Ga naar inhoud

Welk jaag-gedrag is nog oke?


Tesj

Aanbevolen berichten

Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen. Ik heb twee koppels waarvan eentje sinds eind februari samen is. Een jong mannetje (een jaar) en een vrouwtje waarvan de leeftijd onbekend is. In het ene koppel is het echt super rustig maar in dit nieuwe koppel minder. Zij jaagt veel achter hem aan. Soms met wat plukjes haar uit z'n kont (geen wondjes ofzo echt alleen haar). Hij kan dan zo paniekerig wegrennen wat haar weer uitlokt lijkt het wel. Vaak kiezen ze er dan voor om even apart te zitten. Daarna zie ik ze ook wel weer samen slapen en eten. Ik vind hem met dat jagen alleen zo sneu kijken en bang wegrennen..... Wat hoort er nu gewoon bij en is echt konijnen-gedrag (zeker in de lente) en wat is gedrag waar ik me zorgen over moet maken, zeker bij zo'n " vers" koppel? Ik vind die scheidslijn zo moeilijk te vinden, dus hoor graag jullie ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een koppel definitief uit elkaar gehaald toen ik echt angst (bij mijn ram) en frustratie (bij mijn voedster) begon te zien. Het was ook geen hormonaal gejaag. Mijn ram vertoonde aanhoudend irritant gedrag, maar niet gemeen, mijn voedster werd daar op gegeven moment zo gek van dat ze hem letterlijke alle hoeken van de kamer liet zien. Op de dag dat het elke tien minuten zo hard raak was dat er minstens tien plukken haar de lucht in vlogen en mijn ram zich achter mij verstopte voor haar heb ik het nog een paar uur aangekeken, maar het ging maar door. Hij kon geen stap meer verzetten of ze vloog achter hem aan. Dit was wachten tot het uit de hand zou lopen en dus heb ik ze uit elkaar gehaald. Definitief, de voedster is teruggegaan naar de opvang en nu heb ik een andere voedster die zich niet zo druk maakt om zijn irritante gedoe. 

 

In mijn huidige koppel wordt er wat gejaagd met eten en mijn ram is nog steeds vaak irritant (ze zijn nu zo'n vier weken samen), maar er gebeurt verder weinig, mijn voedster gromt wat, mijn ram rent achter haar aan, maar er worden nieteens haren uitgetrokken. 

 

Ik vond het verschil tussen hormonaal gejaag en echt boos gedoe wel duidelijk te zien toen ik het zo voor mijn ogen zag gebeuren. Bij jou klinkt het als hormonaal. Eet je ram nog goed? Stopt ze snel met jagen, of gaat ze echt door tot ze tien rondjes door de ren zijn gegaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je reactie!

De ram eet gelukkig goed. en ze eten ook dan wel weer samen uit de ruif. Ze jaagt ook vaak als er eten aankomt, dan is het 't ergst en gaan ze wel wat rondjes. Als er dan eten is stopt het.

Verder jaagt ze tussendoor ook wel wat. 

Door de momenten tussendoor waarbij ze samen eten, slapen etc. hoop ik dan ook maar dat het hormonaal is. Deden die vorige twee van jou dat tussendoor ook nog of kan ik dat toch wel als teken zien dat ze het ook nog wel leuk hebben samen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat hebben ze tot de dag dat ik ze uit elkaar heb moeten halen wel gedaan. Maar mijn koppel was een uitzondering, het gebeurt bijna nooit dat een initieel goed koppel zo uitpakt. Mijn ram is nogal een lastige om te koppelen. Zijn gedrag is erg wisselvallig en dat houdt lang aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn stabiele kleffe koppel begon een paar weken geleden ook het gejaag, achter elkaar aan, allemaal plukken eruit over en weer. Na een paar dagen ging dit over in fanatiek rijgedrag van de voedster en veel sproeien. Dus nu besloten haar te laten castreren. 

Weet niet of jouw voedster gecastreerd is of hormonaal gedrag ook eventueel een rol speelt?

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar reactie
Delen op andere sites

De voedster is gecastreerd inderdaad. Het jagen is vooral heel erg als ze denkt dat er voer komt.( Als ze mij ziet aankomenden dan vooral rond voertijd...... ). Probeer bewust al daarom wat te schuiven met de voertijd en ook geregeld heen te gaan zonder iets te geven. Tot op heden heeft dat nog geen resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh met voeren is dat wel normaal hoor! Dat gebeurt hier ook. Ik heb bij mijn vorige koppels de mazzel gehad dat ze ook met eten lief voor elkaar waren.  Hier op bunnybunch lees ik heel veel verhalen van lelijk doen met voermomenten en ik zie dat in mijn huidige koppel ook. Jagen en grommen, zodra het bakje staat is het klaar en eten ze lief samen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram jaagt ook als ik met eten aankom (zelfs groenvoer wat hij niet lust). Het was een tijdje was minder, maar in het voorjaar is het weer erger geworden. 

Ik verspreid het eten nu door de ren, zodat mijn voedster in ieder geval ook de kans krijgt om te eten. Meestal is het ook wel over zodra hij het eerste brokje heeft gegeten. Intussen is het ook weer wat minder, dus het lijkt te helpen (of de voorjaarskriebels zijn weer over).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .