Ga naar inhoud

Topic met al mijn vragen

Bunny_time
 Delen

Aanbevolen berichten

26 minuten geleden zei Bunny_time:

Wat leuk!!!! Haha 😛 

weer even een vraagje:

welk voer en bodembedekking raden jullie aan?

Voer raad ik science selective aan, ik heb nog nooit problemen gehad ermee en je kan het in elke dierenwinkel wel kopen. En bodembedekking raad ik echt hennevezel aan, het absorbeert goed en ik ruik de plasjes nauwelijks meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, je kunt hennepvezel pakken, of beukensnippers,...

Onderstaande link kan je misschien helpen.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/bodembedekking-voor-konijnen

En dan qua voer, al. het voer dat in de webwinkel te koop is is goed voer. Niet dat je het in de webwinkel moet kopen, maar dan weet je toch wat goed is en wat niet goed.

Wederom, onderstaande link kan je misschien helpen.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei TurboEnTwinkie:

Voer raad ik science selective aan, ik heb nog nooit problemen gehad ermee en je kan het in elke dierenwinkel wel kopen. En bodembedekking raad ik echt hennevezel aan, het absorbeert goed en ik ruik de plasjes nauwelijks meer. 

Bedankt, ik zat inderdaad ook al aan hennepvezel te denken maar ik wist niet of dat wel goed was en science selective zag ik op bunnybunch ook al voorbijkomen

3 minuten geleden zei Punky punk:

Goh, je kunt hennepvezel pakken, of beukensnippers,...

Onderstaande link kan je misschien helpen.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/bodembedekking-voor-konijnen

En dan qua voer, al. het voer dat in de webwinkel te koop is is goed voer. Niet dat je het in de webwinkel moet kopen, maar dan weet je toch wat goed is en wat niet goed.

Wederom, onderstaande link kan je misschien helpen.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

Dank je, ik ga die links zeker even bekijken 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Hoi ik heb weer een vraagje (het houdt maar niet op hè)

ik wil een kleine extra ren kopen voor als mijn toekomstige nijnen uit logeren gaan als wij op vakantie gaan of dat soort dingen, maar moet dit perse groot genoeg zijn of kun je voor een weekendje ofzo wel wat kleiner (bijvoorbeeld 2 vierkante meter)

ohja en even leuk nieuws: 

de ren staat er en we hebben een opvang gemaild (de konijnenherberg) of we van het weekend kunnen komen om weer met konijnen de deur uit te gaan 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van je konijnen kunnen ze vaak tijdelijk wel kleiner zitten. Maar dan is het wel belangrijk dat je koppel stabiel genoeg is om samen te kunnen leven in een kleinere ruimte. En sommige konijnen zijn zo actief dat ze echt niet in een kleine ruimte te houden zijn. Maar voor de meeste stabiele koppels kan het tijdelijk wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal even een grote update: de ren en het nachthok staan er. Ook heb ik een afspraak bij de Konijnenherberg om konijntjes te komen halen!!🥰🥰

en gelijk even een vraagje kan ik ze ook in een doos vervoeren want het is best ver rijden(anderhalf uur) en ik wil dat ze dan wel een beetje ruimte hebben zijn hier ervaringen mee? Of kan ik ze beter in een reismand vervoeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor een reismand kiezen. Als ze een paar keer plassen zit het in de auto.  Veel ruimte tijdens vervoer werkt averechts, daan schuiven ze alle kanten op als je remt.

Na een koppeling kies ik meestal wel om elk konijn in een reismand te zetten, niet samen. Maar dat is omdat ik er niet aan moet denken dat het misgaat in dat mandje terwijl ik aan het autorijden ben, dan kun je niets. Ik zet ze wel zo dat ze elkaar zien tijdens het vervoer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet ze zelf wel altijd samen in de reismand na een koppeling. Bij de konijnenherberg hebben ze ook al een tijdje samen gezeten als het goed is. Meestal hebben ze toch teveel stress in de auto om vervelend te doen en ze hebben wel steun aan elkaar, wat ook goed is voor de koppeling. Ik zou Lonneke even vragen wat ze aanraadt, maar ik weet denk ik wel wat ze gaat zeggen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei Bunny_time:

Hoi allemaal even een grote update: de ren en het nachthok staan er. Ook heb ik een afspraak bij de Konijnenherberg om konijntjes te komen halen!!🥰🥰

en gelijk even een vraagje kan ik ze ook in een doos vervoeren want het is best ver rijden(anderhalf uur) en ik wil dat ze dan wel een beetje ruimte hebben zijn hier ervaringen mee? Of kan ik ze beter in een reismand vervoeren?

Wat een fijn nieuws! Ik zou gaan voor een reismand. Dat is steviger, plasjesbestendig en niet te groot.

11 minuten geleden zei Evee:

Na een koppeling kies ik meestal wel om elk konijn in een reismand te zetten, niet samen. Maar dat is omdat ik er niet aan moet denken dat het misgaat in dat mandje terwijl ik aan het autorijden ben, dan kun je niets. Ik zet ze wel zo dat ze elkaar zien tijdens het vervoer. 

Ik doe juist het tegenovergestelde. Dan maken ze de stress van het transport samen mee en zoeken ze steun bij elkaar. Wat enorm goed is voor de koppeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Punky punk:

Ik doe juist het tegenovergestelde. Dan maken ze de stress van het transport samen mee en zoeken ze steun bij elkaar. Wat enorm goed is voor de koppeling.

Ja, je hoort die bewering vaker. Dat is een hele ouderwetse dieronvriendelijke manier om te koppelen. Ik ben er zelf niet van overtuigd dat dat zinvol is. 

Dat kan namelijk juist andersom kan werken: niet alleen auto stress, maar ook stress van een vreemd konijn in je persoonlijke ruimte, terwijl ze dat punt in een koppeling meestal helemaal nog niet bereikt hebben, dat ze dat ok vinden. 

Wat als jouw konijn door de spannende rit  de angst en stress juist associeert met het nieuwe konijn? Wat als het mis gaat, terwijl je echt niets kan in een auto, of je nou bijrijder of bestuurder bent? 

Ik ben meer van het opbouwen van positieve ervaringen, dan negatieve ervaringen, als het om koppelen gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet ze zelf ook meestal samen. Maar ik ben volgens mij ook nog nooit alleen gegaan, en de opvang zit niet zo ver weg. Maar als je met 2 mensen bent kan 1 de konijnen in de gaten houden en snel ingrijpen als het nodig is. Sowieso zou ik voor een reismand gaan, dan kan je de gordel door de hendel doen zodat de bak niet gaat schuiven (of erger na ongeval).

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Fluffy en Pip ook gelijk samen in de reismand gezet bij het ophalen uit de opvang. Ze hadden daar ook een aantal dagen samen gezeten en dat was allemaal rustig verlopen.

De opvang was een klein uurtje rijden vanaf mijn huis.

Fluffy en Pip zijn vanaf de koppeling ook nog nooit uit elkaar geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar misschien haal je bij de Konijnenherberg al wel gewoon een stabiel koppel op. Beide konijnen zijn nieuw voor je toch? Je had niet al een konijn dat je daar liet koppelen.. Mijn konijnen, ook van de Konijnenherberg, waren al helemaal stabiel en hadden al lange tijd samen gezeten. Dus die konden sowieso samen in een reismand. Zo'n reismand kan je trouwens ook gewoon bij Lonneke kopen. Ik heb daar alles gekocht in het winkeltje wat we nog nodig hadden (reismand, wc, bodembedekking, schuilhuisje, speelbal, tunneltje, hooiruif, hooi, biks, etc). We hadden thuis alleen de ren en vinyl liggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago zei Evee:

Ja, je hoort die bewering vaker. Dat is een hele ouderwetse dieronvriendelijke manier om te koppelen. Ik ben er zelf niet van overtuigd dat dat zinvol is. 

Dat kan namelijk juist andersom kan werken: niet alleen auto stress, maar ook stress van een vreemd konijn in je persoonlijke ruimte, terwijl ze dat punt in een koppeling meestal helemaal nog niet bereikt hebben, dat ze dat ok vinden. 

Wat als jouw konijn door de spannende rit  de angst en stress juist associeert met het nieuwe konijn? Wat als het mis gaat, terwijl je echt niets kan in een auto, of je nou bijrijder of bestuurder bent? 

Ik ben meer van het opbouwen van positieve ervaringen, dan negatieve ervaringen, als het om koppelen gaat. 

Mijn ervaring is dat het wel degelijk positief werkt. Ik stuur ze altijd samen naar huis en het is op honderden (zo niet duizenden) koppelingen nog nooit mis gegaan onderweg, dus die angst lijkt me ongegrond.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie Ja maar bij jou zijn ze volgens mij wel echt goed gematcht en wat verder gekoppeld dan een speed-date.

Dat verschilt echt per opvang. Ik heb altijd nog korte speed dates gehad bij opvangen waarna ik thuis verder ging koppelen. Prima, dat komt meestal gewoon goed als je thuis verder koppelt, maar als het zo pril is zet ik ze echt nog niet samen in een reismand. Waarschijnlijk zitten ze "braaf" verstijfd van angst stil in het mandje, misschien gaan ze van stress liggen en denk je dat het goed zit, maar ik heb daar gewoon geen goed gevoel bij.

Koppeltjes die wat verder zijn en duidelijk goed matchen is wat anders. Mijn huidige koppels gaan voor vaccinaties enz. Gewoon samen in de reismand.  Maar dat is geen onderdeel meer van een koppelproces op dat punt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is volgens jou een speeddate? Iedereen staat hier na drie kwartier weer buiten. Ik ben het wel met je eens dat het niet kennismaken is en dan in het mandje schuiven, je moet wel kunnen 'lezen' of ze op het juiste punt belandt zijn. Maar dat hoort een goede opvang ook gewoon te kunnen en te doen.

Dat ze niks doen is overigens in mijn optiek inderdaad van angst, maar meer van angst vanwege het reizen (die angst hebben ze sowieso dus, ook alleen) en niet vanwege het andere konijn. Als je ze nog tien minuten zou laten staan zou je een totaal andere reactie zien bijv. Naar mijn idee ontlenen konijnen zo'n sterk veiligheidsgevoel uit de aanwezigheid van andere konijnen (ook als ze die nog niet kennen) dat de stress van het reizen juist iets afneemt.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ren ziet er goed uit @Bunny_time! Zag hem voorbij komen in het topic voor buiten hokken net..

Bedenk je wel dat het gras misschien niet lang mooi blijft als je grazes hebt en dat konijnen ook moeten wennen aan gras eten. Als ze ineens heel veel binnenkrijgen terwijl ze dat daarvoor nooit aten kunnen ze snel last krijgen van hun darmen. Heb je ook gaas ingegraven als ze bedenken dat ze mooie tunnels kunnen maken? Straks zitten ze ineens buiten je ren.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Ik heb een aantal van je vragen even losgemaakt uit dit topic en bij de juiste forumonderdelen weggezet. 

Het is niet helemaal de bedoeling om één topic met doorlopende vragen te maken, dat is erg onoverzichtelijk en niet hoe het forum werkt. Het is makkelijker om per onderwerp een topic te openen. Ik geef dit topic een slotje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .