Ga naar inhoud

Leren drinken uit een flesje


Mali

Aanbevolen berichten

Hallo, wij hebben sinds zondag 2 kleine lieve konijntjes. Fluffy en Flappy! Nu waren ze gewend om water te drinken uit een bakje. Ik zou liever hebben dat ze uit een flesje drinken. Want nu moet ik constant het bakje uitkuisen ( meerdere keren per dag) omdat er hooi of bodembedekking in ligt. Ik had reeds een tip gevonden met banaan eraan te wrijven aan het bolletje. Ons ene konijntje was er direct mee weg maar ons ander konijntje zie ik er aan ruiken maar het likt er niet aan. ( of niet hard genoeg) want ik zie geen belletjes omhoog gaan in de fles en ik hoor ook geen geluid als ze drinkt. Wat ik bij ons ander konijntje wel heel goed kan horen als hij drinkt. 
 

Mijn vraag is nu: hebben jullie eventueel nog andere tips? Of zullen ze dit vanzelf leren om 

Spoiler

 

eruit te drinken? 
 

Zou niet willen dat ze niet genoeg water drinkt. 
 

alvast bedankt voor jullie reactie 🙏😀

 

Mieke Deblaere 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je je aangemeld hebt op BunnyBunch!

 

Ik zou helemaal geen flesje gebruiken en als je het toch persé wil, dan zou ik er wel een bakje water bij blijven geven. Heel moeilijk is het niet om het bakje water uit de buurt te zetten van de hooiruif toch? Een flesje laat een konijntje in een rare houding zitten met de nek en het koppie en er komt heel weinig water tegelijk uit het tuitje. Konijnen drinken graag met slokjes, niet met druppeltjes en afhankelijk van het voedsel dat ze krijgen, hebben ze best veel water/vocht nodig per dag. 

 

Hou oud zijn je konijntjes? 

aangepast door JokeC
aanvulling
  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor konijnen juist beter om uit een bakje te drinken dan uit een flesje. Een natuurlijkere houding, gulziger drinken. Grotere kans dat ze voldoende blijven drinken, wat heel belangrijk is voor het afvoeren van afvalstoffen. Eigenlijk heel logisch dus dat jouw konijnen liever een bakje hebben dan een fles, het is ook gezonder! 

 

Wat je wel zou kunnen doen is kijken of je de waterbak beter op een andere plek kan zetten, of een bakje kan kopen wat je op kan hangen of op een klein plateautje kan zetten, zodat het iets schoner blijft. De meeste konijnenbaasjes zetten het waterbakje niet in een schuilhok of toiletbak waar bodembedekking ligt, maar in de ren. Dan komt er dus ook geen bodembedekking in. Heel af en toe een hooispriet ofzo, maar verder blijft het eigenlijk goed schoon. 

Zelf geef ik ook de voorkeur aan een flinke, stenen hondenwaterbak voor mijn koppels, want daar past tenminste genoeg in en dat blijft stevig staan. Zoals op deze foto: 

 

charlie-drinkt-water.jpg

 

 

  • Mee eens! 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb juist weer drie kleine bakjes staan op verschillende plaatsen. Dan is de kans groter dat er in elk geval ergens schoon water in zit. En ik heb extra bakjes, zodat ik ze kan omwisselen en in de vaatwasser doen.

Het is een kwestie van proberen wat je handig vindt.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zowel fles als bakje. De fles waren ze gewend bij de opvang, bakje heb ik zelf toegevoegd omdat ze er schijnbaar beter uit drinken. Een drinkfles is inderdaad wel minder bijvullen en schoonmaken, dat is sowieso waar. Maar tja, als ze liever uit een bakje drinkt en het schijnt beter voor ze te zijn, dan zou ik zelf niet overstappen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .