TurboEnTwinkie Geplaatst: 6 mei 2021 Delen Geplaatst: 6 mei 2021 (aangepast) Hallo allemaal, Na een drukke ochtend bij de DA ben ik eindelijk weer thuis. We waren gelukkig al om half 9 aan de beurt. Chip is helemaal gezond alleen moet hij dus wel echt hooi gaan eten en met de groente moesten we nog even wachten. De castratie verliep ook helemaal goed maar chip moet wel echt even bij komen dus we hebben hem nu ook op de zolder waar niemand komt. Over 2 weekjes krijgt chip een maatje erbij. Ik heb al met de dierenopvang gebeld en ze hebben genoeg lieve voedsters daar zitten voor chip, ruime keuze dus. Wij geven zelf wel de voorkeur aan een wat kleiner konijn maar chip mag voor de rest helemaal zelf beslissen wie zijn vriendin gaat worden. Nou nu moet ik toch echt een cake gaan bakken om de komst van chip te vieren. De kids zeuren al aan m'n hoofd😴😜 6 mei 2021 aangepast door TurboEnTwinkie 5 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 6 mei 2021 Delen Geplaatst: 6 mei 2021 De eerste stappen zijn gezet....gefeliciteerd! Was Chip goed op temperatuur toen hij mee naar huis mocht? Voor de zekerheid kun je een heat pad/snugglesafe of kruikje/fles in een handdoek gerold bij hem leggen, zodat hij die warmte op kan zoeken als hij daar behoefte aan heeft. Na een narcose hebben konijnen vaak moeite hun temperatuur op peil te houden. Lekker cake..... mjammie 🎂 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
IreneM Geplaatst: 6 mei 2021 Delen Geplaatst: 6 mei 2021 Hopelijk is hij snel weer de oude! Wanneer kunnen we aanschuiven voor de cake? 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 6 mei 2021 Delen Geplaatst: 6 mei 2021 Goed nieuws! Leuk hoor dat hij binnen kort op date mag. Ben benieuwd waar hij mee thuis komt. 🙂 Voor nu natuurlijk eerst bijkomen. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 6 mei 2021 Delen Geplaatst: 6 mei 2021 Fijn dat het allemaal goed is gegaan! Leuk dat hij over een paar weekjes een vriendinnetje mag uitzoeken in de opvang, benieuwd welk meisje hij uit kiest ☺️ Zelf gebakken cake is altijd lekker, geniet ervan met z’n allen 😋 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TurboEnTwinkie Geplaatst: 6 mei 2021 Auteur Delen Geplaatst: 6 mei 2021 4 hours ago zei JokeC: De eerste stappen zijn gezet....gefeliciteerd! Was Chip goed op temperatuur toen hij mee naar huis mocht? Voor de zekerheid kun je een heat pad/snugglesafe of kruikje/fles in een handdoek gerold bij hem leggen, zodat hij die warmte op kan zoeken als hij daar behoefte aan heeft. Na een narcose hebben konijnen vaak moeite hun temperatuur op peil te houden. Lekker cake..... mjammie 🎂 Nee zijn temperatuur was iets te laag dus hij ligt nu met een kruik in zijn hok. Hij durft nog niet in de ren en tot nu toe ligt hij gewoon de hele dag. Hij heeft alleen wat voer gegeten, helaas nog geen hooi maar dat komt nog wel hoop ik. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 6 mei 2021 Delen Geplaatst: 6 mei 2021 Hij heeft wat in zijn maag dus dan komen zijn darmen niet stil te liggen. Dat is fijn. Maar hij moet wel steeds iets blijven eten. Heb je nog medicatie gekregen voor hem? Het is natuurlijk wel een mega-avontuur voor hem, de arme ziel, helemaal onder de indruk van de reis, de operatie, de nieuwe omgeving en ook nog aan het bijkomen van de narcose. Niet niks. Maar ja, hopen dat hij een slecht geheugen heeft en over een paar weken deze moeilijke tijd vergeten is en vrolijk rondhuppelt met zijn nieuwe vriendinnetje. 😉 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TurboEnTwinkie Geplaatst: 7 mei 2021 Auteur Delen Geplaatst: 7 mei 2021 Het gaat gelukkig erg goed met chip. Hij is al weer prima op temperatuur en hij speelt ook graag in de ren. S'ochtends zat hij lekker met een bal en de tunnel te spelen. Het eten gaat helaas nog niet zo goed, we geven hem momenteel dwangvoer omdat hij niet eet. Hij eet maar heel weinig voer en hooi zelfs helemaal niet. Heeft iemand tips zodat hij hooi gaat eten? Hij heeft nog nooit in zijn leven hooi gehad. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 7 mei 2021 Delen Geplaatst: 7 mei 2021 Gewoon overal aanbieden, zodat hij er niet om heen kan, kruiden doorheen mengen. En een maatje zal straks ook zeker schelen, kan ze het goede voorbeeld geven. Hier waren het ook geen beste hooieters, tot ik na een tip van @Eefje en de opvang hooi bij de boer ben gaan halen. Gaat nu prima! Zijn wat stevigere stengels die ze lekkerder vinden. 1 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 7 mei 2021 Delen Geplaatst: 7 mei 2021 Je kunt hooithee maken, zodat hij aan de smaak kan wennen. Leg een pluk hooi in een bakje, giet er kokend water over, wacht tot het volledig is afgekoeld, haal het hooi eruit en dan kun je het in het verblijf zetten. Zorg wel dat hij naast hooithee ook gewoon water heeft. En inderdaad de tips van @BaasjevanBrownie kunnen helpen. Tot slot kun je nog verschillende soorten hooi proberen, verschillende merken, kruidenhooi, timothy-hooi. Maar ik zou pas overgaan op kruidenhooi als je de andere dingen al hebt geprobeerd. Anders zit je zometeen met een konijn wat zijn neus ophaalt voor alles behalve kruidenhooi en dat kan best duur worden. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 7 mei 2021 Delen Geplaatst: 7 mei 2021 De bikkel is al weer vrolijk! 👍 Hoeveel dwangvoer geef je hem? Het kan namelijk ook zijn dat zijn maag vol is van het dwangvoer en dan heeft hij natuurlijk niet veel zin in ander eten. Het is dus de kunst om zijn darmen aan het werk te houden met dwangvoer als hij niet eet, maar hem zo "weinig" te geven dat hij honger genoeg heeft om zelf te gaan eten. Je kunt misschien ook een Science biksje aanbieden, zodat hij daar ook vast van kan proeven. Krijgt hij nog medicatie? 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Punky punk Geplaatst: 7 mei 2021 Delen Geplaatst: 7 mei 2021 Wat goed dat het steeds beter gaat met Chip! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TurboEnTwinkie Geplaatst: 7 mei 2021 Auteur Delen Geplaatst: 7 mei 2021 22 minuten geleden zei JokeC: De bikkel is al weer vrolijk! 👍 Hoeveel dwangvoer geef je hem? Het kan namelijk ook zijn dat zijn maag vol is van het dwangvoer en dan heeft hij natuurlijk niet veel zin in ander eten. Het is dus de kunst om zijn darmen aan het werk te houden met dwangvoer als hij niet eet, maar hem zo "weinig" te geven dat hij honger genoeg heeft om zelf te gaan eten. Je kunt misschien ook een Science biksje aanbieden, zodat hij daar ook vast van kan proeven. Krijgt hij nog medicatie? We geven hem per dag 20ml dwangvoer, hij weegt momenteel 87 gram. Hij krijgt geen medicatie, dit vond de dierenarts niet nodig. Wel hebben we wat antibiotica mee gekregen voor het geval dat. Ik zal straks wat hooithee voor hem maken. We hebben hier thuis al kruidenhooi dus dat zou ik hem evt ook wel kunnen geven. Bedankt voor de tips! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 7 mei 2021 Delen Geplaatst: 7 mei 2021 Heb je geen pijnstilling meegekregen? Ik mag toch hopen dat hij meer weegt dan 87 gram. 😉 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TurboEnTwinkie Geplaatst: 7 mei 2021 Auteur Delen Geplaatst: 7 mei 2021 1 uur geleden zei Mira11: Heb je geen pijnstilling meegekregen? Ik mag toch hopen dat hij meer weegt dan 87 gram. 😉 Sorry! Hij weegt momenteel 1,2kg, hij woog 87 gram bij zijn geboorte, ik dacht dat je dat bedoelde. Nee we hebben geen pijnstillers meegekregen. Is dit erg? Ik ga dinsdag weer naar de DA voor Twinkie, ik zal dan vragen of ik toch wat pijnstillers kan krijgen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 7 mei 2021 Delen Geplaatst: 7 mei 2021 Zojuist zei TurboEnTwinkie: Sorry! Hij weegt momenteel 1,2kg, hij woog 87 gram bij zijn geboorte, ik dacht dat je dat bedoelde. Nee we hebben geen pijnstillers meegekregen. Is dit erg? Ik ga dinsdag weer naar de DA voor Twinkie, ik zal dan vragen of ik toch wat pijnstillers kan krijgen. Dat vind ik wel een beetje gek, al heb ik nog nooit zelf een konijn laten castreren. Maar konijnen eten niet als ze pijn hebben, dus meestal is pijnstilling wel echt het eerste medicijn wat je meegeeft en daarna rustig afbouw zodat ze snel weer zelf gaan eten. Hopelijk is het dinsdag niet meer nodig, want dan zou Chip al wel echt hersteld moeten zijn. Maar misschien kan je wel morgen even langs om pijnstilling op te halen als hij dan nog steeds niet eet? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TurboEnTwinkie Geplaatst: 7 mei 2021 Auteur Delen Geplaatst: 7 mei 2021 3 minuten geleden zei TurboEnTwinkie: Sorry! Hij weegt momenteel 1,2kg, hij woog 87 gram bij zijn geboorte, ik dacht dat je dat bedoelde. Nee we hebben geen pijnstillers meegekregen. Is dit erg? Ik ga dinsdag weer naar de DA voor Twinkie, ik zal dan vragen of ik toch wat pijnstillers kan krijgen. Hij moet dus aankomen maar de DA heeft voor nu gewoon aangeraden om ervoor te zorgen dat hij hooi gaat eten en goed blijven dwangvoeren. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TurboEnTwinkie Geplaatst: 7 mei 2021 Auteur Delen Geplaatst: 7 mei 2021 1 minuut geleden zei Miekmoek: Dat vind ik wel een beetje gek, al heb ik nog nooit zelf een konijn laten castreren. Maar konijnen eten niet als ze pijn hebben, dus meestal is pijnstilling wel echt het eerste medicijn wat je meegeeft en daarna rustig afbouw zodat ze snel weer zelf gaan eten. Hopelijk is het dinsdag niet meer nodig, want dan zou Chip al wel echt hersteld moeten zijn. Maar misschien kan je wel morgen even langs om pijnstilling op te halen als hij dan nog steeds niet eet? Hij heeft daar al pijnstillers gekregen. De DA zei dat dat voor nu genoeg was. De DA is volgens mij niet konijn kundig, is dit wel noodzakelijk? Een andere DA is een half uur verder op terwijl deze maar 5 minuten rijden is. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 7 mei 2021 Delen Geplaatst: 7 mei 2021 (aangepast) Het kan dat de DA hem een injectie gegeven heeft met pijnstilling voor 24 uur. Je hebt "voor het geval dat" AB mee gekregen, maar wat bedoelde de DA daarmee? Een konijnenkundig dierenarts is wel erg belangrijk, want konijnen zijn kwetsbaar en er meer vanaf weten dan ze in hun opleiding hebben gekregen, is echt nodig. 7 mei 2021 aangepast door JokeC 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 7 mei 2021 Delen Geplaatst: 7 mei 2021 (aangepast) Je moet thuis ook pijnstilling geven. En 2x daags niet maar 1 keer. Je zou even kunnen overleggen of je toch geen pijnstilling kunt krijgen, vanavond nog. Niet zo gek dat hij niet goed eet. Waarschijnlijk heef hij pijn. Het is super belangrijk dat je een konijnkundige dierenarts hebt. Konijnen zijn kwetsbare dieren. De gevolgen bij een onjuiste behandeling kunnen heel groot zijn. 7 mei 2021 aangepast door Mira11 1 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TurboEnTwinkie Geplaatst: 7 mei 2021 Auteur Delen Geplaatst: 7 mei 2021 Ik ga dinsdag naar de dierenarts. Ik zal dan om uitleg vragen over wat ze bedoelt en hoezo ik geen pijnstillers heb meegekregen. Ze was ook best onduidelijk over alles. Met chip gaat het nu prima. Jullie tips over de hooi thee hebben geholpen! Ik had wat hooi thee voor hem gemaakt en hij dronk het meteen op! Helaas stootte hij daarna het bakje thee om🤪 Daarna meteen weer nieuwe thee gemaakt maar die drinkt hij nog niet echt. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 7 mei 2021 Delen Geplaatst: 7 mei 2021 Ik zou zelf eigenlijk al wel morgen bellen om te kijken of je alleen medicatie mag ophalen. Dan heb je geen afspraak nodig en betaal je ook geen spoedtarief, maar alleen de medicatie kosten (als het goed is). Dinsdag is nog best heel lang om alleen op dwangvoeding te moeten leven, zeker als je zegt dat je niet heel veel bij hem naar binnen krijgt. Fijn dat hij iig al wat hooi thee drinkt! 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 8 mei 2021 Delen Geplaatst: 8 mei 2021 (aangepast) Ik zou ook zeker eerder actie ondernemen. Zoals Miekmoek al aangeeft kun je gewoon bellen en zetten ze het voor je klaar. Dan kun je het zo ophalen zonder extra kosten. Konijnen laten niet snel zien dat ze pijn hebben. Als ze niet (goed) eten voelen ze zich dus echt niet goed. Met dwangvoeren neem je de oorzaak niet weg. Het is ook vaak nog erg stressvol wat erg tegenwerkt voor het herstel proces. Wel blijven doen hoor zolang hij niet eet. 8 mei 2021 aangepast door Mira11 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TurboEnTwinkie Geplaatst: 8 mei 2021 Auteur Delen Geplaatst: 8 mei 2021 Ik heb gebeld en ik kan het straks komen ophalen. Ik wist niet dat die pijnstillers zo belangrijk waren, heeft de DA ook niks over gezegd. 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 8 mei 2021 Delen Geplaatst: 8 mei 2021 Goed gedaan! 👍 Je bent afhankelijk van de kennis van de dierenarts dus die hoort je goed te informeren en niet andersom. 😞 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten