. Toch willen ze Chip en Pika nog even in de opvang houden voor de zekerheid. Dit vinden wij ook erg fijn want de konijnenkamer is nog niet af. We gaan morgen even een stuk vinyl kopen als ondergrond, er ligt nu namelijk laminaat maar dat is veelste glad. Zouden we Chip zijn hok nog houden voor in de konijnenkamer? Of gewoon geen hok? Als schuilmogelijkheden zat ik gewoon te denken aan een tunnel, zo'n wigwam/tipi tentje en een doos. Voor de rest gewoon een voer- en drinkbakje en een toilet. Ook wat speeltjes natuurlijk.

Pika eet deels nog gemengd voer. De biks wil ze echt niet opeten dus de opvang geeft haar momenteel een beetje biks en een beetje gemengd voer maar de biks laat ze grotendeels over. Omdat Chip al volledig is overgestapt op biks moeten we ze apart gaan voeren. Ook is Pika al heel erg gewend aan groente maar Chip nog niet, dus voer en groente moeten apart gevoerd worden. Iemand tips? Omdat Pika heel bang is kunnen we haar niet zomaar even weghalen van Chip. Van de opvang kregen we te horen dat als ze klaar zijn met de koppeling voor die dag, Pika helemaal in paniek raakt. Ze heeft ook een medewerker gebeten. Dit doet ze alleen maar als je iets doet wat ze echt niet wilt. De kinderen mogen sowieso minimaal 2 weken niet in de konijnenkamer komen.

En dan als laatste, Turbo. Met hem gaat het goed maar hij is wel wat minder actief sinds hij dat stukje brood heeft gegeten. Voor de rest eet hij nog wel prima en het is heus niet zo dat hij heel de dag in een hoekje zit. Hij speelt nog prima met Twinkie maar heb nog geen binkie's gezien. Ik denk niet dat een dierenarts bezoek nodig is. Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een rare vraag, maar waarom laat de opvang Chip en Tila niet gewoon bij elkaar? Met iedere dag even samen wordt er niet bepaald wie de baas is, en dat is toch de essentie van koppelen. Zeker als Pika zo in paniek raakt als ze weer uit elkaar moeten, zou ik ze lekker samen laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Marjoleink:

Misschien een rare vraag, maar waarom laat de opvang Chip en Tila niet gewoon bij elkaar? Met iedere dag even samen wordt er niet bepaald wie de baas is, en dat is toch de essentie van koppelen. Zeker als Pika zo in paniek raakt als ze weer uit elkaar moeten, zou ik ze lekker samen laten.

Ze mogen elke dag iets langer bij elkaar maar vanaf morgen mogen ze helemaal bij elkaar, dit deden ze om te voorkomen dat ze misschien s'nachts gingen vechten. Maar vanaf morgen mogen ze dus wel echt bij elkaar en ze mogen daar inprincipe blijven totdat wij de konijnen kamer afhebben dus dat is heel fijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het Knaagspoor werken ze ook vaak op deze manier en ook split cage. Ik ben daar niet zo'n fan van, maar de reden dat ze de konijnen vaak weer uit elkaar halen is om te voorkomen dat als medewerkers naar huis zijn, ze de volgende dag gewonde konijnen terugvinden. Op zondag is er in principe maar tot half 1 's middags iemand en dan pas de volgende ochtend weer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is natuurlijk wel een nadeel als het een opvang is die niet aan huis is bij iemand, maar op een aparte locatie. Ik snap de redenatie wel, hoewel het ook niet mijn voorkeur zou hebben. Maar het zijn toch konijnen die niet van de opvang zijn die er bij zitten, dus het is ook goed dat je daar voorzichtig mee bent natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal, 

Inmiddels hebben wij Chip en Pika in huis. De konijnen kamer is nog niet helemaal af qua speeltjes en extraatjes maar dat komt allemaal nog. 

Ik heb met de kids afgesproken dat ze de komende 2 weken niet in de konijnen kamer mogen komen. Dit omdat Pika echt een heel bang konijntje is. Als ik binnen kom lopen om bv voer te geven dan rent ze meteen naar een hoekje. Chip niet, maar die is ook al gewend aan mij. 

Ze moeten apart worden gevoerd maar ik weet nog niet precies wat de beste manier is. Gisteren heb ik Chip even weggehaald van Pika zodat ze rustig kon eten. Maar Pika deed alles behalve eten. Ze flipte totaal toen ik ze even moest scheiden dmv een panelenren. Chip vond het niet zo heel erg maar liet wel merken dat hij het niet zo leuk vond. Ik wil niet verder gaan met deze manier omdat ik ze niet zo veel stress en angst wil geven. Maar hebben jullie nog tips? Wat is de beste manier? De reden dat ze apart gevoerd moeten worden is trouwens omdat Pika nog gemengd voer eet maar Chip al een tijdje niet meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in het begin niet al te moeilijk doen met apart voeren, dat komt wel als ze gewend zijn. Gewoon veel hooi en een basis hoeveelheid brokjes, eerst eens voor een week of 2. Groenvoer even weglaten voor nu, met de stress & warmte is dat nu even niet handig. Al helemaal niet om met allerlei objecten te gaan rondzwaaien als er nog geen vertrouwen is, zoals een panelenren. 

Wat voor voer wil je naar toe? Want als je van gemengd voer naar bijv. supreme selective gaat, kun je bijna wel zonder overgang over op die brok, omdat het zoveel beter is voor de darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Evee:

Ik zou in het begin niet al te moeilijk doen met apart voeren, dat komt wel als ze gewend zijn. Gewoon veel hooi en een basis hoeveelheid brokjes, eerst eens voor een week of 2. Groenvoer even weglaten voor nu, met de stress & warmte is dat nu even niet handig. Al helemaal niet om met allerlei objecten te gaan rondzwaaien als er nog geen vertrouwen is, zoals een panelenren. 

Wat voor voer wil je naar toe? Want als je van gemengd voer naar bijv. supreme selective gaat, kun je bijna wel zonder overgang over op die brok, omdat het zoveel beter is voor de darmen.

We willen idd de overstap maken van gemengd voer naar selective. 

Maar moet ik dan gewoon vanaf nu alleen maar selective geven? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dan zou ik gewoon naar de supreme selective gaan in één keer. Ik denk dat dat veel meer rust brengt voor je koppeltje.

Je zou met de kinderen straks kunnen kijken of er rustige activiteiten kunnen in de buurt van de konijnen, bijvoorbeeld een spelletje doen op een telefoon of tablet, of een boekje lezen voor de konijnen. Vaak is de beste manier om ze te laten wennen gewoon rustig in de buurt zijn, zonder ze te benaderen.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 hours ago zei Punky punk:

Hoe gaat het nu eigenlijk met ze? @TurboEnTwinkie

Het gaat echt super goed met ze! Pika is al echt minder bang en ze komt zelfs naar mij toe als ik in de konijnen kamer ben. Ze is echt al volledig gewend aan mij maar moet altijd wel eerst even ruiken. Aan de kids is ze ook best wel gewend, ik hoor leuke verhalen over dat Pika binkies maakt, over hun benen heem springt, en nog zo veel meer! Met Chip gaat het ook echt heel goed, hij zorgt zo goed voor Pika! Ik weet zeker dat als Chip er niet was, Pika zo bang zou zijn dat ze een hartaanval of iets dergelijks kreeg. Maar gelukkig is haar stoere vriendje Chip altijd bij haar om haar te beschermen (tegen niks). 

Ik merk wel dat Pika echt best veel hooi eet. Ze eet ook prima haar voer maar ze eet wel echt heel veel hooi. Is dit alleen maar goed of kan dit ook iets anders zijn? 

Met Turbo en Twinkie gaat het ook helemaal prima, die genieten lekker van het warme weer want die mogen ook los in de tuin lopen met dit weer. Valt me wel op dat ze echt alleen maar in de zon zitten en niet de schaduw opzoeken. Ik let uiteraard wel op dat ze niet oververhit raken en als ik merk dat de oortjes heel warm zijn doe ik wat water bij hun oortjes, ik had ergens gelezen dat dat helpt als verkoeling. 

En hoe gaat het trouwens met Punky en Bess, @Punky punk

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei TurboEnTwinkie:

Het gaat echt super goed met ze! Pika is al echt minder bang en ze komt zelfs naar mij toe als ik in de konijnen kamer ben. Ze is echt al volledig gewend aan mij maar moet altijd wel eerst even ruiken. Aan de kids is ze ook best wel gewend, ik hoor leuke verhalen over dat Pika binkies maakt, over hun benen heem springt, en nog zo veel meer! Met Chip gaat het ook echt heel goed, hij zorgt zo goed voor Pika! Ik weet zeker dat als Chip er niet was, Pika zo bang zou zijn dat ze een hartaanval of iets dergelijks kreeg. Maar gelukkig is haar stoere vriendje Chip altijd bij haar om haar te beschermen (tegen niks). 

Ik merk wel dat Pika echt best veel hooi eet. Ze eet ook prima haar voer maar ze eet wel echt heel veel hooi. Is dit alleen maar goed of kan dit ook iets anders zijn? 

Met Turbo en Twinkie gaat het ook helemaal prima, die genieten lekker van het warme weer want die mogen ook los in de tuin lopen met dit weer. Valt me wel op dat ze echt alleen maar in de zon zitten en niet de schaduw opzoeken. Ik let uiteraard wel op dat ze niet oververhit raken en als ik merk dat de oortjes heel warm zijn doe ik wat water bij hun oortjes, ik had ergens gelezen dat dat helpt als verkoeling. 

En hoe gaat het trouwens met Punky en Bess, @Punky punk

Wat fijn dat het zo goed gaat! 

Met Punky en Bess gaat het helemaal super. Ze waren heel lang erg onstabiel en er vlogen af en toe wat plukken rond. De laatste twee weken gaat het mega goed en zie ik zoveel liefde! Waar Punky is is Bess en waar Bess is is Punky. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .