Ga naar inhoud

Mijn broer heeft last van hooikoorts

Bunnylo
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik wil super graag (dwerg)konijntjes nemen, alleen heeft mijn broer last van hooikoorts. Hij is verder niet echt van plan om met ze te spelen of te verschonen, dat doe ik zelf. We hebben ook een tuin en een schuur, dus in principe kunnen we ze nemen. Iemand tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij hooikoorts reageer je allergisch op pollen van bomen, gras en/of kruiden. Dit heeft niet zoveel te maken met het houden van konijnen. (Je bent bij hooikoorts niet allergisch voor hooi.) Je zou wel voor de zekerheid de konijnen buiten kunnen houden. Mijn zoontje heeft ook hooikoorts maar is ook allergisch voor konijnen helaas. Een konijn binnen gaat echt niet goed bij ons. Dat komt wel vaker voor, dat iemand meerdere allergieën heeft. Daarom zou ik uit voorzorg kiezen voor het buiten houden van konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bereid je goed voor als je graag wil beginnen aan konijnen, het zijn superleuke huisdieren, maar niet de makkelijkste! Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust. Nog wat handige artikelen om door te nemen:

Tips voor beginnende konijnenbaasjes
https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

10 veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

Een overzicht van alle konijneninformatie

https://www.bunnybunch.nl/informatie/overzicht-van-alle-konijneninformatie

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een kleine aanvulling: in sommige hooisoorten kunnen natuurlijk nog wel pollen zitten, zodat je best last kunt krijgen van hooi hoor. Alleen denken veel mensen dat je bij hooikoorts allergisch bent voor hooi, maar het gaat dus om de pollen. 😉

Ik heb zelf ook hooikoorts en heb nauwelijks problemen met hooi, maar geef ik Timothyhooi, dan reageer ik meteen. 🤷🏼‍♀️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook hooikoorts, en sinds we buiten konijnen hebben slik ik extra hooikoortsmedicatie. En als ik een.zak hooi openmaakt loop ik een uur te niezen, dus ik reageer wel ergens op. Als je buiten konijnen neemt wil dat niet automatisch zeggen dat je broer er geen last van heeft. Je loopt vaak toch ook hooi mee naar binnen. Misschien een idee om uit te laten zoeken waar hij precies allergisch voor is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat uit laten zoeke is idd geen slecht idee @Marjoleink

Maar binnenhouden zou ik sowieso niet aan beginnen was eigenlijk de strekking van mijn verhaal. Of je binnen last hebt van konijnen buiten in een ren ligt ook een beetje aan de indeling van je huis/tuin misschien. Wij hebben bijvoorbeeld een inpandige garage. Ik ga via die garage naar de tuin. Eventuele verdwaalde hooisprietjes blijven dus achter in de garage en komen mijn huis niet in. Als je vanuit de tuin zo je huis in stapt zul je daar idd ook rekening mee moeten houden.

Maar konijnen houden is naar mijn mening echt wel mogelijk wanneer de allergische persoon niet de (hoofd)verzorger is. Mijn zoontje heeft behoorlijk last van hooikoorts, maar het is niet erger geworden sinds we konijnen hebben. Hij komt gewoon niet bij de konijnen en het hooi in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met hooikoorts ben je zoals gezegd niet allergisch voor hooi. Alleen 'levend gras' is een probleem, als het in bloei staat. Dan worden pollen gecreeerd en daar reageer je op met hooikoorts. In 'dood gras' zoals hooi zitten die pollen niet meer, met hooikoorts heb je daar dus geen last van.

Een stofallergie kan overigens wel met hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of dat helemaal waar is hoor, dat gedroogd gras geen pollen meer heeft. Mijn man heeft flinke hooikoorts, en toch van ook veel gedroogde grassoorten last. Maar het meest nog van gedroogde kruidensoorten (berk, weegbree enz). Dus als je lekker kruidenhooi wil geven, kan het best zijn dat je broertje dat wel echt merkt. 

Ik denk dat als je in dit geval voor konijnen kiest, je het er wel allemaal in het huishouden mee eens moet zijn en ik zou de konijnen buiten houden. Als je thuis woont in een gezin, vind ik wel dat iedereen er achter moet staan dat er konijnen komen. Ze kosten geld, nemen ruimte in en kosten ook echt tijd. En dat moet de rest van het gezin opvangen als jij het een keertje niet kan, die moeten dus ook de kennis hebben van "hoe zorg ik juist voor de konijnen". Iedereen in een huishouden moet er rekening mee houden. En je ouders zijn waarschijnlijk ook degene die de dierenartsrekening betalen. Allemaal belangrijke dingen die je vooraf moet overleggen. 

• Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .