Ga naar inhoud

Hoe begin je met het geven van groenvoer aan een konijn dat het nooit heeft gehad?


TurboEnTwinkie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb net even gebeld met het oude baasje van Chip om wat vragen te stellen en het blijkt dat chip nog nooit hooi en groente heeft gegeten omdat ze 'niet wist dat dat ook moest'. Hoe kan ik het beste beginnen met het voeren van hooi en groente? Groente in kleine beetjes dacht ik maar moet ik gewoon in 1x onbeperkt hooi geven of dat ook in kleine beetjes? 

 

Ik hoor het graag van jullie! 

aangepast door TurboEnTwinkie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de vraag even een eigen topic gegeven. We hebben daar een handig artikel over met uitleg hoe je het opbouwt en met welke soorten je het best kan starten: 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

 

 

Je begint met lekker veel hooi, dat mag ze gelijk onbeperkt hebben. Heb je brokjes meegekregen die ze gewend is, of weet je welke soort ze voorheen kreeg? Het is namelijk verstandig ook dat aan te houden, en eventueel rustig over te stappen. Anders rustig opbouwen met de brokjes die je zelf hebt, keutels in de gaten houden en vooral heel veel hooi geven. Hooi is altijd goed 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Evee:

Ik heb de vraag even een eigen topic gegeven. We hebben daar een handig artikel over met uitleg hoe je het opbouwt en met welke soorten je het best kan starten: 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

 

 

Je begint met lekker veel hooi, dat mag ze gelijk onbeperkt hebben. Heb je brokjes meegekregen die ze gewend is, of weet je welke soort ze voorheen kreeg? Het is namelijk verstandig ook dat aan te houden, en eventueel rustig over te stappen. Anders rustig opbouwen met de brokjes die je zelf hebt, keutels in de gaten houden en vooral heel veel hooi geven. Hooi is altijd goed 😄 

Oke top! 

We krijgen idd een zak voer mee dat hij gewend is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een ander topic heb je al aangegeven dat Chip gemengd voer krijgt en heb je al informatie gekregen hoe je hem over kan zetten naar Science die T&T ook al krijgen. 

 

Probeer je alsjeblieft om rustig aan te doen met alle veranderingen voor hem? Ik kan me je enthousiasme goed voorstellen, maar doe het in stapjes. Alvast inlezen en informatie verzamelen hier is een super goed idee natuurlijk. Als hij morgen gecastreerd wordt en je hem mee naar huis neemt dan is het heel slim dat je vandaag alle informatie doorgelezen hebt en je vragen hebt gesteld, want dan ben je voorbereid. 😎

 

Geef hem de rust en mogelijkheid om te herstellen van de castratie en zijn avonturen van die dag. Het is niet niks voor hem, zeker omdat hij geen goed verzorgd konijn is met een maatje als steun. Gelukkig krijgt hij wel een vriendinnetje na 2 weken. 👍

 

Geef hem hooi en water en zijn eigen voer. In de twee weken dat hij moet wachten tot zijn koppelvakantie kun je per dag zien hoe hij alle veranderingen doorstaat. Laat hem eerst goed wennen aan hooi eten voor je aan iets anders begint. Veel hooi en liever een paar keer per dag een verse pluk dan in ene keer een grote bult. Als je hem meteen al verse groenten aan gaat bieden, ook al is het maar weinig, dan kun je zijn hele spijsvertering in de war brengen en dat wil je niet. Je weet niet precies wat het arme beestje tot nu toe gegeten heeft en of hij gevoelig is op zijn darmen. Hou zijn keutels goed in de gaten. Het is toch al een hele overgang voor hem en konijnen zijn kwetsbaar zoals je weet. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .