Ga naar inhoud

Konijn loopt met krant rond


Baileyyy

Aanbevolen berichten

Mijn lieve Sloopkogel Bailey loopt sinds vandaag met stukjes krant rond. Dit neemt ze in haar mond en loopt van boven naar beneden ermee. Gaat op de bank zitten en pakt het weer op en brengt het terug naar boven. 

 

Dit heeft ze tot nu toe nog nooit gedaan en zie haar sinds vandaag niks anders doen dan dit. 

 

Weet iemand of dit herkenbaar is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een pas gecastreerde ram bij geweest. Dit was oke volgens de dierenarts. Die ram is gecastreerd op 1 april. Dus zou ze dan wel zwanger kunnen zijn? Ik voelde onder haar buik en voelde tepels en een bolletje. Anders dan ik bij de ram voelde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze nu voor de zekerheid apart gezet. Zij op hun slaapkamer bij het nest en hem heb ik beneden gelaten. Wanneer weet ik of dit een schijnzwangerschap is of een echte? Ik had net een klusteam bestelt om morgen hun kamer op te knappen namelijk. Dit heb ik voor nu afgezegd om haar niet te storen. 

IMG-20210504-WA0058.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang na castratie is de ram er bij gezet?

 

Na de castratie moet een ram nog 14 dagen apart ivm vruchtbaarheid, in de derde week na castratie kan er pas gekoppeld worden. Het is niet ongewoon dat een voedster een paar weken na een koppeling schijnzwanger word, dat komt wel vaker voor. Maar als je te snel na castratie gekoppeld hebt, dan heb je inderdaad kans dat het echt een nest gaat worden. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is de kans wel heel erg groot dat je een nestje gaat krijgen. Wat een enorme blunder van de dierenarts. Ik zou meteen op zoek gaan naar een ander en eventueel een klacht indienen en vergoeding vragen voor de extra kosten die je nu gaat maken als het daadwerkelijk tot een nest komt.

En in de tussentijd nadenken over wat je gaat doen met de jongen als ze het overleven.. Op BB staan artikelen over nestjes en hoe je ermee om moet gaan. Goed dat je in ieder geval het klusteam hebt afgezegd.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de precieze geboortedatum van de voedster dan? In principe zijn rammen na de castratie op z'n best nog maar enkele dagen vruchtbaar, je konijn zou op 5 april gedekt moeten zijn om vandaag te bevallen. Met dit soort dingen kun je er beter vanuit gaan dat het wel gaat gebeuren en voorbereid zijn, maar de kans lijkt mij klein.

 

Overigens is een nest van kranten echt niet handig (bij een echte dracht, bij schijndracht boeit het niet), ik zou overwegen dit weg te halen en alleen stro/hooi aan te bieden voor een nieuw nest.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

De voedster is nu 4,5 maand oud. Ik hou het in de gaten nu. 

 

Na hoeveel dagen zou ik wat moeten zien? Ik voelde net aan haar buikje en het voelt hard en anders dan bij het mannetje en ik voel dikke grote tepeltjes. Alsof er een paar kleine waterballonnen in haar buik zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een stomme actie van de dierenarts. Nu zit je met een mogelijke tienermama. En dat is meestal vooral veel ellende en verdriet. 

 

Ik zou er dan toch maar vanuit gaan dat er een nest komt. Ik zou ze voor nu uit elkaar halen, zorg dat de ram er bij weg is, aparte huisvesting dus, en zorgen dat ze rust heeft. Dat het nest veilig is, op vlak terrein, bij voorkeur met voldoende ruimte voor moeder en jongen als die straks ook gaan lopen, geen dubbel hok waaruit jongen dood kunnen vallen de verdieping af, maar veilig op vlak terrein dus. Goed nestmateriaal aanbieden, zorgen dat er hooi en stro is dus, zorgen dat de moeder geen stress heeft en voldoende voedsel. Ik zou niet te veel aan haar buik zitten, als je duwt en niet weet wat je doet kun je ook juist schade toebrengen.  En als je alle wijzigingen hebt gedaan zorgen voor vooral veel rust voor de moeder, zo min mogelijk stress. Dus ook niet elke 10 minuten gaan kijken of er al wat is, maar zorg dat het verblijf op een plek is waar ze rust heeft en zich veilig voelt. Natuurlijk wel de normale controle en voermomenten aanhouden, maar niet overdreven vaak lastig vallen. 

 

Hier staan verder veel tips:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/onverwacht-nestje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud was je ram toen hij gecastreerd was? Er wordt meestal gezegd dat konijnen al rond 10 weken vruchtbaar kunnen zijn en dat je vanaf die leeftijd al voedsters en rammen uit elkaar moet houden. En voor de veiligheid worden rammen nog 2 weken na de castratie apart gehouden. Ik zou dit zeker (ook als ze niet zwanger is) aan de dierenarts laten weten dat het niet aan meer mensen verkeerd wordt verteld. En als ze wel zwanger is, zou ik wel echt boos worden. 

 

Voor jou is het nu misschien het beste als je er gewoon vanuit gaat dat ze zwanger is en zo gaat bevallen. Lees je dus goed in en bereidt je er alvast op voor. Dit artikel kan je het beste lezen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/onverwacht-nestje

 

Als het dan toch schijnzwanger is, dan valt het alleen maar mee. 

 

Haha tegelijk met @Evee

aangepast door Miekmoek
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Baileyyy:

De voedster is nu 4,5 maand oud. Ik hou het in de gaten nu. 

 

Na hoeveel dagen zou ik wat moeten zien? Ik voelde net aan haar buikje en het voelt hard en anders dan bij het mannetje en ik voel dikke grote tepeltjes. Alsof er een paar kleine waterballonnen in haar buik zitten. 

 

Blijf vooral van je konijn af, daar schiet je niks mee op want je weet niet hoe het hoort te voelen en het kan wel stress en onrust geven. Je voedster zat dus een maand geleden behoorlijk op het randje qua vruchtbare leeftijd en dus - ongeacht de uitkomst nu - een heel dom advies geweest van je dierenarts. Weet je overigens zeker dat die leeftijd klopt? Vorige week schreef je in een ander topic vijf en drie maanden?

 

Het is niet onderzocht hoe lang een ram nog precies vruchtbaar blijft na castratie, maar de genoemde 14 dagen zijn echt ruim genomen (juist om dit soort situaties te vermijden), er zijn ook opvangen die na 10 dagen al koppelen. Doorgaans bevallen ze kort (max. 24 uur maar meestal veel korter) na het bouwen van het nest, maar niet alle konijnen zijn hetzelfde natuurlijk. Ik ga er vanuit dat als ze drachtig is, het niet lang meer zal duren. Haal al die kranten weg, geef ruim voldoende veilig nestmateriaal en laat haar verder met rust, niet meer voelen etc. Als ze op 15 mei nog niet bevallen is kun je er sowieso zeker van zijn dat dat niet meer gaat komen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .